سلامت نیوز: استانداردهای تولید خودرو و موتورسیکلت در تولیدات کشوری ملاحظه نشده است و زیرساخت‌های توسعه حمل ونقل عمومی در کنار از رده خارج کردن خودروهای فرسوده به خوبی از سوی مسئولان دولتی اعمال نمی‌شود/ با توجه به وضعیت آلودگی هوا در سه سال گذشته امیدوار بودن و زدن عینك خوش بینی قدری سخت است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایلنا، در چند سال اخیر با آغاز فصل پاییز نگرانی‌ها در مورد افزایش آلودگی هوا شدت می‌یابد و مسئولان مربوطه بیش از هر زمان خود را درگیر مساله کاهش آلودگی می‌کنند اما متاسفانه این وضعیت کمتر بهبود یافته و بیشتر تشدید می‌شود.

محمدرضا محمودی معاون عمرانی استانداری تهران و رییس کارگروه کاهش آلودگی هوای تهران در گفت‌و‌گو با ایلنا، با بیان اینکه امسال نگرانی در افزایش آلودگی هوای تهران وجود ندارد، می‌گوید: هر آنچه را که لازم بود برای کاهش آلودگی انجام دهیم در دست اقدام است لذا آلودگی هوا امسال در مقایسه با سال گذشته کاهش می‌یابد.

وی می‌افزاید: آنچه موجب نگرانی است وجود ذرات معلق است که این مساله با همکاری مردم قابل کنترل است وگرنه در بخش آلودگی فسیلی نگرانی نداریم.

بر اساس گزارش شرکت کنترل کیفیت هوای شهر تهران روزهای ناسالم سال ۹۰ در مقایسه با سال ۸۹، از رشد ۲۱۰ درصدی برخوردار بود. در سال ۸۸ تعداد روزهای ناسالم تنها ۴۲ روز بود در صورتی که در سال ۸۹ به ۱۰۴ روز و در سال ۹۰ به ۲۱۸ روز افزایش پیدا کرد.

تعداد روزهای ناسالم از ۲۹۱ روز در سال ۸۸ به ۲۴۷ روز در سال ۸۹ و ۱۴۴ روز در سال ۹۰ کاهش یافت، ضمن اینکه تعداد روزهای پاک نیز از ۳۲ روز در سال ۸۸ به ۱۴ روز در سال ۸۹ و تنها ۳ روز در سال ۹۰ کاهش پیدا کرد.

بر این اساس شاخص کیفیت هوای تهران در سال ۹۰ به علت تعداد بیشتر روزهای آلوده در مقایسه با سال‌های ۸۹ و ۸۸ در وضعیت «بسیار نامطلوب‌تری» قرار داشته است.

وحید نوروزی معاون اجرایی سازمان حمل و نقل و ترافیک و مشاور معاون شهردار تهران نیز با بیان اینکه نمی‌توان با قاطعیت شرایط آلودگی هوا را پیش بینی کرد می‌گوید‌:: هم‌اکنون نیز در شرایط مطلوب نیستیم و حجم آلاینده‌ها اگرچه به مرز هشدار نرسیده است اما میزان آلاینده ها عدد بالا و نگران‌کننده‌ای است. در واقع زمانی می‌توان گفت هوا خوب است که در شرایط هوای پاک قرار گیریم در حالی که تعداد روزهای پاک در شهر تهران به تعداد انگشتان دست نیز نمی‌رسد.

وی می‌افزاید: ‌اگرچه اقدامات موثری در بخش استاندارد سازی سوخت و حتی تولید خودرو توسط دولت صورت گرفته است اما نتیجه این اقدامات ارزنده به زودی خود را نشان نمی‌دهد و باید در سالهای آینده منتظر تاثیرگذاری آن باشد در واقع امسال وضعیت کیفیت هوای تهران در مقایسه با سال قبل تفاوت چندانی نخواهد داشت و باز هم باید دست به دعا برداریم و از نعمت‌های الهی چون باد و باران بخواهیم تا در داشتن هوای نسبتا سالم کمک حال ما باشد.

یوسف رشیدی درباره وضعیت آلودگی هوای تهران در نیمه دوم امسال به ایلنا می‌گوید‌:: ‌آلودگی هوا به دو پارامتر میزان تولید آلودگی و شرایط جوی بستگی دارد. متاسفانه تولید آلودگی در شهر تهران بالاست و اگر شرایط جوی پایدار شود وضعیت نگران‌کننده‌ای در وضعیت آلودگی هوا خواهیم داشت.

به گفته مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران اگرچه تا امروز شرایط جوی نامناسبی در شهر تهران حاکم بوده است اما این بدان معنا نیست که احتمال شرایط نامساعد دیگر وجود ندارد چرا که استانداردهای تولید خودرو و موتورسیکلت در تولیدات کشوری ملاحظه نشده است و زیرساخت‌های توسعه حمل ونقل عمومی در کنار از رده خارج کردن خودروهای فرسوده به خوبی از سوی مسئولان دولتی اعمال نمی‌شود.

خوشبختانه با گذشت بیست روز از فصل پاییز، شهر تهران كمتر در شرایط ناسالم قرار گرفت و تنها در برخی از ایستگاه ها وضعیت برای گروه‌های حساس ناسالم بود. با این حال با توجه به وضعیت آلودگی هوا در سه سال گذشته امیدوار بودن و زدن عینك خوش بینی قدری سخت است چراكه تعداد بیشماری خودروی های غیر استاندارد به خودروهای موجود اضافه شده است و مساله توجه به معاینه فنی نیز از الویت های مسئولان خارج شده است.

قطعا تاثیر افزایش آلودگی هوا در چند سال گذشته بر سلامت شهروندان شهر تهران در سال‌های آینده بروز و ظهور خواهد كرد اما باید امیدوار بود كه خدا بیش از مسئولان به شهروندان كمك كند تا با وضعیت بارشی مناسب در تدوام روزهای نسبتا سالم در شهر تهران، كیفیت هوای آن مناسب باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha