چهارشنبه ۱۹ مهر ۱۳۹۱ - ۱۳:۰۲
کد خبر: 58195

تخم مرغ منبع خوبی از پروتئین، ویتامین ها و املاح ضروری است که می تواند به عنوان یک ماده غذایی مهم در برنامه غذایی افراد وجود داشته باشد.

سلامت نیوز : تخم مرغ منبع خوبی از پروتئین، ویتامین ها و املاح ضروری است که می تواند به عنوان یک ماده غذایی مهم در برنامه غذایی افراد وجود داشته باشد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت بهداشت ، متخصص تغذیه و عضو هئیت علمی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان گفت: مصرف روزانه یک عدد تخم مرغ، 3 درصد نیاز یک مرد بالغ و 4 درصد نیاز انرژی یک زن بالغ را تامین کرده و دارای ارزش پروتئین بسیار بالایی نسبت به سایر منابع پروتئینی مثل لبنیات، گوشت ها و حبوبات می باشد.

دکتر منصور شهرکی افزود: مصرف تخم مرغ با سایر مواد غذایی که از نظر پروتئین فقیر هستند مانند نان، برنج و غلات باعث تکمیل ارزش پروتئینی غذا می شود، به طوری که5/12 درصد وزن تخم مرغ را پروتئین تشکیل داده که این میزان هم در زرده و هم در سفیده وجود دارد.

این عضو هئیت علمی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان در ادامه تصریح کرد: تخم مرغ منبع خوبی از ویتامین های گروه B و ویتامین A است. همچنین ویتامین Dو E را به مقدار کافی و لازم تامین می کند، بخصوص اینکه منبع بسیار خوب ید و فسفر بوده که هر کدام به ترتیب برای ساخت تیروئید و رشد بهتر و سلامتی استخوانهای بدن لازم است.

دکتر شهرکی از دیگر مواد مفید در تخم مرغ به عناصر روی، سلنیم، آهن، و کلسیم اشاره کرد و گفت: از این بین روی باعث بهبود زخم، بلوغ و رشد بهتر می شود و عفونت را نیز از بین می برد و سلنیم موجود در آن یک آنتی اکسیدان مهم است که می تواند در مقابله با عوامل ایجاد کننده سرطان نقش داشته باشد.

وی اظهار داشت: که خوردن تخم مرغ به ویژه زرده آن برای کودکان در حال رشد بسیار ضروری و برای بالغین مخصوصا آنهائی که دچار افزایش چربی خون هستند باید با احتیاط مصرف شود.

این کارشناس گفت: تشخیص تخم مرغ سالم و تازه این است که وقتی تخم مرغ را شکسته و داخل یک بشقاب بریزیم تشکیل سه ناحیه کاملا مجزا تحت عنوان زرده، سفیده متصل به زرده و سفیده ای که در سطح بشقاب پخش می شود را می دهد.

 وی در ادامه گفت: تخم مرغ دارای یک حبابچه هوایی با قطر 8 میلی متر دارد که هر چه زمان نگهداری آن طولانی تر باشد قطر این حبابچه بیشتر می شود و وقتی تخم مرغ را داخل آب بگذاریم در صورت تازه و سالم بودند درته ظرف قرار می گیرد و در صورت ماندگی کم، ابتدا به صورت مایل و چنانچه ماندگی زیاد باشد در سطح آب قرار می گیرد.

دکتر شهرکی در خصوص شرایط نگهداری و عرضه تخم مرغ افزودند: تخم مرغ باید در فضای یخچال و در دمای 8 درجه سانتی گراد نگهداری شده و دارای شناسه یعنی تاریخ تولید ، انقضاء و نام واحد تولید باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha