سلامت نیوز : وزیر بهداشت گفت: اجرای کامل برنامه پزشک خانواده برای کل کشور در طول یکسال به ۳۷۵۰ میلیارد تومان بودجه علاوه بر بودجه های فعلی وزارت بهداشت و بیمه‌ها نیاز دارد.

به گزارش سلامت نیوز ، مرضیه وحید دستجردی در گفت و گو با فارس، در پاسخ به اینکه آیا برآوردی از میزان بودجه مورد نیاز برای اجرای برنامه پزشک خانواده دارید، افزود: برآورد ما برای اجرای برنامه پزشک خانواده برای نیمه دوم امسال 800 تا 900 میلیارد تومان اعتبار جدید برای سازمانهای بیمه گر است که باید علاوه بر بودجه های فعلی در اختیار آنها گذاشته شود.

وی گفت: این اعتبار اضافه بر اعتباراتی است که سازمانهای بیمه گر اکنون برای بخش درمان در اختیار دارند و باید بپردازند البته وزارت بهداشت نیز برای اجرای این برنامه در کل کشور در 6 ماه دوم امسال به 200 میلیارد تومان بودجه اضافه نیاز دارد که در مجموع بیش از هزار میلیارد تومان اعتبار برای اجرای این برنامه در کل کشور برای نیمه دوم امسال نیازمندیم.

وزیر بهداشت در پاسخ به این پرسش که برای اجرای کامل این برنامه و پوشش همه مردم کشور در تمام استانها و برای یکسال این برنامه چقدر بودجه می‌خواهد که لازم باشد در قانون بودجه سال آینده مصوب شود، گفت: اجرای این برنامه برای کل کشور در طول یکسال به 3750 میلیارد تومان بودجه اضافه نیاز دارد که باید تأمین شود.

وحید دستجردی افزود: علت اینکه می‌گوییم برای 6 ماه امسال این برنامه به 800 تا 900 میلیارد تومان بودجه اضافه نیاز دارد، این است که اولاً یکماه از نیمه دوم سال گذشته است. دوم اینکه در نیمه دوم امسال قرار است به تدریج شهرهای مختلف کشور زیر پوشش این برنامه بروند و به یکباره کل کشور زیر پوشش قرار نمی‌گیرد، بنابراین به بودجه کمتری نیاز دارد.

برنامه پزشک خانواده، برنامه‌ای است که طی آن یک نفر پزشک، مسئولیت سلامت 500 تا 2500 نفر را به عهده می‌گیرد و وضع سلامت آنها را در زمان سلامت و بیماری کنترل می‌کند. پزشک خانواده باید برای هر یک از افراد زیر پوشش خود یک پرونده الکترونیک سلامت تشکیل دهده که در سراسر کشور با رعایت اصول امنیتی و سطح بندی اطلاعات آن قابل دسترس است.

به گفته مسئولان وزارت بهداشت قرار است تمام خدمات پزشک خانواده و داروهای تجویز شده از سوی وی برای مردم رایگان باشد و در صورتی که فرد از طرف پزشک خانواده به سطح پزشکی تخصصی، فوق تخصصی و بیمارستان ارجاع شود، بیمار فقط 10درصد هزینه‌ها را پرداخت می‌کند.

تاکنون اجرای این برنامه در 4 استان تهران، فارس، سیستان و بلوچستان و مازندران کلید خورده است. مسئولان وزارت بهداشت وعده داده اند تا پایان امسال همه جمعیت کشور زیر پوشش این برنامه بروند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha