سلامت نیوز: رئیس شورای عالی استان‌ها با اشاره به روز ملی کاهش بلایای طبیعی گفت: امروز در جهان 30 نوع بلای طبیعی تعریف شده که با توجه به این تعاریف جمهوری اسلامی ایران جزو 10 کشور اول از لحاظ وقوع بلایای طبیعی است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر، مهدی چمران در شصتمین اجلاس عمومی شورای عالی استان‌ها که در ساختمان قدیم مجلس شورای اسلامی برگزار شد، ضمن بیان این مطلب اظهار داشت که ‌در کشور ما حوادث متعددی از آن جمله سیل و بارندگی‌های شدید و زمین لرزه رخ می دهد ٬بطوری که در مناطق خشک هم شاهد بروز سیل هستیم.

وی از اینکه تاکنون نتوانسته‌ایم در زمینه پیشگیری از بلایای طبیعی آمادگی‌های لازم را برای مقابله داشته باشیم انتقاد کرد و افزود: باید در این بخش دستگاه‌های مربوطه حضور پررنگی داشته باشند تا بتوانیم در شرایط بحران از آمار تلفات جانی و مالی بکاهیم.

قطع درختان و نابودی مراتع به جاری شدن سیلاب ها دامن می زند

وی با بیان اینکه درختان و مراتع از جاری شدن سیل جلوگیری می کند ٬گفت : جالب آنجا است که هر ساله در نقطه خاصی از استان گلستان پلی ساخته می شد و با بروز سیل آسیب می دید٬ این حوادث ناشی از تغییراتی است که در طبیعت داریم.

چمران افزود:قطع درختان و نابودی مراتع به جاری شدن سیلاب ها دامن می زند.

بافت فرسوده مشکل کلان شهرها

رییس شورای عالی استان ها با اشاره به بروز زمین لرزه های 6 ریشتری در هر هفته در ژاپن و در بر نداشتن هیچ گونه خساراتی گفت:در آذربایجان شرقی با وقوع زمین لرزه 170 هزار خانه خراب می شد .بلایای طبیعی وجود دارد جزوی از طبیعت است و نیز باید آن را جزوی از زندگیمان بدانیم .در حال حاضر برآورد شده است که در چند شهر زلزله زده ورزقان ٬هریس و اهر باید 900 میلیارد تومان هزینه شود تا این مناطق بازسازی گردند اما اگر قبل از وقوع زمین لرزه به آن فکر می شد با هزینه بالغ بر 90 میلیارد تومان می توانستیم این مناطق را نوسازی و مقاوم سازی کنیم.

رییس شورای عالی استان‌ها با اشاره به بافت‌های فرسوده در شهرها و کلانشهرها خاطرنشان کرد: هنوز کار مناسبی برای بازسازی و نوسازی بافت‌های فرسوده صورت نگرفته است و در این بخش ما با مشکل روبرو هستیم.

وی با بیان اینکه نمایندگان شورای عالی استان ها در شهر ها و روستاهای خود مسئولیت دارند و از همه مهمتر و بزرگتر مسئولیت بنده در بافت های فرسوده شهر تهران است٬افزود:به هر حال امیدواریم در این روز مسئولان با برگزاری نشست های تخصصی تصمیمات خوبی را بگیرند و دوستان ما در وزارت کشور و ستاد حوادث غیرمترقبه باید با انجام یک کار تخصصی از اثرات بلایای طبیعی بکاهند اینگونه نیست که افراد بیکار را بر سر این کار بگذارند بلکه افراد شاغل در این زمینه باید متخصص باشند.

وی از امدادگران جمعیت هلال احمر و مراکز امدادرسانی تشکر کرد٬گفت: به هرحال در مناطقی که بلایای طبیعی رخ می دهند سرعت عمل مردم باز هم بیشتر از سایر نهادهاست.

وی در ادامه با اشاره به پنجمین شهید محراب که به دست منافقان کوردل در استان کرمانشاه به درجه شهادت نائل آمد گفت:این گروه طی چند روز گدشته از لیست تروریست های آمریکا حذف شدند و آمریکا نشان داد که به فکر مبارزه و حذف تروریسم نیست بلکه در حال جذب تروریسم می باشد.

وی با اشاره به سفر پر خیر و برکت روز گذشته مقام معظم رهبری به استان خراسان شمالی گفت:انشاء الله رهنمودهای مقام معظم رهبری در این استان برای همه و در همه زمینه های پر از خیر و برکت باشد.

وی با بیان اینکه آگاهی ملت شریف ایران در سطح بالایی قرار دارد ٬اضافه کرد:مردم لبنان نیز همچون ایرانیان در از قدرت درک و تحلیل سیاسی بالایی برخوردارند٬این هوشیاری ملت برای ما بسیار حائز اهمیت است و موقعیت سنجی لحظه ای موردی است که مردم باید به آن توجه داشته باشند.

چمران در ادامه با اشاره به تحریم‌ها و فشارهای اقتصادی و سیاسی در کشور گفت: مردم ما در این شرایط نیز آمادگی کامل را دارند و در مقابل فشارها و تحریم‌ها خواهیم ایستاد.

تولید ملی نباید در حد شعار باقی بماند

وی گفت :مقام معظم رهبری علاج اصلی رفع مشکلات اقتصادی را تولید ملی و حمایت از کار و سرمایه ایرانی عنوان کردند .

رییس شورای عالی استان ها ضمن بیان اینکه تولید ملی نباید در حد شعار باقی بماند ٬افزود:ما باید از این امر آنگونه که هست استفاده کنیم.وقتی شما به فروشگاه ها می روید انواع کاشی ٬چینی ٬لباس و پارچه وارداتی که خود از بهترین تولیدکنندگان آن هستیم ٬ را مشاهده می کنید؛بنابراین ما باید از تولید ملی و سرمایه و کار ایرانی حمایت و پشتیبانی کنیم.

وی با بیان این که در حال حاضر چند لایحه به مجلس شورا اسلامی از جمله طرح اصلاح قانون شوراها و شهرداری‌ها فرستاده شده است٬ گفت: امیدواریم به زودی در کمیسیون‌ها مطرح و در صحن علنی مجلس شورای اسلامی اعلام وصول شود.

اختلافات شورایی را کنار بگذاریم

وی با بیان اینکه در حال حاضر طرح هایی که ارائه می شود از قوت کافی برخوردار نیستند٬گفت:ما پیشنهادات مشابه را طرح نمی دانیم طرح باید کوتاه اما مختصر و مفید باشد امیدواریم در مدتی که باقی مانده کارهای نیک تری نسبت به گذشته از خود بر جای بگذاریم.

رییس شورای عالی استان ها ادامه داد: امیدواریم اختلافات شورایی را کنار بگذاریم و جلسات کارشناسی بر پا کنیم و به فکر دامن زدن به اختلافات سیاسی ٬شخصی ٬قومی و یا روستایی نباشیم چرا که دامن زدن به این ها انشقاق محسوب می گردد و نباید با پیگیری این مسائل باعث تفرقه شویم.

هفته آینده مشکل خیابان 17  شهریور رفع می شود

چمران در حاشیه این اجلاس در جمع خبرنگاران حضور پیدا کرد و با اشاره به مشکلات ترافیکی و گلایه شهروندان تهرانی از پروژه خیابان 17 شهریور و میدان شهدا ٬گفت: در جلسه گذشته شورای شهر تهران این موضوع با حضور مسئولان راهنمایی و رانندگی تهران و شهرداری بررسی شد که در نهایت مسئولان این دو نهاد وعده دادند تا پایان هفته آینده مشکل ترافیکی این محدوده برطرف شود.

چمران اضافه کرد: یکی دیگر از موضوعاتی که در شورای عالی استان‌ها به آن توجه ویژه‌ای شده، این است که هیچ شهری نباید بدون شهردار باشد و شوراها باید در کمترین زمان ممکن سرپرست و شهردار آن شهر را انتخاب کنند.

برخی مقررات را درخصوص ری اجرا نمی کنند

رییس شورای عالی استان ها در پایان در خصوص جداسازی ری از تهران و آخرین نتایج جداسازی و انتخاب شهردار ری گفت: این موضوع در حال حاضر بین مسئولان شهری و استانداری و وزارت کشور مورد بحث قرار دارد ضمن اینکه براساس قوانین و مقررات شهردار را باید شورای شهر انتخاب کند که متاسفانه برخی از دوستان قوانین و مقررات را اجرا نمی‌کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha