سه‌شنبه ۱۸ مهر ۱۳۹۱ - ۱۶:۱۳
کد خبر: 58142
سلامت نیوز: روش‌های درمانی جایگزین و طب مكمل شامل روش‌هایی است كه در دانشكده پزشكی آموزش داده نمی‌شود، اما در اقوام مختلف درمان‌هایی وجود دارد كه به صورت سنتی مورد استفاده قرار می‌گیرد و در مواردی مفید واقع می‌شود.

مشكل این روش‌های درمانی این است كه ارائه‌دهندگان جهت نشان دادن مهارت خود مدرك معتبری ندارند، بنابراین امكان كلاهبرداری در این روش‌ها زیاد است.

از روش‌های درمانی جایگزین می‌توان به طب سوزنی اشاره كرد كه روش‌های چینی، ژاپنی و كره‌ای دارد. این روش‌ها معتقد به این است كه كانال‌های انرژی‌ای در بدن وجود دارد كه بیماری از طریق بسته شدن این كانال‌های انرژی ایجاد می‌شود بنابراین با باز كردن این كانال‌ها به درمان می‌پردازند.

در این راه با تحریك مناطق خاصی از بدن با سوزن‌های بسیار ظریف به درمان می‌پردازند. جهت آموزش این روش درمانی راه‌های مختلف وجود دارد و روش آكادمیك آن گذراندن حداقل سه چهار سال به مدت 2500 تا 3200 ساعت در مدارس خاص آموزش این روش‌هاست.

در این روش مورد تحقیقات زیادی قرار گرفته و مشاهده شده كه در درمان درد و تهوع و استفراغ پس از جراحی، درد دندان، درمان آسم، دردهای قبل از عادت ماهانه و كمردردها و بسیاری دیگر از بیماری‌ها موثر است حتی دیده شده این روش درمانی در امكان باروری در افراد نازا تا حدودی موثر بوده است.

مشكل این است كه در مورد تائید مهارت فرد ارائه‌دهنده این روش درمانی هیچ راه مطمئنی وجود ندارد. از عوارض این روش احتمال خونریزی و سوزش ناحیه فرورفتن سوزن و احتمال انتقال عفونت در صورت استعمال سوزن‌هایی است كه چند بار استفاده می‌شود و در موارد بسیار نادر احتمال ورود سوزن به ریه و آسیب‌های ناشی از آن است. همین‌طور موارد انگشت‌شماری مرگ ناشی از استفاده از این روش گزارش شده است.

از دیگر روش‌های درمان جایگزین می‌توان به انرژی‌درمانی اشاره كرد. در این روش از انرژی‌های مختلف جهت درمان استفاده می‌شود، مثل انرژی الكترومغناطیسی كه به صورت غیرمعمول از انرژی مستقیم یا غیرمستقیم برق یا از مغناطیس جهت درمان استفاده می‌شود، یا با اثر بر انرژی‌های اطراف بدن مثلا لمس بدن با دست یا حركات دست در اطراف بدن این انرژی به كار گرفته و از آن برای درمان استفاده می‌شود.

در مورد این روش تحقیقات چندانی انجام نشده و هیچ‌گونه آموزش و مدرك معتبری برای آن وجود ندارد و منشا كلاهبرداری‌های زیادی بوده است.

هیپنوتیزم از روش‌های دیگر درمان جایگزین است كه در درمان مشكلات روانی و دردهای پس از عمل جراحی استفاده می‌شود.

از عوارض این نوع درمان می‌توان به برخی مشكلات ناخواسته مثل سردرد، سرگیجه، تهوع و استفراغ و در مواردی حتی حملات اضطراب و ترس اشاره كرد.

در مواردی هم حافظه بیمار دچار اختلالاتی شده است. در مورد این روش هم راه آموزشی مناسبی وجود ندارد و اغلب كسانی كه مدركی دارند این مدرك را براساس سوابق كاری خود دریافت كرده‌اند، بنابراین احتمال كلاهبرداری در این روش هم زیاد است.

روش دیگر كایروپراكتیك است كه براساس ارتباط بین ساختمان جسم مثلا ستون فقرات و عملكرد آن به وجود آمده و با انواع ماساژها بخصوص در ناحیه گردن و ستون فقرات ارائه می‌شود و بزرگ‌ترین عارضه این روش احتمال بروز سكته مغزی محسوب می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha