سه‌شنبه ۱۸ مهر ۱۳۹۱ - ۱۶:۱۶
کد خبر: 58144
سلامت نیوز: بیماری‌های هورمونی بسیار شایع است و برخی از آنها به دلیل كم‌كاری غدد درون‌ریز ایجاد می‌شود مثل كم‌كاری لوزالمعده كه عامل دیابت است و كم‌كاری تیروئید كه هر دو بسیار شایع است.

برخی از بیماری‌های هورمونی به دلیل ایجاد تومور در غدد درون‌ریز ایجاد می‌شود مانند تومورهای هیپوفیز كه ایجاد آكرومگالی (بزرگ‌شدن دست، پا و سایر اعضا) می‌كند یا تومورهای پاراتیروئید كه كلسیم بالای خون ایجاد می‌كند.

گروهی از بیماری‌ها هم وجود دارد كه همزمان یك فرد دارای چندین نوع تومور در غدد‌های درون‌ریز است. در یكی از این بیماری‌ها كه به نام سندرم ورمر است، بیمار در اوایل جوانی دچار توده‌های متعدد در غده پاراتیروئید و دچار زیاد‌شدن كلسیم خون می‌شود.

پركاری غده پاراتیروئید خیلی وقت‌ها بدون علامت یا كم علامت است و بیمار ممكن است فقط دچار اندكی سستی و رخوت باشد.

سنگ كلیه و رسوب كلسیم در سرتاسر بافت كلیه از عواقب بالا بودن كلسیم در خون است. این بیماران به دلیل اثر پاراتورمون روی استخوان دچار كیست‌های استخوانی و پوكی استخوان می‌شوند.

دومین توموری كه در بیماران دچار سندرم ورمر ایجاد می‌شود، تومور تولیدكننده گاسترین است. گاسترین هورمونی است كه محرك تولید اسید در معده است. توده‌های مولد گاسترین باعث زیاد‌شدن اسید معده شده و زخم معده ایجاد می‌شود.

در این بیماران گاهی چند زخم هم در معده و هم در اثنی‌عشر ایجاد می‌شود و زخم‌ها بسختی به درمان جواب می‌دهد.

تومور دیگری كه در این بیماران ایجاد می‌شود، انسولینوما است. این تومور كه در غده پانكراس تشكیل می‌شود با ترشح انسولین اضافی و نابجا باعث افت قند خون می‌شود. افت ناگهانی قند خون در این بیماران گاه منجر به افت هوشیاری و كما می‌شود.

گاهی هم بیمار دچار تشنج می‌شود و با اندازه‌گیری همزمان سطح انسولین خون و قند خون می‌توانیم این بیماری را تشخیص دهیم.

تومورهای هیپوفیز ـ كه سازنده هورمون پرولاكتین و هورمون رشد است ـ نیز در این بیماران دیده می‌شود. تولید پرولاكتین اضافی باعث افت قوای جنسی در مردان و به هم خوردن عادت ماهیانه و تولید شیر بی‌دلیل در پستان‌های خانم‌ها می‌شود. در صورتی كه تومور، هورمون رشد ترشح كند، بیمار دچار آكرومگالی می‌شود.

در بیماری آكرومگالی دست‌ها، پاها، بینی و پیشانی بزرگ می‌شود و بیمار دچار فشار خون و بالارفتن قند خون می‌شود.

برای درمان این بیماران در درجه اول باید با دیدن مجموعه این بیماری‌ها تشخیص درست داده شود و سپس مبادرت به درمان شود. در مورد پركاری پاراتیروئید اگر بیمار علائم كلیوی یا استخوانی داشته باشد یا سطح كلسیم خیلی بالا باشد، باید غده با جراحی درآورده شود.

درمان بیشتر تومورهای دیگر هم كه گفته شد نیز جراحی است. نكته آخر این كه این تومورها همه همزمان در یك فرد ایجاد نمی‌شود و بتدریج خود را نشان می‌دهد.

منبع: جام جم آنلاین

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha