جمعه ۲۱ مهر ۱۳۹۱ - ۰۸:۴۳
کد خبر: 58218

همه‌ چیز برای انجام برنامه پزشك خانواده آماده بود تا اینكه روز چهارشنبه پزشك خانواده هم به ایستگاه بی‌پولی رسید و خانم وزیر اعلام كرد كه اجرای کامل برنامه پزشک خانواده برای کل کشور در طول یک‌سال به ۳۷۵۰ میلیارد تومان بودجه علاوه بر بودجه‌های فعلی وزارت بهداشت و بیمه‌ها نیاز دارد.

سلامت نیوز: درست یك روز پس از آنكه «محمود احمدی‌نژاد» از كسری بودجه سخن به میان آورد و گفت: «دولت از لحاظ بودجه تحت فشار است»، وزیر بهداشت او هم اعلام كرد كه اجرای پزشک خانواده، ۳۷۵۰ میلیارد تومان بودجه اضافه می‌خواهد. «مرضیه وحید‌دستجردی» هم درست مانند رئیس‌جمهوری كه تا آن تاریخ سخنی از كمبود بودجه به میان نیاورده بود و بارها اعلام كرده بود كه دولت هیچ ‌گونه كسری بودجه ندارد، هرگز از كمبود بودجه در طرح پزشك خانواده سخنی به میان نیاورده بود. حتی آن زمان كه نمایندگان مجلس در گفت‌وگو با تهران‌امروز اعلام كردند كه بودجه كافی برای اجرای طرح پزشك خانواده وجود ندارد و برنامه شكست می‌خورد، معاون او گفته بود كسی كه از نبود بودجه كافی برای اجرای این برنامه سخن می‌گوید، از اطلاعات درون برنامه خبر ندارد! دستجردی سال‌جاری را سال سخت مالی وزارت بهداشت اعلام كرده بود اما هرگز سخنی از كمبود بودجه پزشك خانواده سخن به میان نیاورد.

براساس گفته‌های او و معاونش و حتی وزیر رفاه و تامین اجتماعی، همه‌ چیز برای انجام برنامه پزشك خانواده آماده بود تا اینكه دیروز پزشك خانواده هم به ایستگاه بی‌پولی رسید و خانم وزیر اعلام كرد كه اجرای کامل برنامه پزشک خانواده برای کل کشور در طول یک‌سال به ۳۷۵۰ میلیارد تومان بودجه علاوه بر بودجه‌های فعلی وزارت بهداشت و بیمه‌ها نیاز دارد. او در پاسخ به اینکه آیا برآوردی از میزان بودجه مورد نیاز برای اجرای برنامه پزشک خانواده دارید، می‌گوید: «برآورد ما برای اجرای برنامه پزشک خانواده برای نیمه دوم امسال 800 تا 900 میلیارد تومان اعتبار جدید برای سازمان‌های بیمه‌گر است که باید علاوه بر بودجه‌های فعلی در اختیار آنها گذاشته شود.» این درحالی است كه پیش از او «رمضان محسن‌پور» معاون پارلمانی وزارت بهداشت،گفته‌های نمایندگانی كه اعتقاد داشتند بودجه اجرای برنامه پزشک خانواده تامین نشده را حرف‌های غیرکارشناسی خوانده بود: «این حرفی کلی و غیرکارشناسی است و خیلی ریشه غیرکارشناسی دارد. برای اینکه هر کسی این حرف را می‌زند، نمی‌داند وقتی که یک برنامه به دولت تکلیف می‌شود، حتما اعتبارش هم دیده شده است.»

محسن‌پور حتی به تمام پزشكانی كه در این طرح حضور دارند اطمینان خاطرداده بود و گفته بود: «ما برای اجرای برنامه پزشک خانواده اصلا مشکل اعتبار نداریم، پزشکان دغدغه نداشته باشند، این برنامه مصوب برنامه توسعه پنجم است و ردیف بودجه آن هم دیده شده اما اینطور نیست که کل اعتبار برنامه 5 ساله را کنار بگذارند.» در نهایت او انگشتش را به سمت منتقدان طرح كشیده و گفته بود: «کسانی که این برنامه را نقد بیرونی می‌کنند، اطلاعات درون برنامه را ندارند و تصور می‌کنند با اجرای این برنامه برایشان محدودیت ایجاد می‌شود.»

براساس گفته محسن‌پور به نظر می‌رسد كه خانم وزیر هم از اطلاعات درون برنامه‌ با خبر نیستند. چون وزیر بهداشت هم امروز همسو با منتقدان بهارستانی طرح می‌گوید: «این اعتبار اضافه بر اعتباراتی است که سازمان‌های بیمه‌گر اکنون برای بخش درمان در اختیار دارند و باید بپردازند. البته وزارت بهداشت نیز برای اجرای این برنامه در کل کشور در 6 ماه دوم امسال به 200 میلیارد تومان بودجه اضافه نیاز دارد که در مجموع بیش از هزار میلیارد تومان اعتبار برای اجرای این برنامه در کل کشور برای نیمه دوم امسال نیازمندیم.»

وزیر بهداشت در پاسخ به این پرسش که برای اجرای کامل این برنامه و پوشش همه مردم کشور در تمام استان‌ها و برای یک‌سال این برنامه چقدر بودجه می‌خواهد که لازم باشد در قانون بودجه سال آینده مصوب شود، می‌گوید: «اجرای این برنامه برای کل کشور در طول یک‌سال به 3750 میلیارد تومان بودجه اضافه نیاز دارد که باید تامین شود.»

برنامه پزشک خانواده، برنامه‌ای است که طی آن یک نفر پزشک، مسئولیت سلامت 500 تا 2500 نفر را به عهده می‌گیرد و وضع سلامت آنها را در زمان سلامت و بیماری کنترل می‌کند. اما به نظر می‌رسد كه پیش‌بینی‌های منتقدان و مجلس‌‌نشین‌ها خیلی زود تعبیر شد و پزشك خانواده در همین ابتدای امر در ایستگاه بی‌پولی ماند. پیش‌تر «محمدحسین شهریاری»، عضو كمیسیون بهداشت مجلس به تهران‌امروز گفته بود كه وزارت بهداشت به دلیل كمبود اعتبار از پس پرداخت حقوق پزشكانی كه در این طرح شركت می‌كنند، بر نخواهد آمد چون بیمه‌ها، پولی برای پرداخت حقوق ماهانه به آنها ندارند. هرچند بر اساس گفته‌ها وزیر بهداشت پس از اختلاف با رئیس‌جمهوری سر مسئله تعرفه‌ها بود كه از كمبود بودجه سخن به میان آورد اما روشن شدن این مسئله هم چیزی را عوض نمی‌كند. به هرحال همه منتقدان مثل «دكتر علیرضا کائیدی» نماینده مردم پلدختر در مجلس شورای اسلامی اعتقاد دارند كه اگر طرح با شکست مواجه شود، بسیار ضرر خواهیم کرد.
منبع: روزنامه تهران امروز

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha