چهارشنبه ۱۹ مهر ۱۳۹۱ - ۱۳:۳۲
کد خبر: 58200

تخم مرغ ارزش غذایی بالایی دارد مصرف آن در هیچ گروهی نباید حذف شود بلکه مقدار آن درصورت نیاز باید محدود شود

سلامت نیوز : تخم مرغ ارزش غذایی بالایی دارد مصرف آن در هیچ گروهی نباید حذف شود بلکه مقدار آن درصورت نیاز باید محدود شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت بهداشت ، مسؤل واحد بهبود تغذیه مرکز بهداشت استان خوزستان گفت: تخم مرغ یک منبع غذایی کامل و پرارزش است که دارای پروتئین با کیفیت بالا می باشد و مقدار قابل توجهی ویتامین هایD,E, B2,B12,A,  را داراست و همچنین مواد معدنی شامل کلسیم ،فسفر،سدیم و پتاسیم، سلنیوم ،روی و آهن نیز در آن وجود دارد.

مهنوش صاحبدل ادامه داد: پروتئین تخم مرغ ارزش غذایی بالایی دارد و به عنوان استانداردی برای مقایسه سایر پروتئین ها استفاده می شود و پروتئین بقیه مواد غذایی مثل گوشت و شیر از آن کمتر بوده و نسبت به آن سنجیده می شود.

 وی همچنین اضافه کرد: مصرف تخم مرغ به علت داشتن دو ماده به نام های لوتئین و گزانتین باعث کاهش احتمال ابتلا به آب مروارید و کوری ناشی از سالخوردگی می شود.

مسؤل واحد بهبود تغذیه مرکز بهداشت استان خوزستان بیان داشت: مصرف تخم مرغ در زنان باردار و شیرده ،کودکان و نوجوانان در حال رشد ،ورزشکاران و همه بزرگسالان سالم و همچنین برای بیماران پس از سپری کردن دوره بیماری، به دلیل ارزش غذایی بالا توصیه می شود. در این افراد مصرف یک تخم مرغ در روز بلا مانع است.

وی با بیان ارزش غذایی تخم مرغ برای کودکان، گفت: تخم مرغ از 8 ماهگی در کودکان قابل مصرف بوده و توصیه می شود تا یک سالگی 1 زرده کامل ، یک روز در میان و از 2 سالگی به بالا یک تخم مرغ در روز در برنامه غذایی کودکان باشد.

وی همچنین ادامه داد: به دلیل ارزش غذایی بالای تخم مرغ، مصرف آن در هیچ گروهی نباید حذف شود بلکه مقدار آن درصورت نیاز باید محدود شود.

صاحبدل گفت: در بیماران مبتلا به دیابت، فشارخون بالا و بیماریهای قلبی عروقی تا 3 عدد تخم مرغ در هفته مجاز می باشد و بهترین روش پخت در این افراد آبپز کردن می باشد.

 وی همچنین گفت: به منظور نگهداری صحیح از تخم مرغ دقت کنید بلافاصله پس از خرید تخم مرغ آن را به یخچال نگهداری کنید. تخم مرغ ها را برای نگهداری شستشو ندهید زیرا راه ورود میکروب از طریق منافذ موجود روی پوسته باز می شود و آلودگی به داخل آن راه می یابد.

 وی اضافه کرد: بهترین درجه حرارت نگهداری تخم مرغ در یخچال صفر تا 4 درجه سانتیگراد و رطوبت 85 درصد می باشد. و تخم مرغ تازه را می توان حدود 4 هفته در یخچال نگهداری کرد.

صاحبدل با بیان نحوه نگهداری تخم مرغ، ادامه داد : تخم مرغ را باید در طبقات یخچال و در بسته بندی مخصوص خودشان نگهداری نمود زیرا درب یخچال بدلیل نوسانات دمایی، محل مناسبی برای نگهداری تخم مرغ ها نیست. و جهت نگهداری تخم مرغ باید قسمت پهن آن رو به بالا قرار گیرد ، زیرا در غیر اینصورت امکان مخلوط شدن زرده و سفیده وجود دارد.

 وی در پایان گفت: به منظور کاهش احتمال مسمومیت ناشی از مصرف تخم مرغ باید تخم مرغ و مواد غذایی حاوی تخم مرغ را به طور کامل بپزید. و از تخم مرغ های ترک دار، شکسته و معیوب استفاده نکنید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha