سلامت نیوز : یك فوق تخصص گوارش با بیان اینكه مشكل درمان سرطان پانكراس جهانی است، زیرا تا به مراحل پیشرفته نرسد، تظاهر نمی‌یابد و هیچ گونه علامتی ندارد، گفت: در حال حاضر سرطان پانكراس چهارمین سرطان كشنده دنیاست.

به گزارش سلامت نیوز ، دكتر علی باستانی در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینكه میزان شیوع و عوارض یك بیماری دو جنبه حائز اهمیت در توجه به یك بیماری هستند، افزود: البته میزان شیوع سرطان پانكراس بالا نیست.

وی با بیان اینكه هر روز روش‌های جدیدی برای تشخیص و درمان این نوع از سرطان ارائه می‌شود، گفت: اما روند بهبودی هنوز خوب نیست و نیازمند تحقیقات گسترده‌تری است. البته مشكل درمان سرطان پانكراس جهانی است زیرا تا به مراحل پیشرفته نرسد، تظاهر نمی‌یابد و هیچ گونه علامتی ندارد.

این فوق تخصص گوارش با اشاره به این كه سن فرد، تاثیری در ابتلا به سرطان پانكراس ندارد، گفت: اما سابقه فامیلی در بروز سرطان پانكراس نقش دارد. البته برخی عوامل نظیر مصرف الكل هم در بروز این بیماری دخیل هستند.

باستانی اضافه كرد: كیست‌های پانكراس می‌توانند مقدمه‌ای برای ایجاد سرطان پانكراس باشند. البته برخی كیست‌های پانكراس خوش خیم و برخی بدخیم هستند. كیست‌هایی كه میل به بدخیمی دارند، نیازمند جراحی هستند.

وی با اشاره به اینكه پانكراتیت حاد و مزمن می‌تواند زمینه بروز كیست در پانكراس باشد، اظهار كرد: شیوع پانكراتیت در كودكان كمتر است و مواردی نظیر ضربه و تروما از جمله عوامل موثر در بروز آن هستند.

این فوق تخصص گوارش جراحی به كمك لاپاراسكوپی و جراچی باز را از جمله روش‌های نوین درمان سرطان پانكراس دانست و گفت: البته تومورهای پانكراس اغلب قابل برداشتن نیستند، زیرا متاستاز می‌كنند و در مراحل پیشرفته قابل تشخیص‌اند.

باستانی با بیان این كه هنوز اصول علمی برای انجام غربالگری سرطان پانكراس وجود ندارد، گفت: با توجه به میزان كشندگی این سرطان، لازم است راهكاری نوین برای تشخیص و درمان آن بیابیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha