سلامت نیوز: هرچند از زمان فرا رسیدن موسم حج برخی خبرها از ورود ویروس جدیدی در عربستان خبر داده و حتا برخی از آن به عنوان ویروسی ناشناخته یاد کرده‌اند؛ اما شواهد و اعلان‌های رسمی گویای آن است که تاکنون این ویروس خطری را برای عموم زائران حاضر در مدینه و مکه ایجاد نکرده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا به مدینه‌ی منوره، هم‌اکنون ویروس سرماخوردگی در فضاهای متراکم مدینه منوره و مکه معظمه معدودی از زائران را درگیر كرده است که با توجه به حجم جمعیتی حاضر، طبیعی به نظر می‌رسد. دست‌کم در چند سال گذشته هم با توجه به اجتماع جمعیت زیادی از مسلمانان جهان در این دو شهر، ویروس‌های سرماخوردگی و آنفلوآنزا شایع می‌شد که برخی از آن‌ها شرایط سختی را برای زائران ایجاد می‌کرد.

امسال اما با توجه به آن‌که هنوز فصل سرما در خیلی از کشورها فرا نرسیده است و نیز با به کارگیری برخی تمهیدات بهداشتی، هنوز بروز ویروس شایعی در میان زائران گزارش نشده است. ویروس جدیدی هم که به نام «کرونا» در خبرها آمده بود، طبق اعلان‌های وزارت بهداشت عربستان خطری برای زائران نداشته، تاثیرات آن محدود است و تاکنون نیز تنها دو مورد از ابتلا به آن به طور رسمی گزارش شده است. این تاکیدی است که مسؤولان مختلف عربستانی مدام اظهار می‌کنند و در عین حال بر رعایت موارد بهداشتی احتیاطی از سوی زائران مدام تاکید دارند.

همچنین هر فردی که برای به جا آوردن اعمال و مناسک حج اقدام می‌کند، فارغ از این‌که از داخل یا خارج عربستان باشد، باید واکسن مننژیت را دریافت کرده باشد یا گواهی واکسیناسیون علیه مننژیت را پیش از آمدن به عربستان ارایه کند که مدت آن کمتر از 10 روز یا بیشتر از سه سال نباشد. برگه‌های واکسیناسیون مننژیت به محض حضور زائران در عربستان چک می‌شود.

وزارت بهداشت عربستان همچنین تاکید کرده است، تمام زائرانی که از کشورهای کمربند آفریقا شامل سودان، مالی، بورکینافاسو، گینه، گینه بیسائو، نیجریه، اتیوپی، ساحل عاج، بنین، کامرون، چاد، اریتره، گامبیا، سنگال، آفریقای مرکزی به سرزمین وحی مشرف می‌شوند، باید قطره مخصوصی را مصرف کرده باشند.

شروط بهداشتی جدید وضع شده از سوی وزارت بهداشت عربستان برای عمره‌گزاران و حجاج در هر سال به سفارتخانه‌ها و کنسولگری‌های عربستان در خاراطلاع داده می‌شود تا روادید عمره و حج را بر اساس این شرایط صادر کنند.

علاوه بر مقامات عربستانی، ریاست ستاد عملیات پزشکی مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال احمر کشورمان نیز با اعلام این‌که شرایط فعلی نگرانی از بابت شیوع این ویروس زائران ایرانی را تهدید نمی‌کند، با تاکید بر این‌که ازسوی مقامات بهداشت عربستان هم ابلاغیه‌ی رسمی مبنی بر وجود نگرانی در این زمینه صورت نگرفته است، بر رعایت موارد بهداشتی احتیاطی از سوی تک تک زائران تاکید دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha