گروهی از دانشمندان ایتالیایی به کمک فناوری نانو موفق یه ساخت نقاط کوانتومی به اندازه یک میلیونیوم میلیمتر شده اند که نسبت به واکنش های بیولوژیکی تغییر رنگ می دهند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل ازمهر، محققان لابراتوار مرکز ملی تحقیقات ایتالیا موفق به ساخت اشیای میکروسکوپی شده اند که در میان آنها "نقاط کوانتومی" از همه مهمترند.

این دانشمندان در حال آزمایش اثرات سمی این نوع از نقاط کوانتومی روی یک ارگانیسم زنده هستند. این ارگانیسم که "هیدرا ولگاریس" نام دارد، یک جانور کوچک ساکن آبهای شیرین است.

در دنیای نانو مواد قدرت بسیار بالایی بدست می آورند. برای مثال نانوکریستال ها می توانند در تراشه هایی مورد استفاده قرار گیرند که قدرت آنها یک میلیون برابر حافظه یک رایانه یا قوی ترین نیمه هادی ها است. به علاوه، این نانوکریستالها دارای خاصیت فلورسانت با ویژگی های خاص هستند.

هنگامی که نقاط کوانتومی توسط فرایندهای شیمیایی تولید شدند، خاصیت فلورسانتی آنها تنها محدود به رنگهای قرمز و آبی می شد. کم کم ابعاد این نقاط کاهش یافت و اکنون در اندازه های مولکولی تولید می شوند.

کوچک شدن ابعاد این نقاط موجب شد که این ذرات نانویی بتوانند در موارد پزشکی و بیولوژیکی نیز مورد استفاده قرار گیرند.

براساس گزارش پایگاه خبری "کوردیس"، آزمایش نقاط کوانتومی فلورسانت بر روی این ارگانیسم زنده نشان داد که این ذرات بدون هیچ اثرات سمی می توانند وارد سلولهای ارگانیسم شوند و با ساطع کردن نور از خود، سلامت سلول را نشان دهند.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha