چهارشنبه ۱۹ مهر ۱۳۹۱ - ۱۶:۲۳
کد خبر: 58212
سلامت نیوز : به گفته یك روانشناس، بیش فعالی كودكان مشكلات ثانویه‌ای به همراه دارد كه منجر به مشكلات فراوانی در بزرگسالی خواهد شد.

به گزارش سلامت نیوز ، دكتر مصطفی تبریزی عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی در گفت‌وگو با ایسنا ، در این رابطه گفت: كودكان بیش فعال در تمركز دچار مشكل شده و در نتیجه افت تحصیلی پیدا می‌كنند كه این امر باعث برخورد بد پدر و مادرها با آنها می‌شود كه در نتیجه این برخوردها، این كودكان دچار احساس حقارت می‌شوند و مسئله مهم این است كه این احساس حقارت واكنش‌های ثانویه‌ای را در پی خواهد داشت كه باعث مشكلات فراوانی در بزرگسالی خواهد شد.

به گفته وی، بیش فعالی شش علامت دارد كه این علامت‌ها باید به مدت شش ماه تكرار شوند البته باید توجه داشت كه زمانی می‌گوییم كودكی بیش فعال است كه همه این علامت‌ها را با هم داشته باشد و صرف مشاهده یك یا دو علامت نمی‌توان گفت كه بچه‌ای بیش‌ فعال است.

تبریزی ادامه داد: زمانی كه یك كودك نتواند یك جا بند شود و مدام تكان بخورد و در تمركز مشكل داشته باشد می‌گوییم این كودك بیش فعال است. همچنین اگر كودكی ناگهانی از جا بپرد در مقابل همه چیز عكس‌العمل سریع داشته و گاه به گاه خرابكاری داشته باشد نیز دچار این مشكل است.

این روانشناس درباره علت بیش فعالی در كودكان اظهار كرد: با وجود تحقیقات بسیاری كه در این زمینه انجام شده دلیل اصلی این بیماری مشخص نشده است و تنها همبستگی‌های میان ژنتیكی افراد و ابتلا به بیش فعالی مشاهده شده است به عنوان مثال اگر در خانواده‌ای پدر یا مادر بیش فعال باشند احتمال اینكه فرزند آنها بیش فعال باشد، بالا است.

استاد دانشگاه علامه طباطبایی اظهار كرد: درمان بیش فعالی به دو صورت دارویی و غیردارویی صورت می‌گیرد كه درمان دارویی آن تنها درمان كوتاه مدت و موقت است و درمان اصلی این بیماری رفتار درمانی به همراه آموزش والدین است.

وی در پایان اظهار كرد: خانواده‌ها باید به این مسئله توجه نشان داده و حتما با یك درمان‌گر ارتباط داشته باشند زیرا هر چقدر خانواده‌ها اطلاعات بیشتری داشته باشند در درمان فرزندان خود موثرتر عمل می‌كنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha