سه‌شنبه ۱۸ مهر ۱۳۹۱ - ۱۳:۰۶
کد خبر: 58104
سلامت نیوز: غیر از عوامل عمدی و شخصی، ظاهرا كاهش ناخواسته امكان باروری در مردان نیز رو به افزایش نهاده است.

برای آن‌كه بدانید معمولا چه عواملی سبب كاهش ناخواسته باروری یا حتی توقف بقای نسل و ناباروری می‌شود خوب است در ذیل با برخی از آنها آشنا شوید:

اسپرم غیرطبیعی: در همه مردها مقداری اسپرم غیر‌طبیعی وجود دارد، اما منظور از غیرطبیعی وقتی است كه درصد مشخص و استاندارد اسپرم طبیعی كمتر از میزان لازم باشد. علاوه بر شرط تعداد برای باروری، اسپرم غیرطبیعی ممكن است بدون دم یا دارای دو سر باشد.

واریكوسل: نوعی بیماری است كه به سبب گشاد شدن سیاهرگ‌های اطراف بیضه پدید می‌آید. هرچند اغلب برای بارورسازی مشكلی محسوب نمی‌شود، اما گاهی ممكن است در تولید اسپرم اثرات نامطلوب بگذارد.

انسداد یا گرفتگی: جلوگیری از انزال احتمال وارد آمدن فشار به پروستات و لوله‌های مسیر خروج اسپرم را افزایش داده، امكان باروری را كاهش می‌دهد.

ضربات و ضایعات: وارد آمدن ضربه، برخورد توپ و اصابت اشیا و بخصوص توپ در حین ورزش نیز گاهی ممكن است به كاهش عملكرد دستگاه تناسلی یا حتی توقف اسپرم‌سازی بینجامد.

تماس با مواد سمی یا برخی شغل‌ها:
اشتغال در اموری خاص و مداوم مثل رانندگی سبب حبس هوا و افزایش دمای ناحیه تناسلی می‌شود. برخی افراد كه با مواد سمی چون اكسید اتیلن، كلرید وینیل، مس، مواد رادیو اكتیویته، اشعه، كادیوم و جیوه سر و كار دارند نیز در صورت رعایت نكردن توصیه‌های حفظ سلامت كارشان به ناباروری می‌كشد.

دخانیات و الكل:
مصرف زیاد دخانیات و الكل سرعت حركت اسپرم‌ها را كاهش می‌دهد و از آنجا كه زمانی محدود برای رسیدن به تخمك و باروری آن به تشكیل نطفه می‌انجامد، استعمال بسیار دخانیات و مصرف زیاد الكل نیز باعث ایجاد مشكل خواهد شد.

پروستات حجیم، ترمیم فتق و عفونت در دستگاه تناسلی: هریك از آنها به نوعی در كاهش و حتی توقف امكان باروری مردان دخالت مستقیم یا غیرمستقیم دارد.

چاقی: اضافه‌وزن هر چه بیشتر باشد، بیماری‌های متعدد را به همراه خواهد آورد. چاقی یكی از عواملی به شمار می‌رود كه ارتباط آن با ناباروری مردان طی تحقیقات گوناگون به اثبات رسیده است.

دیابت: ابتلا به این بیماری سبب تخریب DNA مردان شده، به ناباروری منتهی می‌شود. هر قدر وزن فرد و میزان قند خون او از حد طبیعی افزایش یافته باشد نیز تخریب گسترده‌تر خواهد شد.
منبع: جام جم آنلاین

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha