مصرف انواع ویتامین ها برای حفظ سلامت در بین مردم شایع شده است اما تحقیقات جدید نشان می دهد دریافت مکمل ها، آن اثر جادویی که تصور می شود، ندارد. نتایج ۷۸تحقیق متفاوت نشان می دهد که بعضی از مکمل های آنتی اکسیدانی نه تنها خطر مرگ بر اثر بیماری ها را کاهش نمی دهد، بلکه در برخی موارد این خطر را افزایش می دهد.

سلامت نیوز: مصرف انواع ویتامین ها برای حفظ سلامت در بین مردم شایع شده است اما تحقیقات جدید نشان می دهد دریافت مکمل ها، آن اثر جادویی که تصور می شود، ندارد. نتایج ۷۸تحقیق متفاوت نشان می دهد که بعضی از مکمل های آنتی اکسیدانی نه تنها خطر مرگ بر اثر بیماری ها را کاهش نمی دهد، بلکه در برخی موارد این خطر را افزایش می دهد. همچنین نتایج بررسی ها نشان می دهد مکمل های کلسیم  که امروزه به طور وسیع مصرف می شود با افزایش خطر حمله قلبی ارتباط دارد. سوالی که پیش می آید، این است که «چه باید کرد؟» برای گرفتن تصمیم درست در این زمینه، این مطلب از «Prevention»،را مطالعه کنید.

واقعیت این است که ویتامین ها، بیماری ها و عوارض ناشی از عادت های ناسالم ما را از بین نمی برد. هر انسانی، ممکن است بیماری های مختلفی داشته باشد که با مصرف یک قرص ویتامین نمی توان از بدن در برابر همه آن  بیماری ها محافظت کرد.به گفته متخصصان آمریکایی، ویتامین ها به طور چشمگیری نمی تواند عوارض ناشی از استعمال دخانیات، مصرف مشروبات الکلی، آلودگی هوا، چاقی مفرط و کم تحرکی را از بین ببرد. درواقع از آن جا که مردم معتقدند، ویتامین ها از بدن آن ها در برابر آسیب محافظت می کند، از آن استفاده می کنند بی آن که عادت های ناسالم خود را کنار بگذارند و این امر سلامت آن ها را به خطر می اندازد.

مصرف میزان زیاد ویتامین ها بی فایده و در مواردی مضر است

بدن هر فردی نیازهای مشخصی به هر ماده مغذی دارد و با مصرف بیشتر از حد مواد مغذی و ویتامین ها فایده بیشتری نمی بریم. به عنوان مثال مصرف بیش از حد کلسیم سنگ کلیه ایجاد می کند و خطر حمله قلبی را نیز افزایش می دهد. علاوه بر آن، برخی ویتامین ها و ماده معدنی برای جذب به مکانیزم مشابه جذب کلسیم متکی است. بنابراین افراط در مصرف یک نوع ترکیب ممکن است در جذب ماده مغذی دیگری تداخل ایجاد کند.

آن چه می خورید اهمیت زیادی دارد


مکمل ها را نمی توان جایگزین ماده مغذی موجود در غذاهای طبیعی کرد.

خیلی از ترکیب های موجود در غذاهای طبیعی در پیش گیری از بیماری ها موثر است. به عنوان مثال اسفناج، منبع عالی آهن است و همچنین حاوی هزاران ماده مغذی است، در حالی که مکمل آهن تنها آهن دارد.

ماده مغذی کلیدی را که بدن نیاز دارد، دریافت می کنید

بیشتر مردم، میزان مناسبی از ماده مغذی لازم مانند ویتامین D و A را دریافت می کنند. خیلی از غذاهای مصرفی مانند شیر، تخم مرغ، نان و آب پرتقال حاوی ویتامین های مختلف از جمله اسیدفولیک، کلسیم، ویتامین D و نیاسین است بنابراین نیاز بدن از این طریق تامین می شود.

بعضی خانم ها به دلایل مختلف نیاز دارند مقدار کمی ید مصرف کنند

ید برای رشد مغز جنین ضروری است یا ویتامین D که مانع از بروز پوکی استخوان، سرماخوردگی و آنفلوآنزا می شود، اما این امر به معنی مصرف بی رویه این مواد نیست. در این گونه موارد، می توان این کمبودها را با مصرف ویتامین ها جبران کرد. برای افرادی که رژیم غذایی خاص دارند، گیاهخوارند یا این که به برخی مواد غذایی حساسیت دارند، مصرف مکمل با تجویز پزشک می تواند مفید باشد.

ویتامین ها باید توسط پزشک تجویز شود

در ادامه این مطلب، به برخی از ویتامین هایی که باید استفاده شود، اشاره می کنیم. (توصیه ما مصرف این ویتامین ها با تجویز پزشک است.)

۱ - در دوران سن باروری؛مولتی ویتامین حاوی ۴۰۰میکروگرم اسیدفولیک و ۱۵۰میکروگرم ید، در نظر بگیرید. از آن جا که در مواردی حاملگی بدون برنامه ریزی است، مصرف منظم اسیدفولیک و ید که هر ۲ برای رشد جنین لازم است، ضروری است.

۲ - در صورت رژیم های محدود کننده کالری، باید مولتی ویتامین مصرف کنید. مصرف کمتر از ۱۴۰۰کالری در روز باعث کمبود اغلب ویتامین ها و موادمعدنی خواهد شد.

۳ - اگر سبزی خوارید، ویتامین B12 به میزان 2.4میکروگرم و ۸میلی گرم روی، طی روز مصرف کنید. این دو بر شکل گیری گلبول های قرمز تاثیر می گذارد و این ماده مغذی به طور طبیعی در بیشتر غذاهای حیوانی موجود است. حذف کردن یا محدود کردن غذاهای دریایی، گوشت و لبنیات باعث کمبود روی در بدن می شود.

۴ - عدم تحمل لاکتوز؛ روزی ۲بار، ۵۰۰میلی گرم کلسیم مصرف شود. کلسیم برای سلامت استخوان لازم است اما افرادی که لبنیات مصرف نمی کنند، می توانند این میزان را از طریق مصرف برگ چغندر، کلم بروکلی و ماده غذایی غنی شده مانند برشتوک صبحانه جبران کنند. بنابراین برای دریافت ۱۰۰۰میلی گرم کامل توصیه شده نیازی به مصرف مکمل نیست. کافی است هر بار ۵۰۰میلی گرم یا کمتر مصرف کنید.

۵ - خون ریزی شدید هنگام قاعدگی؛ روزی ۱۸میلی گرم آهن در نظر بگیرید. بدن برای تولید گلبو ل های قرمز به آهن نیاز دارد. کمبود آهن که کم خونی ایجاد می کند، همراه با علائمی از جمله خستگی مفرط، کمبود نفس و مشکل در تمرکز کردن و ... است.

۶ - مصرف ماهی کمتر از ۲بار در هفته؛ مصرف اسید چرب امگا۳ حدود ۱۰۰۰میلی گرم از نوع DHA و EPA موجود در ماهی های چرب را در نظر بگیرید. امگا۳، اسیدچرب لازم است که بدن به طور طبیعی تولید نمی کند و باید از طریق موادغذایی تامین کرد. امگا۳، برای سلامت مغز و تسکین افسردگی لازم است.
منبع: روزنامه خراسان

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha