سلامت نیوز: رییس مركز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشكی كشور حوادث را از جمله چالش‌های مهم دنیای امروز در سلامتی كودكان دانست و گفت: 27 درصد حوادث ثبت شده در نظام كشوری مراقبت، حوادث مربوط به كودكان است.

دكتر غلامرضا معصومی همزمان با 18 مهر ماه " روز کودک و ایمنی " در گفت‌وگو با ایسنا، گفت: امروزه حوادث یکی از چالش‌های سلامتی کودکان است به طوری كه 27 درصد حوادث ثبت شده در نظام كشوری مراقبت حوادث (در سال 89) مربوط به گروه سنی زیر19 سال یعنی کودکان است که 5/5 درصد کل این حوادث مربوط به گروه سنی کودکان زیر 5 سال، 9.4 درصد کل حوادث مربوط به گروه سنی کودکان 5 تا 10 سال، 6.4 درصد کل حوادث مربوط به گروه سنی کودکان 10 تا 15 سال، 12 درصد مربوط به گروه سنی کودکان 15 تا 19 سال است.

وی با اشاره به حوادث مربوط به گروه سنی زیر 18 سال افزود: حوادث گوناگونی در رده سنی زیر 18 سال رخ می‌دهد که منجر به آسیب و دریافت خدمات پزشکی و اورژانسی می‌شود. 29 درصد این حوادث را حوادث ترافیكی، 29 درصد را ضربه یا برخورد با اجسام، 13 درصد را سقوط، 8 درصد را حوادث ناشناخته، 5 درصد را سوختگی، 5 درصد را مسمومیت، 4 درصد را خودآزاری، 4 درصد را خشونت و گزش جانوران زهری و حمله حیوانات هر كدام به ترتیب 2 و یك درصد حوادث در این گروه سنی را شامل می‌شود. همچنین برق گرفتگی و غرق شدگی نیز هر چند به میزان اندك در کودکان مشاهده شده است.

معصومی با اشاره به اقدامات انجام شده در جهت كاهش نرخ مرگ و میر كودكان در كشور، ادامه داد: امروزه کاهش نرخ مرگ و میر كودكان را مدیون ابتكاراتی همچون گسترش پوشش شبكه مراقبت‌های اولیه بهداشتی PHC) ) در طی دهه 1360 و برنامه‌‌هایی مانند پزشک خانواده در مناطق روستایی و نقاط شهری زیر 20 هزار نفر هستیم كه ضمن تاكید بر دسترسی عادلانه به خدمات بهداشتی درمانی باعث شده كه كشور در رابطه با كاهش مرگ و میر كودكان به موفقیت‌های چشمگیری دست یابد.

رییس اورژانس كشور گفت: همچنین مراکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی سراسر کشور هم اکنون با 788 پایگاه شهری و یكهزار و 248 پایگاه روستایی، سه هزار و 30 دستگاه آمبولانس، 55 دستگاه اتوبوس آمبولانس، 52 موتورلانس و بیش از 14 هزار نیروی انسانی در حال خدمت رسانی هستند و با كاهش زمان رسیدن بر بالین بیماران و مصدومان به استانداردهای موجود، (میانگین زمان رسیدن در جاده‌ها 15 دقیقه، در شهرهای کوچک 8 دقیقه، در شهرهای بزرگ 10 دقیقه و در تهران 12.5 دقیقه )، تمام تلاش خود را در راستای کاهش بار جانی و مالی ناشی از حوادث انجام می‌دهد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha