سلامت نیوز: سرپرست کمیته امداد امام خمینی (ره) پس از بازدید از منازل در حال تحویل مناطق زلزله‌زده آذربایجان شرقی و مشاهده اشکال در نبود سرویس بهداشتی در این منازل، گفت: از این شرایط خبر نداشتم و بلافاصله دستور اصلاح آن را دادم.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، حسین انواری امروز در همایش میثاق یاوران که با حضور تعداد قابل توجهی از خیران و مسئولان نهادهای مردمی و خیریه‌های مختلف و نیز مسئولانی استانی در استان آذربایجان شرقی برگزار شد، ضمن تشکر از حضور و حمایت مردم و خیران در همه مسائل و صحنه‌های مختلف حمایتی، تاکید کرد که قطعا چرخ اصلی کمیته امداد طبق گفته امام خمینی (ره) بر اساس همین کمک‌های مردمی می‌چرخد.

انواری با اشاره به زلزله اخیر در آذربایجان شرقی و خسارت‌های مالی و جانی بسیاری که برای مردم ایجاد شد، خاطر نشان کرد: دولت در این مدت اقدامات زیادی را انجام داده، اما نباید همه بار کمک‌ها را بر دوش دولت گذاشت و باید حمایت‌های لازم صورت گیرد.

وی خاطر نشان کرد: از روزهای اول این حادثه در محل حاضر بودیم و علاوه بر اقدامات مالی و حمایتی 40 تیم مشاوره از روزهای اول برای کمک روحی و روانی به آسیب دیدگان در آنجا حاضر بودند تا کمترین کمک ما شنیدن آلام و دردهای آنها باشد که بسیار اثر بخش بود.

وی همچنین خاطر نشان کرد: در این مدت حدود 200 نفر از سالمندان آسیب دیده در زلزله به مشهد مقدس اعزام شدند و همچنین در جریان جشن عاطفه‌ها اولویت کمک‌ها را به مناطق زلزله‌زده اختصاص دادیم.

کمیته امداد جهیزیه کلیه دخترانی که در مناطق زلزله‌زده تا پایان سال ازدواج کنند، تهیه می‌شود

انواری افزود: با پشتوانه کمک خیران همچنین قرار شد کلیه دخترانی که در مناطق زلزله‌زده تا پایان سال ازدواج می‌کنند، امکان تهیه جهیزیه آنها توسط کمیته امداد فراهم شود.

سرپرست کمیته امداد یادآور شد که قطعا این مجموعه 1400 واحد متعهد شده از مجموع 2 هزار واحد مددجویان تحت پوشش خود در مناطق زلزله زده را تا پایان آبان ماه تحویل و آماده زندگی برای مردم خواهد کرد.

انواری با اشاره به اشکالی که همین امروز از آن باخبر شد، اظهار کرد: متاسفانه در جریان بازدید دیروز متوجه شدیم که منازل آماده شده فاقد سرویس بهداشتی است، به همین دلیل دستور دادیم که علاوه بر واحدهای تحویل شده، کلیه واحدهای در حال ساخت نیز به سرویس‌های دستشویی مجهز شوند و این اشکال برطرف شود تا در آینده چند برابر هزینه ساخت سرویس‌های بهداشتی را برای درمان بیماری‌های مختلف ساکنان این مناطق نپردازیم.

وی تاکید کرد: برخی از زمین‌های آماده شده برای ساخت در مناطق زلزله‌زده با منازعه و مشکلاتی از سوی ساکنان آن مواجه است که زمان ساخت را کمی با تاخیر مواجه می‌کند.

انواری اضافه کرد: حجم اقدامات دولت در این مجموعه بزرگ از کمک و خدمت رسانی بسیار زیاد است، اما در مقابل حجم کار روی زمین مانده به چشم نمی‌آید و باید کارها را با صبر و البته تدبیر پیش ببریم.

در این مراسم همچنین حجت الاسلام و المسلمین مجتهد شبستری خطاب به خیران حاضر در جلسه اقدامات آنها را اقدامی در راه رضایت خداوند برشمرد و گفت: قرار بود در این زلزله نیز مثل همه زلزله‌ها نحوه خدمت رسانی و اسکان به آسیب دیدگان در سه مرحله انجام شود. یعنی اول چادر، سپس کانکس و در این فاصله خانه‌های انها آماده شود، اما این وعده محقق نشد و به فصل سرما رسیدیم و حالا باید در بسیاری از مناطق کانکس و خانه را با هم بسازیم تا در سرما نمانند و این مسئله باعث شده هزینه‌ی چندبرابری را به این مناطق اختصاص دهیم.

وی اظهار کرد: متاسفانه این شرایط و ماندن مردم در چادرها باعث حوادثی شده که تا کنون چندین بار آتش سوزی در چادرها را شاهد بودیم و یک نمونه آن همین دیروز در مناطق زلزله‌زده اتفاق افتاد.

نماینده ولی فقیه در استان آذربایجان شرقی با اشاره به آسیب پذیر بودن کودکان و سالمندان در سرما اظهار کرد: هزینه اولیه برای ساماندهی این افراد 800 میلیارد تومان بود، اما به 900 میلیارد تومان رسیده و حالا ممکن است بیشتر از این رقم نیاز باشد، چرا که این مردم نیاز به وسایل خانه و دیگر مایحتاج هم دارند؛ ضمن اینکه دولت نمی‌تواند همه این شرایط را برطرف و حل کند. تا کنون کارهای زیادی انجام شده، اما کافی نیست و نیاز به همت نیکوکاران در این شرایط داریم.

در این مراسم همچنین دهقانی نماینده مردم ورزقان با اشاره به ماندن مردم در چادرها در شرایطی که فصل سرما آغاز شده است، تاکید کرد: متاسفانه تا کنون 30 گزارش آتش گرفتگی در چادرهای مناطق زلزله زده داشته‌ایم و همین دیروز نیز پس از آتش سوزی در چادرها یک نفر سوخته است، به همین دلیل باید اولویت‌ ساخت در مسکن این افراد را تسریع کنیم تا حداقل آنها را از چادرها به کانکس‌ها منتقل کنیم.

وی نام تعدادی از روستاهای مناطق زلزله زده را برشمرد و گفت: این روستاها در حادثه اخیر زلزله آسیب ندیدند، اما اگر همین حالا به آنجا بروید و به دیوارهای خانه‌های آنجا یک لگد محکم بزنید دیوارها فرو می‌ریزند، پس بهتر است برای جلوگیری از یک حادثه مجدد نسبت به بازسازی و نوسازی این منازل نیز هرچه زودتر اقدام کنیم.

دهقانی تاکید کرد:‌ مردم ورزقان دو ماه و یک روز است که در چادر به سر می‌برند و با ریزش یک باران همه زندگی آنها خیس

می‌شود و ما تا کنون از دولت برای کمک به آنها درخواست‌های زیادی داشته‌ایم، اما حالا از شما خیران نیز استمداد کمک می‌کنیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha