سلامت نیوز: یک فوق تخصص ترمیمی و جراحی پلاستیک چشم گفت: اسپاسم‌های عضلانی صورت مانند خنده و اخم در ایجاد چروک موثر است و هنرپیشه‌ها به علت نمایش احساسات در صورتشان زودتر از بقیه با چروک صورت مواجه می‌شوند.

محسن بهمنی کشکولی در گفت‌وگو با فارس در مورد علت ایجاد چین و چروک‌های زودرس دور چشم بیان داشت: علت اصلی ایجاد چین و چروک‌های صورت به ویژه دور چشم در وهله اول ژنتیک و بالا رفتن سن است که قابل پیشگیری نیست ولی عوامل اکتسابی نیز در ایجاد چین و چروک‌ها دخیل‌ هستند که در رأس آن نور خورشید و اشعه ماوراء بنفش حاصل از آن است.

وی استفاده بیش از اندازه از عضلات دور چشم برای افرادی که احساسات خود را با چهره نشان می‌دهند را عامل دیگری در ایجاد چروک دور چشم عنوان کرد و گفت: خنده و اخم‌های عمیق، افزایش اسپاسم‌های عضلانی صورت را در پی دارد که به چروک زودرس منجر می‌شود.

عضو هیئت علمی علوم پزشکی تهران گفت: معلم‌ها به دلیل ارتباط مستمر با بچه‌ها معمولاً زودتر خط اخم در میان دو ابرو پیدا می‌کنند یا هنرپیشه‌ها برای اینکه احساسات خود را با عضلات صورت بیشتر نشان می‌دهند زودتر صورتشان چروک می‌خورد.

نوع خوابیدن به ویژه به صورت عامل دیگری است که بهمنی کشکولی به آن اشاره کرد و گفت: افرادی که بد می‌خوابند یا به طور ممتد به یک طرف صورت را روی بالش قرار می‌دهند به مرور عضله آن قسمت شکسته شده و چروک می‌افتد.

وی سیگار کشیدن را از عوامل مؤثر در ایجاد چروک صورت دانست و گفت: جذب نیکوتین در عروق پوست خطوطی ایجاد می‌کند که در بین متخصصان آن را با نام اسموکرلاین می‌شناسند.

عضو انجمن چشم‌پزشکی ایران بر تأثیر تغذیه روی چروک صورت به ویژه دور چشم تأکید کرد و گفت: می‌توان با مصرف میوه‌های حاوی آنتی اکسیدان از جمله انار و انگور یا مصرف مداوم سبزیجات تازه تا حد زیادی از ایجاد چروک‌های زودرس جلوگیری کرد.

بهمنی کشکولی تصریح کرد: البته نور آفتاب نیز بیشتر از بقیه عوامل در ایجاد چروک صورت مؤثر است و افرادی که مایلند پوست خود را در مقابل آفتاب برنزه کنند نباید فراموش کنند که باید به ازای آن چروک شدن زودرس پوست صورت را به جان بخرند.

وی گفت: استفاده از عینک آفتابی مناسب نه تنها جلوی چروک شدن پوست دور چشم را می‌گیرد بلکه از ایجاد آب مروارید یا بیماری‌های دیگر چشمی نیز جلوگیری می‌کند. همچنین استفاده از کرم‌های ضد آفتاب مناسب از سنین پایین نیز در جلوگیری از ایجاد چروک‌های صورت مؤثر است.

فوق تخصص ترمیمی و جراحی پلاستیک چشم توصیه کرد: تا حد ممکن نیابد احساسات خود را با اسپاسم عضلانی صورت نشان داد و باید مراقب نحوه خوابیدن خود که کار ساده‌ای هم هست بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha