سلامت نیوز : پریشانی روانی كه انفجار عصبی یا بحران روحی نیز قلمداد می‌شود، یك واژه غیرپزشكی برای توصیف دوره‌ای كوتاه مدت اما حاد از یك آشفتگی خاص روانی است كه ابتدا با مشخصه‌های افسردگی یا اضطراب تظاهر می‌كند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، این اصطلاح هر چند غیرپزشكی است اما می‌تواند نشان‌دهنده یك مشكل یا اختلال روانی نهفته باشد.

به گزارش روزنامه اكسپرس پنج نشانه هشداردهنده پریشانی روانی عبارتند از:

1- كاهش تمركز؛ هر انسانی ممكن است در طول زندگی خود هرازگاهی توانایی تمركز كردن روی كارهای روزمره را برای مدت كوتاهی از دست بدهد و دوباره به حالت عادی بازگردد. این وضعیت اگر پراكنده و موقتی باشد امری كاملا طبیعی است اما اگر افت تمركز مداوم شود و فرد بیش از یك هفته قادر نباشد روی كار خاصی متمركز شود این حالت نگران‌كننده است و باید به فكر حل این مشكل باشید.

2- تغییرات نابسامان وزنی به یكی دیگر از نشانه‌های بارز عدم تعادل روانی تغییرات وزنی غیرعادی از جمله كاهش یا افزایش شدید وزن است. همچنین شرایط آشفتگی روانی فرد ممكن است دچار افت شدید اشتها یا پرخوری شود و عادات تغذیه وی تغییر می‌كند.

3- گرایش شدید به مصرف الكل یا استعمال سیگار از مشخصه‌های دیگر آشفتگی و پریشانی روانی است.

4- تمایل به تنهایی و انزواطلبی نیز كه معمولا از پیامدهای افسردگی است، می‌تواند یك نشانه هشداردهنده و زنگ خطری برای پریشانی روانی باشد.

5- آسیب رساندن به خود نیز از علائم بی‌ثباتی روانی است. اگر ناگهان دچار یك میل ناخودآگاه برای به خطر انداختن خود می‌شوید و یا حداقل به سلامت خود بی‌توجه هستید زمان آن فرا رسیده كه حتما با یك متخصص بهداشت روانی مشورت كنید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha