چهارشنبه ۱۹ مهر ۱۳۹۱ - ۱۰:۳۴

وقتی آمار مصرف شیشه افزایش پیدا می‌كند، پرواضح است كه میزان تولید آن هم افزایش پیدا كرده است. اگر فرض كنیم كه واردات شیشه در كشور داریم، با توجه به اقدامات امنیتی در مرزها و توان نیروی انتظامی، واردات این حجم از شیشه امكان‌پذیر نیست. گذشته از آن، تولید شیشه در آشپزخانه‌های زیر زمینی برای قاچاقچیان و تولیدكنندگان از نظر اقتصادی به صرفه است

سلامت نیوز :وقتی آمار مصرف شیشه افزایش پیدا می‌كند، پرواضح است كه میزان تولید آن هم افزایش پیدا كرده است. اگر فرض كنیم كه واردات شیشه در كشور داریم، با توجه به اقدامات امنیتی در مرزها و توان نیروی انتظامی، واردات این حجم از شیشه امكان‌پذیر نیست. گذشته از آن، تولید شیشه در آشپزخانه‌های زیر زمینی برای قاچاقچیان و تولیدكنندگان از نظر اقتصادی به صرفه است
به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه تهران امروز با وجود همه سنگین ترین مجازات ها، ماده محرك شیشه در آشپزخانه‌های زیرزمینی و منازل متخلفان كه برای دست یافتن به اسكناس‌های بیشتر به هر كاری دست می‌زنند، همچنان تولید می شود. پژوهشگران می‌گویند این روزها در زیرزمین خانه‌ها در ازای 200 تا 300 هزار تومان، فرمول ساخت شیشه آموزش داده می‌شود! آنهایی كه پا بر همه ارزش‌ها گذاشته و تن به تولید شیشه داده‌اند با خرید لوازم آزمایشگاهی و اختصاص آشپزخانه منزلشان به محل تولید شیشه می‌توانند شیشه‌ای را كه تولید كرده‌اند به جوانان این مرز و بوم بفروشند تا مهر اعتیاد بر پیشانی جوانان بیشتری نقش ببندد و هر‌روز كودكان بیشتری قربانی اعتیاد والدین خود شوند.

براساس گزارش عملكرد ستاد مبارزه با موادمخدر در سال 90، انهدام 120 لابراتور تولید شیشه، دستگیری 60 هزار نفر در ارتباط با تولید این ماده و كشف 4 تن شیشه تولید داخل، گواهی بر رشد لابراتوارهای تولید شیشه در كشور است. از یكسو اعداد و ارقام آژیر قرمز تولید شیشه را به صدا در آورده‌اند و از سوی دیگر آسیب‌شناسان نسبت به آثار تولید آن هشدار می‌دهند. رویا نوری پژوهشگر اعتیاد در این باره می‌گوید: «وقتی آمار مصرف شیشه افزایش پیدا می‌كند، پرواضح است كه میزان تولید آن هم افزایش پیدا كرده است. اگر فرض كنیم كه واردات شیشه در كشور داریم، با توجه به اقدامات امنیتی در مرزها و توان نیروی انتظامی، واردات این حجم از شیشه امكان‌پذیر نیست. گذشته از آن، تولید شیشه در آشپزخانه‌های زیر زمینی برای قاچاقچیان و تولیدكنندگان از نظر اقتصادی به صرفه است.»



از شابو تا شیشه

روزی كه شیشه از آسیای جنوب شرقی وارد كشور شد، نامش «شابو» بود. شابو از طریق جوانان ایرانی كه در آن كشورها كار می‌كردند، وارد شد. در ابتدا مصرف كنندگان گمان می‌كردند كه مصرف شابو اعتیادآور نیست، افراد را لاغر می‌كند و توان‌شان را بالا می‌برد. رویا نوری، كارشناس ارشد جامعه‌شناسی، سال گذشته نتایج پژوهشی درباره اعتیاد را به ستاد مبارزه با موادمخدر ارائه كرد كه با حمایت مالی دفتر كنترل جرایم و موادمخدر سازمان ملل و تاییدیه ستاد مبارزه با موادمخدر انجام شده بود.

او در گفت‌وگو با تهران امروز درباره تولید شیشه در كشور می‌گوید: «اولین افرادی كه به ایرانی‌ها فرمول ساخت شیشه را آموزش دادند فقط در قبال قیمت بسیار بالایی حاضر به انجام آن شدند اما در شرایط كنونی آشپزخانه‌دارها ساخت شیشه را با قیمت بسیار نازلی كه بیشتر افراد جامعه از عهده پرداخت آن بر می‌آیند، آموزش می‌دهند. این قیمت 200هزار تا 300 هزار تومان است.»

او ادامه می‌دهد: «اتفاقا یكی از مصرف‌كنندگان به من گفت كه در گذشته «اصلا این ماده یك چیز دیگر بود! نه اعتیاد داشت و نه حالم را بد می‌كرد! اما شیشه‌ای كه این روزها مصرف می‌كنم زمین تا آسمان با آن ماده اولیه فرق می‌كند.»



از 90 هزار شیشه‌ای در پایتخت، ‌ هر روز حداقل 9 هزار نفرشان به درجاتی از توهم می‌رسند. نکته اینجاست که میانگین سنی مصرف کنندگان این ماده محرک با 4 سال کاهش نسبت به سال‌های گذشته، به 29 سال رسیده است

ایران مقام نخست کشف هروئین در دنیا را برای سومین سال پیاپی كسب كرده اما صرف‌نظر از اعداد و ارقام غیررسمی، آمارهای رسمی نشان می‌دهد این بلورهای شیشه‌ای كوچك با فرمول متیل آمفتامین، بلای جان 27 هزار جوان ایرانی هستند
و این به معنای آن است كه وقتی شیشه در آشپزخانه‌های داخلی ساخته شد ناخالصی‌هایی به آن افزوده شد كه تاثیرات مخرب‌تری بر بدن دارد.» به گفته نوری،بعد از آنكه آشپزخانه‌هایی در شرق و غرب تهران و در نواحی‌ای كه كمتر مسكونی بود دایر شد، بر حسب اتفاق‌ هنگام اضافه كردن اسید به ماده اولیه انفجارهایی رخ داد و پلیس در این مرحله بود كه متوجه وارد شدن شیشه به كشور شد. او می‌گوید: «پیش از آن معلوم نبود كه شیشه در داخل تولید می‌شود. از همان موقع (سال 78) شیوع شیشه در كشور پیش‌بینی می‌شد.»

دروازه غار، زخمی شیشه

اسمش رضاست. اگر چرتی كه بین كلماتش می‌زند امان بدهد، می‌توانی كلمات بریده‌اش را كنار هم بگذاری و بلایی كه شیشه بر انسان وارد می‌كند را از نزدیك بشنوی. اینطور كه می‌گوید 23 سال بیشتر ندارد. می‌گوید: «17 سالم بود. برادرم در آشپزخانه كار می‌كرد. با یكی از دوستانش. من هم شیشه‌ای شدم.» اگرچه برادرش را در انفجار آزمایشگاه وقت تولید شیشه از دست داده است اما رضا تا امروز میراث‌دار اوست و شیشه‌ای باقی مانده. حالا روزها و شب‌هایش را در پارك یا گوشه خیابان می‌گذراند. مجبور است برای تهیه جنس خرده فروشی هم بكند.

خودش می‌گوید برای آنكه هزینه مصرفش را دربیاورد همه كار كرده است. توی پرونده‌اش از دزدی دیده می‌شود تا زورگیری.می‌گویند برای خودش یلی بوده. اما این روزها شیشه از او چیزی باقی نگذاشته است. از دور كه نگاه كنی تصویر جوان سیاه‌چرده‌ای می‌بینی كه گویی پوستش را بر استخوان‌هایش كشیده‌اند و توی صورتش كه نگاه كنی زخم اعتیاد در عمق چهره‌اش فریاد می‌زند. زیرچشم چپش قی سبز رنگی دیده می‌شود كه نشان از عفونت چشمش دارد. دستانش زخم شده‌ و عفونت كرده‌اند. رضا اما نه به غذا فكر می‌كند و نه به زخم هایش. رضا تنها نگران جنسی است كه باید تا شب برای به‌ دست آوردن هزینه‌اش كار كند.

كشف 43آشپزخانه دیگر داستان آشپزخانه‌های تولید شیشه داستانی ادامه دار است. تنها در سه ماهه نخست امسال پلیس مبارزه با موادمخدر نیروی انتظامی 43 آشپزخانه دیگر را كشف كرده است.

سردارعلی مویدی چندی پیش با اعلام این خبر میزان كشفیات موادمخدر در همین زمان را تا 100 تن اعلام كرد كه سهم روانگردان‌ها از آن تا سه و نیم تن بوده است. این در حالی است كه 533 كیلوگرم از روانگردان‌های ضبط شده، شیشه بوده است. مقایسه این ارقام با مدت مشابه در سال گذشته افزایش 11 درصدی این ارقام را نشان می‌دهد.

رویا نوری در این باره می‌گوید: «به صرف افزایش میزان كشفیات نمی‌توان به این نتیجه رسید كه مصرف و تولید شیشه افزایش پیدا كرده است اما نشانه‌های آن را در جامعه می‌توان دید. نتایج پژوهش انجام شده نشان داد كه 90 هزار نفر تنها در پایتخت در روز، هفته یا ماه شیشه مصرف می‌كنند.»

پزشكان و درمانگران اعتیاد می‌گویند كه فقط یك یا چند بار مصرف كردن شیشه می‌تواند مصرف‌كننده را به درجاتی از توهم برساند و در همین باره نوری می‌گوید: « از 90 هزار شیشه‌ای در پایتخت،‌ هر روز حداقل 9 هزار نفرشان به درجاتی از توهم می‌رسند. نکته اینجاست که میانگین سنی مصرف کنندگان این ماده محرک با 4 سال کاهش نسبت به سال‌های گذشته، به 29 سال رسیده است.»

هرچند خبرهای رسیده از دفتر مبارزه با جرایم و موادمخدر سازمان ملل حاكی از آن است كه ایران مقام نخست کشف هروئین در دنیا را برای سومین سال پیاپی كسب كرده اما صرف‌نظر از اعداد و ارقام غیر رسمی، آمارهای رسمی نشان می‌دهد این بلورهای شیشه‌ای كوچك با فرمول متیل آمفتامین، بلای جان 27 هزار جوان ایرانی هستند.

این در حالی است كه نتایج این پژوهش نشان می‌دهد تحصیلكرده‌ها هم مشتری شیشه هستند و شیشه، زنان را نیز وارد بازی اعتیاد كرده است. شاید باز شدن پای شیشه به كشور بود كه میانگین سن اعتیاد را با چهارسال كاهش به 28 سال رساند.

همین است كه كارشناسان نسبت به افزایش آشپزخانه‌های تولید شیشه كه مثل قارچ در كشور رشد می‌كنند هشدار می‌دهند. چرا كه عرضه و تقاضا در كنار یكدیگر معنا می‌یابد. به نظر می‌رسد باید محتاط‌تر عمل كنید شاید در پشت دیوارهای خانه ساكنان كوچه‌تان یك آشپزخانه تولید شیشه وجود داشته باشد!

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha