سلامت نیوز : رییس اداره سلامت اجتماعی، روان و اعتیاد وزارت بهداشت از تدوین برنامه جامع ارتقای سلامت روان كشور در سطح وزارت بهداشت خبر داد و گفت: این برنامه برای تصویب نهایی در شورای عالی سلامت و امنیت غذایی مطرح می‌شود.

به گزارش سلامت نیوز ، دكتر عباسعلی ناصحی همزمان با روز جهانی بهداشت روان در گفت‌وگو با ایسنا، گفت: در صورت تصویب نهایی این برنامه، تمام سازمان‌های موثر در امر بهداشت روان موظف می‌شوند كه یكسری برنامه‌ها و مداخلاتی را انجام دهند. این برنامه مهم‌ترین برنامه در كنترل اختلالات روانی خواهد بود.

وی افزود: در كشور ما از حدود 10 سال گذشته هفته آخر مهرماه به عنوان هفته بهداشت روان در نظر گرفته شده و به مناسبت این هفته برنامه‌های ویژه‌ای برگزار می‌شود.

ناصحی اختلالات روانپزشكی را یكی از مسائل مهم سلامت در تمام دنیا عنوان كرد و گفت: مطالعات مختلف نشان داده كه اختلالات روانی در سطح دنیا از روند افزایشی برخوردار است. هر چند علت‌های زیادی برای افزایش اختلالات روانی عنوان شده، اما هنوز علت افزایش بار اختلالات روانی به صورت دقیق مشخص نیست.

رییس اداره سلامت اجتماعی، روان و اعتیاد وزارت بهداشت افزود: ثابت شده در سطح دنیا 13 درصد بار بیماری‌ها و 31 درصد سال‌های از دست رفته عمر در اثر ناتوانی به علت بیماری‌های روانی است.

افسردگی بالاترین بار بیماری‌ها در جهان را به خود اختصاص خواهد داد
ناصحی با اشاره به انتخاب شعار «افسردگی یك بحران جهانی» از سوی سازمان جهانی بهداشت برای سال جاری، افزود: بر اساس اعلام سازمان بهداشت جهانی پیش‌بینی می‌شود كه در سال 2030 افسردگی به تنهایی بالاترین بار بیماری‌ها در جهان را به خود اختصاص دهد و حتی از بیماری‌های قلبی، سكته، حوادث و ایدز بیشتر خواهد شد. بر این اساس اختلالات روانی، معضل بزرگی است كه باید بیش از پیش به آن پرداخته شود.

تعداد زیادی از مبتلایان به اختلالات روانی در دنیا به خدمات مورد نیاز دسترسی ندارند

وی در ادامه به تحقیقات جهانی اشاره كرد و افزود: بر اساس مطالعات جهانی 75 تا 85 درصد بیماران روانی در كشورهای توسعه نیافته و همچنین 35 تا 50 درصد بیماران روانی در كشورهای توسعه یافته به خدمات مورد نیاز دسترسی ندارند. این مسئله نیز وظیفه ما را برای افزایش خدمت‌رسانی به این بیماران سنگین‌تر می‌كند.

ناصحی با اشاره به بیماران مبتلا به اختلالات روانی كه به بیماری‌های جسمی نیز مبتلا می‌شوند، ادامه داد: مطالعات نشان داده این بیماران به خدمات جسمی كمتر از سایر مردم دسترسی دارند. به عنوان مثال بیمار مبتلا به اسكیزوفرنیا كه به بیماری قلبی نیز مبتلاست، 40 درصد كمتر از سایرین تحت درمان برای بیماری قلبی قرار می‌گیرد.

رییس اداره سلامت اجتماعی، روان و اعتیاد وزارت بهداشت با اشاره به وضعیت اختلالات روانی در ایران نیز گفت: آمارها در ایران تقریبا شبیه آمارهای جهانی است و از همان روند تبعیت می‌كند. بر این اساس لازم است بیش از پیش به مبحث بهداشت روان در كشور پرداخته شود.

افسردگی و اضطراب شایع‌ترین اختلالات روانپزشكی در دنیا
رییس اداره سلامت اجتماعی، روان و اعتیاد وزارت بهداشت در پایان شایع‌ترین اختلالات روانپزشكی در ایران را مانند دنیا، افسردگی و اضطراب عنوان كرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha