دوشنبه ۸ مرداد ۱۳۸۶ - ۰۰:۰۰
کد خبر: 5821

دانشمندان ایتالیایی با هدف کشف راههای درمانی جدید بیماری ایدز، موفق شدند برای اولین بار پروتئینی را شناسایی کنند که به وارد شدن ویروس "اچ آی وی" به سلولها کمک می کند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل ازمهر، گروهی از دانشمندان موسسه عالی بهداشت ایتالیا که نتایج تحقیقات خود را در ژورنال Faseb منتشر کرده اند، برای اولین بار مکانیزمی را کشف کردند که از طریق آن پروتئین ویروسی  Nef می تواند سلولهای دندریتی را بی ثبات کند. این پروتیئن با ایجاد یک محیط کوچک امکان ورود ویروس اچ آی وی را به سلولهای دندریتی فراهم می کند.

سلولهای دندریتی اولین سیستم هشدار دهنده ارگانیسم به شمار می روند. بنابراین، پروتئین "ان ای اف" با تغییر ماهیت این سلولها، آنها را در دفاع از بدن ناتوان می کند.

به گفته این محققان، نتایج این تحقیقات می تواند راههای جدیدی را در درمان بیماری ایدز بوجود آورد. درحقیقت شناخت عملکرد و مکانیزم حرکتی این پروتئین می تواند منجر به تولید داروهای جدیدی به منظور مسدود کردن فعالیت آن شود. برای مثال یک واکسن برپایه پروتئین تغییر داده شده "ان ای اف" به نحوی که این پروتئین توانایی کمک به ویروس اچ آی وی را در کنترل سلولهای میزبان از دست داده باشد، می تواند در درمان این بیماری کشنده بسیار موثر باشد.

همچنین این تحقیق نشان می دهد که می توان با تنظیم کردن پروتئین Nef فعالیت سلولهای دندریتی را قدرتمند یا خنثی کرد.

درحقیقت این سلولها پیش از آنکه یک عامل بیماری زا وارد بدن ارگانیسم شود، نقش کلیدی در پاسخ غریزی به عامل بیماری زا را دارند. سلولهای دندریتی ویروس ها شناسایی و برنامه دفاع را سازماندهی می کنند.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha