تومورهای چشمی ممکن است کاسه چشم، دستگاه اشکی و فضای اربیت را درگیر کند که بسته به محل تومور ممکن است بدون عارضه درمان شود یا به قیمت نابینایی و تخلیه چشم تمام شود.

سلامت نیوز : یک فوق‌تخصص جراحی شبکیه گفت: تومورهای چشمی ممکن است کاسه چشم، دستگاه اشکی و فضای اربیت را درگیر کند که بسته به محل تومور ممکن است بدون عارضه درمان شود یا به قیمت نابینایی و تخلیه چشم تمام شود.
 
به گزارش سلامت نیوز مسعود ناصری‌پور در گفت‌وگو با فارس در مورد سرطان چشم خاطرنشان کرد: همان طور که در هر جای بدن نیز ممکن است سرطان خوش خیم یا بدخیم داشته باشیم در چشم هم ممکن است تومورهای خوش خیم یا بدخیم به‌وجود بیاید.

این فوق تخصص جراحی شبکیه در مورد ضایعات خوش خیم گفت: خال‌هایی که در چشم ایجاد می‌شوند یا ضایعات عروقی می‌توانند جزو تومورهای خوش‌خیم محسوب شوند ولی تومورهای بدخیم طیف زیادی را شامل می‌شوند که ممکن است در خود عروق چشم با عنوان تومورهای اولیه ایجاد شوند یا از سایر قسمت‌های بدن نشأت بگیرند که ما آنها را تومورهای ثانویه می‌نامیم.

وی تاکید کرد: شایع‌ترین تومورهای ثانویه چشم در بین زنان تومورهایی است که از سرطان سینه به چشم انتشار (متاستاز)‌می‌یابد و در بین مردان هم ممکن است تومورهای ثانویه چشم از ریه نشأت گرفته باشد چرا که چشم یک بافت عروقی پرخون محسوب می‌شود که مستعد رشد تومور است.

ناصری‌پور در مورد محل‌های انتشار تومورهای چشمی گفت:‌ این تومورها می‌تواند قسمت‌های مختلف چشم از جمله کاسه چشم، دستگاه اشکی و فضای اربیت را درگیر کند یا ممکن است داخل چشم که بافتی پرخون محسوب می‌شود را گرفتار کند.

این فوق تخصص جراحی شبکه شایع‌ترین تومور چشمی اولیه در افراد را توموری به نام ملانوم عنوان کرد و گفت: مانند ملانوم‌های پوستی یکسری ملانوم هم در چشم افراد ممکن است ایجاد شود که در مراحل اولیه با لیزرتراپی و در مراحل متوسط با گذاشتن پلاک‌های رادیو اکتیو قابل درمان است و در مراحل پیشرفته ممکن است مجبور شویم چشم را تخلیه کنیم تا از انتشار موضعی این تومور به قسمت‌های دیگر بدن و کاسه چشم جلوگیری شود.

استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران میزان شیوع سرطان چشم را طبق اعلام سازمان بهداشت جهانی 6 تا 7 مورد جدید در هر یک میلیون نفر در سال عنوان کرد.

وی در پاسخ به اینکه در نهایت سرطان چشم چه آسیب‌هایی ممکن است به فرد وارد کند گفت: بسته به میزان تومور،محلی که ایجاد می‌شود و مرحله پیشرفت بیماری ممکن است بدون هیچ عارضه‌ای بتوانیم با روش‌های درمانی نوین فرد را بهبود بخشیم بدون اینکه به بینایی فرد آسیب برسد و در مراحل پیشرفته‌تر ممکن است مجبور به تخلیه چشم شویم.

ناصری‌پور گفت: اگر تومور در قسمت خلفی شبکیه و کنار عصب ایجاد شده باشد ممکن است به بینایی فرد آسیب برسد ولی اگر قسمت‌های محیطی شبکیه با تومور درگیر باشند امکان آسیب کمتر است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha