چهارشنبه ۱۹ مهر ۱۳۹۱ - ۱۱:۲۴
کد خبر: 58164

محققان در پژوهش جدید خود دریافتند که خوردن گوجه فرنگی می‌تواند خطر ابتلا به سکته مغزی را در افراد کاهش دهد

سلامت نیوز : محققان در پژوهش جدید خود دریافتند که خوردن گوجه فرنگی می‌تواند خطر ابتلا به سکته مغزی را در افراد کاهش دهد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس ، این پژوهش حاکی است: گوجه فرنگی سرشار از یک آنتی اکسیدان به نام لیکوپن است که می‌تواند از مغز در مقابل سکته های مغزی حفاظت کند.

محققان در آغاز این پژوهش میزان لیکوپن را در بیش از هزار مرد 46 تا 65 ساله در فنلاند بررسی کردند و این افراد را به طور میانگین 12 سال تحت نظر قرار دادند که در این دوره 67 نفر از آنها مبتلا به سکته مغزی شدند.

این پژوهش نشان داد: مردانی که از بالاترین سطح لیکوپن برخوردار بودند؛ 55 درصد کمتر با احتمال ابتلا به سکته مغزی - در مقایسه با مردانی که از پایین ترین سطح این آنتی اکسیدان برخوردار بودند- روبه‌رو شدند.

محققان وقتی تمرکز خود را تنها روی سکته مغزی ناشی از لخته شدن خون در مغز گذاشتند متوجه شدند که مردان دارای بالاترین سطح آنتی اکسیدن لیکوپن نسبت به مردانی که دارای پایین ترین میزان این آنتی اکسیدان بودند، 59 درصد کمتر با احتمال ابتلا به سکته مغزی مواجه بودند.

محققان در عین حال دریافتند که میان خطر ابتلا به سکته مغزی و سطح آنتی اکسیدانهای آلفا کاروتن، بتا کاروتن، آلفا توکوفرول و رتینول هیچ گونه ارتباطی وجود ندارد.

جونی کارپی از محققان دانشگاه فنلاند و تهیه کننده این پژوهش خاطرنشان کرد: شواهدی هست که نشان می‌دهد داشتن رژیم غذایی سرشار از میوه و سبزی‌ها با کاهش خطر ابتلا به سکته مغزی ارتباط دارد.

دکتر رافائل اورتیز مدیر مرکز سکته مغزی و جراحی عصبی در بیمارستان  لینوکس هیل در شهر نیویورک تصریح کرد: این پژوهش حاکی است بین سطح بالای لیکوپن در خون و کاهش بیش از 55 درصدی سکته مغزی ارتباط مستقیم وجود دارد.

وی افزود: سطوح لیکوپن در افراد سیگاری کاهش یافت. لیکوپن یک آنتی اکسیدان است که التهاب را کاهش می ‌هد و عملکرد سیستم ایمنی بدن را بهبود می‌بخشد و مانع تجمع پلاکت‌ها و تشکیل لخته خونی می‌شود.

اورتیز گفت: این پژوهش نشان داد که افراد باید رژیم غذایی سرشار از میوه و سبزی به ویژه گوجه فرنگی داشته باشند و از مصرف دخانیات برای کاستن از احتمال ابتلا به سکته مغزی دوری کنند.

هر چند این پژوهش از ارتباط سطح بالای لیکوپن و کاهش خطر ابتلا به سکته مغزی حکایت دارد اما وجود رابطه‌ای علت و معلولی را ثابت نمی کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha