سلامت نیوز : پژوهش‌های جدید نشان می‌داد که برای داشتن قلبی سالم و جلوگیری از بروز حملات و نارسایی‌های قلبی باید نکاتی را رعایت کرد از باید از مصرف خودسرانه دارو، مکمل پرهیز کرد،عفونتها باید به سرعت درمان شوند و از روابط پر تنش بین فردی نیز باید دوری کرد.
 
به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس ، محققان در پژوهش های جدید و همه جانبه خود دریافته‌اند یکسری از فاکتورها در بروز مشکلات و بیماریهای قلبی دخیل هستند که شاید ظاهراً کمی عجیب به نظر برسد.

شاید از نظر بسیاری از مردم حملات و بیماریهای قلبی تنها ناشی از نوع رژیم غذایی و تحرک بدنی اندک باشد و همگان این دو فاکتور را عامل اصلی در بروز این بیماریها بدانند اما این گونه نیست و فاکتورهای دیگری نیز در این امر دخیل هستند و می‌توانند به قلب آسیب برسانند.

یکی از این فاکتورها؛ محله زندگی افراد است به گونه ای که نتایج یک پژوهش در سال 2001 میلادی ثابت کرده است ساکنان محله های کم در آمد نسبت به ساکنان محله‌های پردرآمد ۳ برابر بیشتر با احتمال ابتلا به بیماریها و مشکلات قلبی روبه‌رو هستند.

این پژوهش در مجله نیوانگلند به چاپ رسید و محققان گروهی از افراد 45 تا 65 ساله را به مدت یکسال در چهار ایالت زیر نظر گرفتند تا به این نتایج دست یابند.

یکی دیگر از فاکتورها و عواملی که در ابتلای افراد به بیماریهای قلبی تاثیر می‌گذارد و شاید کمتر به آن توجه شده است، آنتی بیوتیک‌ها می باشند.

مطالعات در سال 2012 میلادی نشان داده است که آنتی بیوتیک آزیترومایسین با خطر بیشتر حمله قلبی خصوصاً در بیماری‌ های قلبی ارتباط دارد.

در همین حال، می توان از مکمل های کلسیم به عنوان یکی دیگر از فاکتورها و عوامل خطر ساز در زمینه حملات قلبی یاد کرد.

در نتایج مطالعات انجام شده در سال 2012 میلادی آمده است که مصرف کنندگان مکمل های کلسیم با حملات قلبی بیشتری روبه‌رو بوده اند لذا مشورت با پزشک در خصوص مصرف کلسیم ضروری است.

محققان این مطالعات را روی 23 هزار نفر انجام داده اند و نتایج آن در مجله پزشکی هارت به چاپ رسیده است.

محققان همچنین عفونت را یکی دیگر از عواملی می‌دانند که خطر مشکلات و حملات قلبی در افراد را افزایش می‌دهد زیرا فردی که مثلاً به آنفلوآنزا یا عفونت دستگاه تنفسی مبتلا شده است، در سه روز اول تشخیص بیماری به میزان ۵ برابر بیشتر با خطر حمله قلبی روبه‌رو است.

بیماری پوستی پسوریازیس از دیگر عواملی است که در ارتباط با مشکلات قلبی باید مد نظر قرار گیرد زیرا به گفته دکتر جوئل گلفاند ام استادیار پوست دانشگاه پنسیلوانیا، پسوریازیس در برخی بیماران، عاملی خطرناک برای حمله قلبی به حساب می‌آید.

پسوریازیس یک بیماری شایع پوستی است که در آن روی پوست برخی قسمت‌ های بدن مثل قسمت‌های خارجی دست و پا، ضایعات قرمز رنگی به ‌وجود می‌آید که پوسته‌های بسیار ظریف و نقره‌ای رنگ دارند.

این بیماری ممکن است محدود به یک نقطه باقی بماند یا به شکل بسیار منتشر دربیاید و بر اساس وسعت درگیری، مشکلاتی را از نظر ظاهری برای بیمار ایجاد می‌کند.

در تحقیقات دکتر گلفاند ام آمده است: بیماری پسوریازیس به عنوان یک اختلال خود ایمنی چه بسا باعث التهاب مزمن شده و آغازگر یک حمله قلبی می باشد.

نوع روابط نیز در بروز مشکلات و نارسایی های قلبی موثر است به گونه ای که وجود یک رابطه منفی و پرتنش می تواند به قلب آسیب برساند.

در همین زمینه، مطالعات انجام شده در دانشگاه کالج لندن نشان می دهند: وجود  روابط مشکل دار و پرتنش با دیگران تا 34 درصد می‌تواند خطر بروز حملات قلبی در افراد را افزایش دهد.

پایین بودن کلسترول خوب خون یکی دیگر از فاکتورهایی است که خبر از احتمال بروز مشکلات قلبی در آینده در افراد می دهد.

محققان دانشگاه ایندیانا در مطالعات خود بر روی هفت هزار نفر تلاش کردند که ارتباط بین پایین بودن کلسترون خوب بدن (HDL) را با مشکل عروق کرونر بیابند و به این نتیجه رسیدند که پایین بودن کلسترول خوب از عوامل قوی بروز این مشکل است.

ملیسا وود از پزشکان مرکز قلب بیمارستان ماسوچست در این ارتباط گفت: همواره می‌توانم بگویم که بروز حملات قلبی در افراد جوان ناشی از پایین بودن کلسترول خوب است و ورزش کردن و کاستن از وزن دو اهرم قوی برای افزایش کلسترول خوب بدن است.

محققان مشکلات و نارسایی های کلیوی را نیز از دیگر عواملی برشمرده اند که خطر ابتلا به بیماریهای قلبی را افزایش می‌دهد.

در همین ارتباط، محققان هلندی تحقیقاتی را روی افراد سالخورده در شهر روتردام انجام دادند و به این نتیجه رسیدند که داشتن کلیه ضعیف، با وجود نداشتن یک بیماری کلیوی، می‌تواند افراد را در معرض خطر حملات قلبی بیشتری قرار دهد.

محققان هلندی در تحقیقات خود از 10 هزار نفر دریافتند که مبتلایان به بیماری مزمن کلیوی دو برابر بیشتر از دیگران با خطر حمله قلبی روبه‌رو هستند.

زندگی شهری از دیگر عوامل خطرساز بروز آسیب ها و حملات قلبی در افراد است به گونه ای که مطالعات در آلمان نشان می دهد شلوغی و ترافیک سنگین دو برابر خطر احتمال حملات قلبی در افراد را افزایش می‌دهد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha