هر چند مسئولان دولتی مشكلات اقتصادی را در زمره عواملی كه ازدواج جوانان را به تاخیر می‌اندازد بر نمی‌شمارند، اما كارشناسان، افزایش قیمت‌ها را باری بر دوش عروس و داماد در آستانه تشكیل زندگی مشترك دانسته و معتقدند این تغییرات جوان‌ها را بیش از پیش از ازدواج فراری می‌كند.

سلامت نیوز: آنهایی كه از قبل قرار و مدارهای جشن عروسی را گذاشته‌اند، این روزها همه معادلاتشان غلط از آب درآمده است. سری به بازار تهران بزنید تا زوج‌هایی را ببینید كه قرار است ظرف مدت كوتاهی جشن ازدواجشان را برگزار كنند و سر خانه و زندگی خودشان بروند، اما با تغییر قیمت‌ها به نظر می‌رسد همه برنامه‌ریزی‌های آنان به هم ریخته است

هر چند مسئولان دولتی مشكلات اقتصادی را در زمره عواملی كه ازدواج جوانان را به تاخیر می‌اندازد بر نمی‌شمارند، اما كارشناسان، افزایش قیمت‌ها را باری بر دوش عروس و داماد در آستانه تشكیل زندگی مشترك دانسته و معتقدند این تغییرات جوان‌ها را بیش از پیش از ازدواج فراری می‌كند.

به گفته امان‌الله قرایی‌مقدم، جامعه شناس، «افزایش قیمت سکه و طلا کاهش چشمگیر ازدواج را در پی دارد و به‌زودی در كشور با بحران ازدواج روبه‌رو می‌شویم. این تغییرات سبب کاهش ازدواج و افزایش طلاق در خانواده‌ها می شود.» او معتقد است: «به جز افزایش مهریه‌ها هزینه برگزاری یک مراسم ساده عروسی به حدی افزایش پیدا کرده است که بسیاری از خانواده‌ها امکان تامین آن را ندارند و دختران ترجیح می‌دهند که به جای سختی زندگی متاهلی در خانه بمانند و پسران بیش از گذشته از تشکیل خانواده فراری شده‌اند.»

با این همه مسئولان عوامل دیگری را مانع ازدواج جوانان می‌دانند. محمدتقی حسن‌زاده، رئیس مركز مطالعات و پژوهش‌های راهبردی وزارت ورزش و جوانان می‌گوید: «براساس نتایج این پژوهش در سال 89 كه روی 28 هزار نفر از جوانان سراسر كشور انجام شد، جوانان در گزینش همسر بیشتر به معیارهای معنوی توجه دارند و همسری هم‌كفو و هم‌ شأن خود انتخاب كنند.» حسن‌زاده در پاسخ به این پرسش كه اگر معیارهای معنوی بر انتخاب همسر حاكم است، پس چرا آمار طلاق در ایران افزایش یافته، می‌گوید: «برخی از زوجین معیارهای اصلی را در انتخاب همسر مد نظر قرار نمی‌دهند و تحت تاثیر احساسات، ازدواج می‌كنند. از سوی دیگر به جوانان در 5 سال آغاز زندگی مشترك باید از نظرفكری، رفاهی و اجتماعی كمك شود.»

آنهایی كه از قبل قرار و مدارهای جشن عروسی را گذاشته‌اند، این روزها همه معادلاتشان غلط از آب درآمده است. باور نمی‌كنید، سری به بازار تهران بزنید تا زوج‌هایی را ببینید كه قرار است ظرف مدت كوتاهی جشن ازدواجشان را برگزار كنند و سر خانه و زندگی خودشان بروند، اما با تغییر قیمت‌ها به نظر می‌رسد همه برنامه‌ریزی‌های آنان به هم ریخته است. آنها از این مغازه به آن مغازه می‌روند و از این دكان به آن دكان تا شاید بتوانند لوازمی را مناسب با پس انداز یا مبلغ وامی كه از بانك گرفته‌اند پیدا كنند.

با این همه محمدتقی حسن‌زاده رئیس مركز مطالعات و پژوهش‌های راهبردی وزارت ورزش و جوانان معتقد است كه: «مسائل اقتصادی مانع اصلی ازدواج جوانان نیست، هر چند كه ممكن است بر تحقق این امر تاثیر داشته باشد.»

به گزارش تهران امروز، هرچند صاحبنظران در سال‌های گذشته همواره به روش‌های دولت برای تشویق جوانان به ازدواج انتقاد وارد كرده‌اند اما همه آنها در نیاز كشور به ترغیب جوانان به ازدواج اتفاق نظر دارند. در این میان از برگزاری مراسم ازدواج‌های دانشجویی گرفته تا ارائه وام ازدواج به زوج‌های جوان، هیچیك نتوانسته آنطور كه باید و شاید جوانان ایرانی را ملزم به ازدواج كند.

 گواه این ادعا نیز وجود 8 میلیون جوان ایرانی در آستانه ازدواج است. از سوی دیگر نتایج تحقیقات مركز پژوهش‌های مجلس نشان می‌دهد كه پس از چند دهه افزایش در سال‌های اخیر سن ازدواج برای پسران به 29 سال و برای دختران به 28 سال رسیده و به این ترتیب میانگین سن ازدواج ایرانی‌ها

6 سال افزایش یافته است. حالا تصور كنید همه تلاش‌های دولتمردان برای آنكه جوانان ایرانی تن به ازدواج بدهند به ثمر نشسته و عده‌ای تصمیم گرفته‌اند با بله گفتن به عاقد، پرونده دوران مجردی خود را برای همیشه ببندند. اما آنها با مانعی بزرگ روبه‌رو هستند و آن افزایش هزینه‌های مراسم عروسی و لوازم منزل است.

سه‌راه ‌امین‌حضور

«نوبت به ما كه رسید آسمان تپید!» این را فهمیه می‌گوید. دختر جوانی كه به همراه آقاداماد و خواهرش به سه راه امین حضور آمده تا برای جهیزیه‌اش یخچال و اجاق گاز و لباسشویی بخرد. در حالی كه كم مانده اشك‌هایش جاری شوند ادامه می‌دهد: «اصلا فكر نمی‌كردم تا این میزان قیمت یخچال بالا باشد. با این تفاسیر شاید عروسی را عقب بیندازیم.»

او ادامه می‌دهد: «از آن دست دخترهایی نیستم كه مراسم آنچنانی یا هزینه‌های سنگین خواسته باشم. می‌خواستیم با حداقل‌ها زندگی مان را آغاز كنیم. حتی سرویس طلا هم درخواست نكردم اما با این قیمت‌ها نمی‌دانم اصلا می‌توانم جهیزیه جمع و جوری با خود ببرم یا نه!» بروشورهای مختلفی در دست دارد كه عكس‌هایی از انواع اجاق گاز، یخچال و ماشین لباسشویی را نشان می‌دهند. او با خودكار قرمز قیمت مدل‌های مختلف را نشانم می‌دهد و می‌گوید: « گمان نكنم اگر همه پس‌اندازمان را هم برای خرید یخچال بگذاریم بتوانیم یخچال ساید بای ساید بخریم.» رقم‌ها بالای 5 میلیون تومان است.بعضی مغازه‌دارها هم از همان ابتدای ورود به عروس و دامادها گوشزد می‌كنند كه كالاهای موجود در مغازه فقط برای نمایش است و از آن نمونه‌ها در انبار موجود نیست. فهیمه و همسرش یخچال ساده‌ای را پسندیده‌اند. روی برچسب یخچال نوشته شده: «2.470.000»

آن طرف خیابان، خانواده دیگری كه برای خرید جهیزیه آمده‌اند ایستاده‌اند و با هم صحبت می‌كنند. محسن كه برادر بزرگ‌تر است به عروس خانم می‌گوید كه فعلا از خرید دست نگه دارد تا او بتواند از طریق تعاونی اداره‌شان برای خواهرش جهیزیه دست و پا كند.

عروس خانم اما دلش می‌خواهد اثاثیه منزلش را خودش انتخاب كند.

چهارراه گلوبندك

عروس و دامادها از خرید هرچه صرف‌نظر كنند، از خیر آینه و شمعدان نمی‌گذرند. راسته آینه و شمعدان فروش‌های بازار گلوبندك از قدیم پذیرای تازه عروس و دامادها بوده است. پشت ویترین، انواع آینه روی كنسول‌های رنگارنگ چیده شده. شمعدان‌های گلدار، طرح هخامنشی و ساعت‌های نقره‌ای هماهنگ با شمعدان‌ها هم كنار آنها چیده شده‌اند.

اینجا همه چیز برق می‌زند و كافی است لامپی در مغازه روشن شود. انعكاس آینه‌ها نور یك لامپ را به ده‌ها لامپ تعمیم می‌دهند. همین كه كنار ویترین توقف كنی تصویر عروس و دامادها را در آینه می‌بینی.

سینا 32 ساله است. 2سال است كه با همسرش سمیه عقد كرده است. او می‌گوید: «چون جایی نداشتیم برای آنكه جهیزیه همسرم را جا بدهیم مجبور شدیم خرید بیشتر لوازم منزل به ویژه آنهایی كه بزرگ‌ترند و جای بیشتری اشغال می‌كنند را بگذاریم برای روزهای آخر. خب شانس ما اینطور بود كه قیمت‌ها تغییر كرد و فقط پشیمانی‌اش برای ما ماند.»

اصغرآقا یكی از فروشنده‌های آینه و شمعدان اما می‌گوید همه زوج‌ها از هر طبقه‌ای كه باشند می‌توانند آینه و شمعدان مناسب خود را اینجا پیدا كنند. او می‌گوید: «كنسول دارها از 700 هزار تومان به بالا هستند

اما این مدل‌های شیشه‌ای كه گل‌هایش در 2 مدل برنجی و نقری هستند را با 400 هزار تومان هم می‌توان خرید.»

اکبر محسنی‌فرد آسیب شناس اجتماعی نیز منکر پر رنگ‌تر شدن نقش اقتصادی در سال‌های اخیر نمی‌شود. او می‌گوید: «جنس مطالعات اجتماعی به این صورت است که نمی‌توان تنها به مطالعات گذشته تکیه کرد و هر پنج سال به دلیل پویایی این عمل فاکتورهایی در ایجاد یک پدیده اجتماعی پررنگ تر یا کم رنگ‌تر می‌شوند. نقش اقتصاد نسبت به 10 سال گذشته در خانواده‌ها پر رنگ‌تر شده است،کسب درآمد به هر روشی در خانواده‌ها «اخلاق» شده است اما حالا بیشتر مسائل به دید اقتصادی دیده می‌شود.»
منبع: روزنامه تهران امروز

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha