جمعه ۲۱ مهر ۱۳۹۱ - ۰۹:۰۴
کد خبر: 58222

اگر بالش شما قدیمی است و مدت طولانی از آن استفاده کرده اید، ممکن است حاوی کپک، قارچ و گرد و غبار باشد ،و گاهی این آلودگی ها نیمی از حجم بالش ها را تشکیل می دهند . کارشناسان به همه افراد توصیه می‌کنند که پس از12 تا18 ماه بالش خود را تعویض کنند، زیرا یک بالش بعد از گذشت دو سال دیگر قابل استفاده نخواهد بود.

خوابی راحت با یک بالش مناسب
سلامت نیوز:هیچ چیزی به اندازه یک خواب راحت ، در شروع یک روز خوب ، موثر نیست، و خواب راحت نیز، مستلزم داشتن یک بالش مناسب است.

دکتر مایکل بروس، کارشناس خواب و روانشناس بالینی می‌گوید: بالش نه تنها بر کیفیت ، بلکه بر سلامت خواب نیز تاثیر می‌گذارد.

دکتر اندرو هکت، جراح ارتوپد و رئیس بخش جراحی ستون فقرات در یک مرکز پزشکی در نیویورک ، معتقد است استفاده از بالش نامناسب موجب سردرد، گردن درد، بی‌حسی شانه و بازو، عطسه و خس‌خس سینه می‌شود. بالش نامناسب تنها علت ایجاد این مشکلات نیست، اما باعث تشدید آنها می‌شود و خواب خوب شب را از شما سلب می کند.

اگر بالش شما قدیمی است و مدت طولانی از آن استفاده کرده اید، ممکن است حاوی کپک، قارچ و گرد و غبار باشد ،و گاهی این آلودگی ها نیمی از حجم بالش ها را تشکیل می دهند . کارشناسان به همه افراد توصیه می‌کنند که پس از12 تا18 ماه بالش خود را تعویض کنند، زیرا یک بالش بعد از گذشت دو سال دیگر قابل استفاده نخواهد بود.

خرید بالش مناسب و موقعیت خواب

پیش از خرید بالش، شیوه خوابیدن خود را در نظر بگیرید.


به گفته دکتر کامی برنارد، فیزیوتراپیست، هدف از خرید و استفاده از بالش، نگه داشتن سر در تراز دلخواه و خنثی است، به این معنی که سر باید در طول شانه‌ها، بدون خم شدن و یا تمایل به جلو، قرار بگیرد.

اگر به پشت می‌خوابید:
از یک بالش نازک استفاده کنید که سر را بیش از حد به سمت جلو هدایت نکند، و سعی کنید بالشی را انتخاب کنید که یک سوم انتهایی آن پُرتر باشد تا گردن شما را در شرایط مناسب قرار دهد.

اگر به پهلو می‌خوابید:
بالش سفت تری تهیه کنید تا فاصله میان گوش و شانه را پر کند.

اگر روی شکم می‌خوابید:
بالشی بسیار نازک و یا حتی مسطح انتخاب کنید. حتی می توانید روی بالش نخوابید، اما برای پیشگیری از درد کمر و آسیب به سایر اندام‌ها، یک بالش زیر شکم خود قرار دهید.

انواع بالش ها


امروزه بیشتر بالش‌ها را با فوم، پلی استر، پر، اسفنج و لاتکس و یا ترکیبی از آنها پر می‌کنند. در سال‌های اخیر استفاده از بالش اسفنجی و لاتکس بسیار رایج است؛ به ویژه در میان افرادی که بیشتر نگران درد در ناحیه گردن هستند.

به گفته دکتر بروس، بسیاری از مردم به بیش از یک نوع بالش احتیاج دارند. انواع گوناگون بالش ها به دلایل متفاوتی استفاده می شوند، و نوع بالشی که انتخاب می کنید به شرایط بستگی دارد.

آنچه باید در مورد هریک از انواع بالش ها بدانید:

فوم: هر چه چگالی این نوع بالش‌ها بیشتر باشد، الیاف آن کمتر از هم جدا می‌شود، و بدون اینکه بیش از حد نرم باشد از سر شما محافظت خواهد کرد.

فوم‌های خمیری:
این نوع فوم بسیار مناسب است، زیرا در طول شب تغییر شکل می دهد و با حالت بدن شما هماهنگ می‌شود، در نتیجه از گردن و سر شما محافظت می‌کند. این نوع بالش در اشکال مختلف در دسترس است و محبوب ترین آن به شکل S است که به خوبی از گردن محافظت می‌کند. با این وجود این بالش ها گاهی بیش از حد گرم می‌شوند و به دلیل مواد شیمیایی موجود، بوی نامطبوعی از خود ساطع می‌کنند.

لاتکس:
این نوع بالش، نسبت به سایر بالش‌ها، در برابر کپک‌ها و گرد و غبار مقاوم‌تر است، و با ایجاد سطح  تراز مناسب، از گردن و کمر محافظت می‌کند.

پنبه و پشم: بالش‌هایی که با پنبه و پشم پر می شوند نیز در برابر کپک و گرد و غبار مقاوم هستند، اما ممکن است فرد به این مواد حساسیت داشته باشد. این بالش‌ها کمی سفت هستند.

کرک/ پر:بسیاری از کارشناسان، برای یک استراحت خوب شبانه، این نوع بالش ها را توصیه می کنند. آنها معتقد هستند به این دلیل که پر داخل این بالش‌ها به راحتی حرکت می‌کند، امکان یک خواب خوب را فراهم می آورد. این نوع بالش ها نرم هستند و به خوبی از گردن شما محافظت می کنند.

به گفته دکتر بروس، بالشی با ترکیب 50 درصد پر و 50 درصد کرک بسیار مناسب است، زیرا پر حالت ارتجاعی دارد و از گردن محافظت می‌کند.

مطالعات نشان می‌دهند که استفاده از بالش‌های پر، برای مبتلایان به آسم و یا حساسیت، خطرناک نیست و حتی می‌توان گفت که این بالش ها ایمن‌ تر از بالش هایی با مواد مصنوعی هستند. اما اگر شما مبتلا به حساسیت هستید و ترجیح می دهید که بالش پر را امتحان نکنید، می توانید از بالش هایی با پر مصنوعی استفاده کنید.

اگر هزینه خرید یک بالش پر با کیفیت برای شما زیاد است، می توانید از الیاف پلی استر از جمله پریملافت، که مانند پر است، استفاده کنید. گر چه مواد مصنوعی ارزان تر از پر خالص هستند، اما نمی توان برای مدت طولانی از آنها استفاده کرد.

خرید بالش مناسب
هنگام خرید یک بالش به نکات زیر توجه کنید:


- علاوه بر قیمت بالش، به کیفیت آن نیز دقت کنید: تصور نکنید که هر چقدر قیمت بالش بیشتر باشد، مناسب تر است. گاهی برای خرید یک بالش خوب به جای صرف هزینه زیاد، فقط به کمی توجه و دقت نیاز دارید.

- قبل از خرید، بالش را امتحان کنید:اگر در فروشگاهی که بالش را از آن خریداری می‌کنید، امکان تست بالش وجود دارد، حتما بدون خجالت این‌کار را انجام دهید. اگر این امکان وجود ندارد، کنار یک دیوار بایستید، بالش را روی آن قرار دهید و صورتتان را به طور عمودی روی بالش بگذارید و از فرد دیگری بخواهید وضعیت گردن شما را بررسی کند تا مطمئن شود بالش کاملا در راستای ستون فقرات شما قرار گرفته است. یک بالش خوب هنگام خواب، سر را هم تراز با شانه‌ها قرار می‌دهد.

بالش هایی برای افراد خاص
بالش‌های بسیاری برای نیازهای خاص افراد، از جمله گر گرفتگی، سردرد و گردن درد، طراحی شده‌اند. در اینجا نگاهی به برخی از آنها خواهیم داشت:

- بالش های مخصوص گردن:این بالش ها به شکل‌های مختلف و با مواد متفاوتی در بازار موجود هستند، که با کمک قسمت های اضافی که در پایین آنها وجود دارد، بهتر می‌توانند از گردن محافظت کنند؛ اگرچه تاثیر این بالش ها در تسکین درد اثبات نشده است.

- بالش‌های آبی: این نوع ،بالش مورد علاقه برخی از پزشکان است. آب موجود در آنها با حرکت خود از سر و گردن محافظت بیشتری می‌کند.

- بالش‌های خنک کننده: این بالش‌ها به عنوان پاد زهری برای گر گرفتگی و تعریق شبانه عمل می‌کنند؛ زیرا حاوی مواد ریزی هستند که گرما را جذب و به سرعت دفع می‌کنند و موجب خنک شدن بالش می‌شوند.

- بالش‌های اکسیژن‌زا: فن‌آوری این بالش‌ها به گونه‌ای است که با استفاده از آنها، به خصوص در مبتلایان به دیابت، گردش خون بیشتر می‌شود و اکسیژن موجود در رگ‌های خونی تا ۲۹ درصد افزایش می‌یابد. افرادی که از این بالش‌ها استفاده می‌کنند، معتقدند که بالش های اکسیژن زا در تسکین درد موثر هستند، اما این موضوع هنوز اثبات نشده است.

- بالش ضد خر و پف: بنا بر مطالعاتی که در سال 2005 انجام شد، این نوع بالش ها می‌توانند خر و پف را تا حدودی درمان کنند.

- بالش‌های موضعی: این بالش‌ها برای کسانی که بر روی پشت، شکم یا پهلو می خوابند طراحی شده‌اند، و برای محافظت از این اندام‌ها مناسب هستند.

منبع: مجله پزشکی مادر
   
       

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha