دبیر کل سازمان ملل متحد در پیامی به مناسبت گرامی داشت نخستین روز بین المللی دختر بچه ها، 11 اکتبر 2012 برابر با 20 مهر ماه جاری ضمن اشاره به موضوع امسال این روز یعنی " زندگی من، حق من، به ازدواج کودکان خاتمه دهید" گفت در سطح جهان یک زن از هر 3 زن جوان که اکنون بین سنین 20 تا 24 سال هستند، یعنی نزدیک به 70 میلیون زن، قبل از سن 18 سالگی ازدواج کرده است.

ازدواج 70 میلیون زن قبل از 18 سالگی
سلامت نیوز :دبیر کل سازمان ملل متحد در پیامی به مناسبت گرامی داشت نخستین روز بین المللی دختر بچه ها، 11 اکتبر 2012 برابر با 20 مهر ماه جاری ضمن اشاره به موضوع امسال این روز یعنی " زندگی من، حق من، به ازدواج کودکان خاتمه دهید" گفت در سطح جهان یک زن از هر 3 زن جوان که اکنون بین سنین 20 تا 24 سال هستند، یعنی نزدیک به 70 میلیون زن، قبل از سن 18 سالگی ازدواج کرده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل ازمرکز اطلاعات سازمان ملل متحد در پیام بان کی مون آمده است بر خلاف کاهش نسبی عروسان کم سن و سال  در 30 سال اخیر، چالش به ویژه در مناطق روستایی و در میان افراد فقیرهمچنان وجود دارد. وی هشدار    می دهد اگر روند فعلی ادامه یابد تعداد دخترانی که قبل از رسیدن به سن 18 سالگی ازدواج می کنند به رقم 180 میلیون نفر در دهه آتی خواهد رسید.

 
دبیر کل  اظهار می دارد دختران هر روزه در جهان با تبعیض، خشونت  و سوء رفتارروبرو هستند. وی می افزاید این واقعیت هشدار دهنده  برگرامی داشت روز بین المللی دختربچه ها تاکید دارد که مناسبت جدید جهانی به منظورپررنگ کردن اهمیت توانمندسازی دختران و تضمین حقوق بشر آنان است.

 بان کی مون می گوید ازدواج در کودکی موجب جدایی دختران از فرصت ها می شود، سلامت آنان را به خطر انداخته، آنان را در معرض خشونت و سوء رفتار قرار می دهد همچنین موجب بارداری های زود هنگام و ناخواسته ای می شود که غالبا تهدیدی علیه زندگی آنان است. وی می گوید اگر مادری زیر 18 سالگی حامله شود خطر مرگ نوزاد وی قبل از یک سالگی 60 درصد بیشتر نسبت به طفلی است که مادرش در 19 سالگی او را به دنیا  آورده است.   

دبیر کل در خاتمه پیام خود تمامی دولت ها، رهبران مذهبی و جوامع همچنین جامعه مدنی، بخش خصوصی و خانواده ها  به ویژه مردان و زنان را ترغیب نمود تا حقوق دختران را از راه کنوانسیون های مربوطه، اعلامیه پکن و برنامه اقدام آن همچنین برنامه اقدام کنفرانس  بین المللی جمعیت و توسعه ارتقاء ببخشند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha