سلامت نیوز: به گفته رییس بیمارستان روانپزشكی روزبه، 10 تا 15 درصد مردم كشور به بیماری افسردگی مبتلا هستند كه بیشتر این افراد را زنان تشكیل می‌دهند.

دكتر مهدی تهرانی دوست رییس انجمن روانپزشكی كودكان و مدیر گروه روانپزشكی دانشگاه علوم پزشكی تهران در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینكه زنان دو برابر مردان به افسردگی مبتلا می‌شوند، افزود: با وجود آنكه افسردگی معمولا در میان بزرگسالان دیده می‌شود، زمان آغاز به دوران كودكی بازگشته و درصد قابل توجهی از جمعیت را دربرمی‌گیرد.

به گفته وی، آمارها نشان می‌دهد كه در ایران تفاوت چندانی میان تعداد مبتلایان افسردگی در ساكنین شهرها و ساكنین روستاها وجود ندارد و نمی‌توان گفت كه شهرنشین‌ها بیشتر افسرده می‌شوند.

وی با بیان اینكه تنها یك درصد بیماران افسرده بستری می‌شوند، افزود: معمولا بیمار زمانی بستری می‌شود كه شدت بیماری بسیار باشد و بیمار به خودكشی اقدام كرده و یا دچار توهم و هذیان شده باشد. باید دانست كه بیشتر كسانی كه در بیمارستان بستری می‌شوند به اختلالات قطبی یا اسكیزوفرنی مبتلا هستند.

عضو هیات علمی دانشگاه تهران با اشاره به چالش‌های روانپزشكان در درمان بیماران، اظهار كرد: بخشی از این چالش‌ها به آگاهی خانواده‌ها نسبت به این بیمار‌ی‌های روانی بازمی‌گردد زیرا هنوز این آگاهی در بین مردم ایجاد نشده است كه بیماری‌های روانی هم‌اندازه بیماری‌های جسمی اهمیت دارند و حتی متاسفانه در بعضی مواقع در میان افراد تحصیلكرده هم مشاهده می‌شود كه این افراد بیماری‌های روانی را انگ دانسته و نسبت به درمان آن بی‌توجهی می‌كنند.

رییس بیمارسان روزبه ادامه داد: بخشی دیگر از چالش‌های روانپزشكان را مسائل اقتصادی تشكیل می‌دهد كه بخش عمده آن به تعرفه‌های سازمان بیمه‌گر بازمی‌گردد زیرا این تعرفه‌ها خدمات لازم را به بیمارستان‌های روانپزشكی ارائه نمی‌دهند.

دكتر تهرانی دوست در خصوص افزایش بیماران روانی، اظهار كرد: بیشتر به نظر می‌رسد كه این تعداد بیمار در گذشته وجود داشته اما ثبت نمی‌شده‌اند و این امر به ویژه در بیماران كم سن بیشتر مشاهده می‌شود.

وی در ادامه اظهار كرد: در حال حاضر روانپزشكان عمومی در استفاده از روش‌های درمانی بسیار به روز‌ هستند و از تمام روش‌هایی كه در جهان مورد توجه است، استفاده می‌كنند كه این روش‌ها همه شامل روش‌های دارویی و هم شامل روش‌های غیردارویی مانند انواع روان درمانی، الكتروشوك درمانی و تحریك مغناطیسی مغز است.

رییس بیمارستان روزبه در پایان بیان كرد: البته از آنجا كه ممكن است دسترسی به همه داروهای روانپزشكی ممكن نباشد، احتمال دارد روانپزشكان در استفاده از درمان‌های دارویی جدید با مشكل روبرو شوند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha