سلامت نیوز:در صورتی كه بهترین میوه كف بازار كمتر از 1000 تومان است به دلیل سیستم معیوب توزیع، قیمت هر كیلو میوه برای مصرف كنندگان حداقل 2500 تومان عرضه می‌شود.
مجتبی شادلو رئیس اتحادیه باغداران درگفت‌وگو با ایسنا، تصریح كرد: دلالان به اندازه‌ هزینه‌ تولید، سود باغدار، هزینه نگهداری در سردخانه و هزینه حمل‌ونقل از بازار میوه سود می‌برند و سالانه میلیاردی از محصولات باغی بهره‌ می‌برند.
به گفته وی در حال حاضر هلو انجیری درجه یك كیلویی 700 تومان از باغدار خریداری می‌شود كه با احتساب هزینه‌ سردخانه و حمل‌ونقل كیلویی 1500 تومان در بازار عمده عرضه می‌شود اما واسطه‌ها به اندازه‌ تمام هزینه‌ها و مزیت تولید سود می‌برند و این محصول را بیش از كیلویی 3000 تومان در مغازه‌های خرده‌فروشی عرضه می‌كنند در صورتی كه نه جایگاهی دارند و نه مالیاتی می‌پردازند.
شادلو توزیع و بازار معیوب پس از تولید را تهدید و خطر جدی برای تولید میوه كشور كه مزیت اقتصادی است، برشمرد و تصریح كرد: واسطه‌های میوه اجازه نمی‌دهند شیرینی تولید به كام مصرف‌كننده باشد.
رئیس اتحادیه باغداران معتقد است طرح انتزاع وظایف بازرگانی بخش كشاورزی از وزارت صنعت، معدن و تجارت باعث برطرف شدن چالش‌های پس از تولید و توزیع خواهد شد.
شادلو تاكید كرد: اگر بخش تولید و بازار مصرف كشاورزی در یك دستگاه متمركز شود چالش‌های فعلی برطرف خواهد شد.
رئیس اتحادیه باغداران اظهار كرد: در حال حاضر تولید هیچ‌گونه مشكلی ندارد و بستر بسیار خوبی در این بخش فراهم شده اما بازار میوه از نبود مدیریت رنج می‌برد.
براساس اعلام مسوولان سالانه بیش از 17 میلیون تن انواع محصولات باغی در كشور تولید می‌شود كه اگر دلالان به‌طور میانگین كیلویی هزار تومان از هر كیلو میوه سود ببرند، سالانه بیش از 17 هزار میلیارد تومان تنها از محصولات باغی عایدشان می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha