چهارشنبه ۱۹ مهر ۱۳۹۱ - ۱۶:۴۷
کد خبر: 58216
سلامت نیوز : یک متخصص ارتوپد با بیان این که رعایت استاندارد از نکات قابل توجه در انتخاب کفش مناسب برای دانش آموزان است، گفت: کفش‌های پنجه باریک به دلیل ایجاد ناهنجاری "کج شدن انگشت شست" و مشکلاتی که برای دانش آموزان به وجود می‌آورد، نامناسب است.

به گزارش سلامت نیوز ، دکتر محمود معتمدی در گفت وگو با ایسنا ، با بیان اینکه کفش باید از جنسی انتخاب شود كه امكان تنفس خوبی برای پوست و سلولهای پا ایجاد کند، افزود: كفش دانش آموزان باید از جنسی خوب باشد به طوری كه جنس چرمی طبیعی، مناسب‌ترین جنس است در غیر این صورت سبب تعریق زیاد پا و بیماریهای پوستی یا قارچی پا می‌شود.

وی ادامه داد: پاشنه كفش نیز در حد 2 تا 3 سانتی متر باشد. همچنین كفشی مناسب است كه قوس طولی و عرضی ناحیه جلوی كف پا را حفظ کند.

این متخصص ارتوپد با اشاره به اینکه پای دانش آموزان در حال رشد است و باید در داخل كفش كاملا راحت قرار گیرد، اظهار داشت: حالت پا باید به صورتی باشد که هیچ گونه فشاری بر ناحیه نوك انگشت شست و طرفین قسمت جلویی پا (مابین مفصل انگشت شست و انگشت كوچك) احساس نشود.

دکتر معتمدی درخصوص اینکه دانش آموزان در شرایط بلوغ اسکلتی هستند و متخصصان بر انتخاب کفش‌های استاندارد تاکید دارند، تصریح کرد: علیرغم انتخاب کفش‌های استاندارد باید کفش متناسب با جثه فرد هم باشد به دلیل این که کفش‌های نامناسب می‌تواند آسیب‌های جدی را به ستون فقرات و اندام فوقانی دانش آموزان وارد كند.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران تاکید کرد: رعایت نکاتی ساده و امکان پذیر، موجب ایجاد آرامش، راحتی، شادابی و حفظ سلامت دانش آموزان شده و امکان بهره برداری بیشتر آنها را از مدرسه و فرصت های آموزشی فراهم می آورد.

پاشنه کفش دانش آموزان 2 تا 3 سانتی متر توصیه می‌شود
این متخصص ارتوپد با بیان اینکه پاشنه کفش‌های دانش‌آموزان باید 2 تا 3 سانتی متر و پشت و جلوی آن بسته و پنجه کفش پهن باشد، گفت: دانش‌آموزان در مدرسه ساعت‌ها کفش به پا دارند که امکان تعویض یا درآوردن آن در مدرسه وجود ندارد به همین دلیل انتخاب کفش مناسب بسیار با اهمیت است.

دکتر معتمدی ادامه داد: برای جلوگیری از تعریق پا و امکان تنفس بهتر پوست پا توصیه می‌شود از جوراب‌های نخی استفاده شود.

کفش پاشنه بلند نامناسب‌ترین کفش برای دانش آموزان است
این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران با اشاره به اینکه کفش‌هایی که پاشنه بلندی دارند سبب بی‌ثباتی و صدمات ریز در مچ پا می شوند، افزود: کفش‌های پاشنه بلند به علت عدم جذب ضربات نامناسب هستند. همچنین مناطقی از کفش به خصوص قوس کفش اهمیت ویژه‌ای دارد.

این متخصص ارتوپد با تاکید بر اینکه پاهای دانش آموزان در حال رشد است و هرگونه فشار یا ضربه بیش از حد می‌تواند ناهنجاری برای دانش‌آموزان ایجاد کند، اظهار داشت: رعایت قوس مناسب در کفش می تواند خطر ابتلا به ناهنجاری‌ها را در دانش آموزان کاهش دهد.

دکتر معتمدی تاکید کرد: ساختار نامناسب کفش منجر به ایجاد پینه‌های دردناک روی شست پا می‌شود در نتیجه دانش آموزان برای تهیه کفش به جای توجه به زیبایی باید به کیفیت طبی و بهداشتی برای پا اهمیت دهند.

وی در پایان با تاکید به اینکه بسیاری از كیف‌ها و كفش‌های موجود در بازار از شرایط استاندارد برخوردار نیستند، خاطرنشان کرد: تولیدات بازار باید توسط موسسه استاندارد نظارت و ارزیابی شود و در صورت مطابقت با معیارهای علمی و ارگونومیك بدن مجوز ورود به بازار را بگیرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha