ایران از جمله كشورهای زلزله خیز جهان است. درصد زیادی از خاك ایران روی نوار زلزله واقع شده است تهران نیز نه تنها از خطر زلزله ایمن نیست بلكه اگر پیشگیری‌های لازم در این شهر عملیاتی نشود در صورت وقوع زلزله با ویرانی‌های زیادی مواجه خواهد شد.

سلامت نیوز: در چند ثانیه رخ می‌دهند اما تبعاتشان سال‌ها گریبان شهروندان و روستا نشینان را می‌گیرد. می‌گویند حادثه هیچ‌گاه خبر نمی‌كند اما پس از وقوع خبرهایش دل هر شنونده‌ای را به درد می‌آورد. در میان همه كشورهای این كره خاكی كشور ما از جمله آنهایی است كه در دل بحران‌ها و بلایای طبیعی قرار دارد این‌كه در میان 43 نوع بلا تجربه 34 بلا را در كارنامه خود داریم در نوع خود بی‌نظیر است. هرچند وقوع بحران و بلای طبیعی به دست بشر رخ نمی‌دهد اما تجربه عملكرد بشر نشان داده است كه می‌تواند از میزان اثرگذاری بلایای طبیعی بكاهد.

 مجمع عمومی سازمان ملل متحد در 22 دسامبر 1989 میلادی با تصویب قطعنامه‌ای، دومین چهارشنبه ماه اكتبر میلادی را «روز جهانی كاهش اثرات بلایای طبیعی» نامگذاری كرد. به دنبال آن این روز در تمام دنیا به این نام شناخته شد. تمام بخش‌های مرتبط با این موضوع در كشورها قرار شد در این روز به مسائل مرتبط با بلایای طبیعی به‌ویژه راه‌هایی برای كاهش اثرات این بلایا بپردازند.

 مسئولان وقت كشور به دلیل آن‌كه از میان 43 نوع بلایی كه در دنیا تجربه شده است و 34 نوع آنها در ایران به وقوع پیوسته و به دلیل تعدد بلایای طبیعی یك روز را برای این موضوع كم ارزیابی كرده و آن را به یك هفته افزایش دادند. بنابراین یك هفته پیش از12 اكتبر كه مصادف با 20 مهرماه است را هفته ملی كاهش اثرات بلایای طبیعی نامیدیم.

 چرخ بلایای طبیعی هر سال پرقدرت‌تر از سال‌های قبل از جای‌جای ایران می‌گذرد، قربانی می‌گیرد، خسارت می‌زند و می‌رود جایی آرام می‌گیرد تا دوباره در فرصتی مناسب رخ بنماید و تكرار شود. طبیعت، ما را خوب شناخته است. متاسفانه تاكنون نتوانسته‌ایم آن‌گونه كه شایسته است از بروز بلایای طبیعی جلوگیری كنیم و در بهترین حالت آن از بروز آسیب‌های ناشی از بحران‌های طبیعی بكاهیم.

 
امسال از 15 مهر ماه مسئولان هلال احمر، سازمان مدیریت بحران و صدا و سیما برنامه‌هایی برای همگانی‌تر شدن آموزش‌های مقابله با بلایای طبیعی ترتیب دادند در هفته كاهش بلایای طبیعی مدیریت بحران كشور قرار داریم و همه ساله به مناسبت این هفته در سراسر كشور، با كمك مردم و مسئولان، متناسب با مسائل مربوط به حوادث و بحران‌های طبیعی پیرامون خود، راهكارهایی برای كاهش اثرات این بلایا ارایه می‌دهند.

به همین مناسبت به سراغ مرتضی اكبر پور، معاون پیشگیری و مقابله سازمان مدیریت بحران رفتیم تا نظر او را در رابطه با وضع ایران در برخورد با بلایای طبیعی جویا شویم.

از آنجا كه مدت‌هاست زنگ خطر وقوع زلزله در تهران به گوش می‌رسد و كارشناسان بر قریب الوقوع بودن آن هشدار می‌دهند آیا سازمان مدیریت بحران فكری اساسی در مقابله با این بحران كرده است؟


ایران از جمله كشورهای زلزله خیز جهان است. درصد زیادی از خاك ایران روی نوار زلزله واقع شده است تهران نیز نه تنها از خطر زلزله ایمن نیست بلكه اگر پیشگیری‌های لازم در این شهر عملیاتی نشود در صورت وقوع زلزله با ویرانی‌های زیادی مواجه خواهد شد. در این میان نمی‌توان وضع تهران را فراموش كرد زیرا بر اساس مستندات تاریخی، تهران بارها شاهد وقوع زلزله‌های مخربی بوده است كه خسارات جانی و مالی فراوانی برجای گذاشته‌اند.

 با توجه به ظرفیتی كه در قانون تشكیل سازمان مدیریت بحران كشور مصوب سال 1387 مجلس شورای اسلامی پیش بینی شده است شهرهای كشور به شكلی تخصصی در رابطه با بحران‌های طبیعی مورد بررسی قرار گرفته است به‌ویژه كلانشهرهایی از جمله شهر تهران كه‌ام القرای جهان اسلام است. از آنجاكه این شهر از ویژگی‌های خاص برخوردار است و همچنین محل برقراری رابطه با سازمان‌های بین‌المللی و سفارتخانه‌ها است از جمله مراكز مهم و حساس به شمار آمده و ویژگی‌های متعددی دارا است در قانون مدیریت بحران كشور این موضوع كاملا پر ظرفیت دیده شده است
 

و طبق ماده 9 قانون مدیریت بحران كشور شورای همكاری مدیریت بحران شهر تهران با مسئولیت شهردار تهران تشكیل شده است كه به استناد بند د ماده 9 قانون، شهردار تهران به عنوان مدیر بحران شورای هماهنگی مدیریت بحران تهران در قانون پیش بینی شده است و از همین ظرفیت شهردار و عوامل اجرایی باید سازوكار مناسبی برای مراحل پیش از حادثه كه بحث پیشگیری و پیش بینی است ونیز ارتقای ظرفیت آمادگی كه بحث زیرساخت‌ها و آسیب‌شناسی مراكز پرخطر و ایمن‌سازی شریان‌های حیاتی است به خوبی مورد نظر قرار بگیرد.

 
این موضوع باید در دستور كار شورای هماهنگی شهر تهران در قالب برنامه‌های كوتاه‌مدت و بلندمدت مورد بررسی قرار بگیرد. حل معضل بافت‌های فرسوده یكی از مهم‌ترین موضوعاتی است كه پیش از برخورد با بلایای طبیعی باید به‌راحتی حل شوند در غیر این صورت صدمات جبران‌ناپذیری به مراكز مهم از جمله بیمارستان‌ها وارد می‌شود. خیلی از بیمارستان‌ها در تهران از جمله ساختمان‌های قدیمی و نا مقاوم در برابر زلزله هستند كه باید مورد بازنگری و ساخت و ساز مجدد قرار بگیرند می‌توان گفت كه 50 الی 60درصد بیمارستان‌های كشور در مقابل زلزله ایمن نیستند این موضوع طبق آیین نامه 2800 و سایر آیین نامه‌های مقاوم‌سازی باید انجام شود این پیشگیری‌ها در مراحل قبل از حادثه است.

 
اما در هنگام حادثه كه بحث مقابله مطرح است شهرداری تهران مركزی به عنوان مركز مدیریت بحران شهر تهران راه‌اندازی كرده است كه این مركز توامان با مانورها و برنامه‌هایش در364 محله تهران به مقابله در زمینه وقوع بحران‌های طبیعی می‌پردازد از جمله در این نقاط كانكس‌هایی تعبیه شده است و آموزش‌های محلات و طرح دوام از جمله كارهایی است كه به واسطه همین برنامه‌های مدیریت بحران شهر تهران انجام می‌شود كه البته كارهای خوبی صورت گرفته است

 
و در جای خود قابل تقدیر است هرچند این اقدامات در تهران صورت می‌گیرد اما كافی نیست ما راه زیادی برای ایمن‌سازی شهر تهران داریم. با وجود این راه بلند اما فرصت ما خیلی كوتاه است نمی‌دانیم چون حادثه خبر نمی‌كند به‌ویژه زلزله تهدید عمده و اصلی ما در كلانشهر تهران روی زلزله است كه وقوع آن بالای 5 ریشتر تهران دچار مشكلات زیادی می‌شود این موضوع همكاری همكاران در شهرداری را می‌طلبد. هرازگاهی جلسه شورای هماهنگی داریم كه مسئولان شهرداری در آن حضور دارند و دغدغه‌های شهر تهران در آن مطرح می‌شود.

 
حضور كارشناسان در این جلسات با تشخیص مسئولان در جلسات قطعی است. در سال‌های اخیر ایمن‌سازی شهرهای كشور در برابر حوادث و سوانح غیر مترقبه مورد توجه زیادی قرار گرفته است. مدیریت شهری در سرتاسر كشور ناگزیر است برای كاهش اثرات بلایای طبیعی در شهرها، از كارآیی بسیار بالایی برخوردار باشد و آن را با گذشت زمان افزایش دهد؛ همچنین، همواره روش‌های مدیریت و فناوری‌های موجود را به‌ویژه درباره ایمن‌سازی خدمات تاسیسات و ساختمان‌های شهر بهبود بخشد و بهنگام نماید.

 
ابعاد وسیع خسارات و تلفات ناشی از بلایای طبیعی در شهرهای گوناگون جهان سبب شده است پژوهش‌های كاربردی گسترده‌ای در زمینه بهینه كردن ایمن‌سازی شهرها انجام گیرد. از سوی دیگر، روش‌های مقابله با بلایای طبیعی و ایمن‌سازی شهرها، افزایش كارآیی روش‌های مقابله با بلایای طبیعی و ایمن‌سازی شهری را ضرورت بخشیده است.  بنابراین روشن است كه پژوهش‌های كاربردی در امور مربوط به ایمن‌سازی شهرها در برابر بلایای طبیعی سبب افزایش ابتكارات در طراحی‌ها و یافتن بهترین سیاست‌ها و كارآترین و با صرفه‌ترین روش‌ها و فناوری‌ها خواهد شد.

 
برای دستیابی به این هدف، گنجاندن برنامه‌های كاهش آسیب‌پذیری شهروندان و جامعه كه در معرض مخاطرات و بلایای طبیعی هستند در طرح‌های توسعه شهری ضرورت دارد. در حقیقت، حفاظت از جان و مال مردم، گنجینه‌های دانش و مهارت‌های موجود ابزار تولیدی و صنعتی و تاسیسات و خدمات شهری در مقابل اثرات بلایای طبیعی باید بخش جدا ناپذیری از طرح‌های آزمایشی كشور و مدیریت شهری قلمداد گردند. خوشبختانه در سال‌های اخیر مدیریت بحران و ایمن‌سازی شهرهای كشور مورد توجه قرار گرفته است، زیرا مدیریت شهری كشور ناگزیر است

 
برای كاهش اثرات بلایای طبیعی در شهرها منسجم‌تر و كارآ‌تر از گذشته عمل كرده و روش‌های مدیریت و فناوری‌های مرتبط با ایمن‌سازی خدمات تاسیسات و ساختمان‌های شهر را دایما بهبود بخشد و به روز نماید. در این راستا، در طرح‌های توسعه شهری، كاهش آسیب‌پذیری شهروندان و جامعه در معرض مخاطرات و بلایا ضرورت دارد. بنابراین، برای توسعه پایدار، نخست شهرها باید در جهت بقای سالم خود بكوشند. با همین دیدگاه است كه باید شهرها و شهروندان را با شیوه‌های ارتقای آمادگی از جمله مانورهای مقابله با بحران در مقابل بلایای طبیعی و حوادث توانمند و استوار كرد تا بتوانند به حیات و رشدشان ادامه دهند.
 

سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران، یكی از نهادهایی است كه در زمینه كاهش صدمه‌های زلزله تهران فعالیت می‌كند. برای كاهش خسارتهای ناشی از زلزله در شهر تهران، 4 هدف را دنبال می‌كنیم: حفظ جان، حفظ ساختار اجتماعی، حفظ دارایی‌های اقتصادی و حفظ محیط‌زیست. برای دستیابی به این هدف‌ها 3 راهبرد اساسی تعریف شده؛ اول، تلفیق سیاست‌های پیشگیری و كاهش خطرپذیری با توسعه پایدار شهر.

 
باید در شهرسازی تمام اصول ایمنی و كاهش خطر رعایت شود یعنی اگر شهرك‌سازی می‌كنیم، روی گسل زلزله نباشد و... دوم، بهره‌مندی از مكانیسم‌های روز برای كاهش آسیب زلزله. بخش زیادی از شهر تهران بافت فرسوده دارد و سازمان نظام مهندسی باید ضمن نظارت بر ساخت سازه‌ها، برای آنها شناسنامه‌ ایمنی و پایداری تعریف كند تا مردم هنگام خرید ملك به مقاوم بودن آن نیز توجه كنند. با یك دیدگاه واقع‌بینانه شهر تهران راه زیادی را تا رسیدن به مقاومت در مقابل ریسك در حد قابل‌قبول دارد و زلزله در شهرهای دیگر زنگ هشدار برای تهران است.


با توجه به اشاره‌ای كه به موضوع آموزش همگانی در زمینه آگاهی عمومی در مقابله با بلایای طبیعی داشتید آیا نحوه این آموزش‌ها نتایج مطلوبی به همراه داشته است؟



آموزش همگانی در زمینه مواجهه با بلایای طبیعی به قدری اهمیت دارد كه نبود آن نمی‌تواند تلاش‌های نهاد‌ها و مراكز مختلف را در مقابله و پیشگیری با بحران‌های طبیعی اثر گذار كند. تجربه ثابت كرده است كه روش‌های پیشگیرانه و آمادگی نقش موثری در كاهش خسارات ناشی از زلزله دارد. یكی از محورهای مهم برای محقق كردن روش‌های پیشگیری و آمادگی در به حداقل رساندن خسارات ناشی از زلزله، آشنایی همگانی با زلزله است.
 

در میان آموزش همگانی تربیت فرزندان در چگونگی مقابله با بحران‌ها و بلایای طبیعی از همه‌چیز مهم‌تر است زمانی كه نسل‌های آینده با نحوه برخورد با زلزله، سیل، آتش سوزی و چند بلای طبیعی دیگر آشنا باشند آن زمان است كه می‌توان به آینده امیدواربود. برگزاری مراسم آموزش همگانی دانش‌آموزان در مدارس نیز با این هدف انجام می‌شود. در سازمان مدیریت بحران كارگروه‌هایی با وظایف مختلف در زمینه پیشگیری و مقابله با بحران‌های طبیعی در نظر گرفته شده است یكی از این كارگروه‌ها، كارگروه امداد و نجات و آموزش همگانی است كه با مسئولیت هلال احمر فعالیت می‌كند.

 
برگزاری دوره‌های متعدد كه از سوی هلال احمر برای مردم عامه یا نیروهای خود هلال احمر برگزار می‌شود از جمله اقدامات مهمی است كه در راستای ایجاد بستر مناسب برای آموزش در برخورد با بحران‌های طبیعی صورت می‌گیرد یك بخشی از فعالیت آموزش همگانی از سوی امداد و نجات هلال احمر انجام می‌شود اما بخش دیگری است كه با فعالیت مستقیم صدا و سیما صورت می‌گیرد. صدا و سیما یكی از مراكز مهمی است كه می‌تواند تلاش‌های متعدد مراكز موثر در آموزش شهروندان و مردم كشور رابه خوبی به نمایش بگذارد.

 
صدا و سیما در این زمینه كارگروه آموزش و اطلاع رسانی دارد كه بتواند با 14 كارگروه ارتباط برقرار كرده و خروجی فعالیت آنها را به تصویر بكشد. صدا و سیما منعكس‌كننده عملكرد ما است. آموزش‌های همگانی نه تنها در زمینه اقدامات لازم برای نجات در زمان بروز زلزله است، بلكه شامل آگاهی از تمامی موارد مرتبط با ساخت و ساز، ایمنی و حتی مسئولیت خودشان در ارتقای ایمنی می‌شود. مثال قابل توجه در این زمینه، آگاهی دادن مردم بر ساخت و ساز و كیفیت امور ساختمانی است؛ زمانی كه دولت به این مورد اشاره كند بسیاری از مردم خود می‌توانند به امر ساخت‌وساز نظارت داشته باشند و از واحدهای ناایمن استقبال نكنند، بی‌شك سبب افزایش توجه مجریان و ارتقای كیفیت ساخت خواهد شد.

 
تا زمانی كه مردم در بحث وقوع بحران‌ها و بلایای طبیعی آموزش نبینند و خود امدادی و دیگر امدادی را ندانند نمی‌توان به موفقیت امیدوار بود.  در میان همه كشورهایی كه با بلایای طبیعی هر ساله دست و پنجه نرم می‌كنند ژاپن یكی از مهم‌ترین آنها است ژاپن كشوری است كه با حوادث یك‌باره‌ای مواجه است به این معنا كه به شكلی آنی ممكن است در آن زلزله یا سیل رخ دهد اما چون از قبل آموزش داشته‌اند توانستند خود را نجات داده و برای بازسازی هم وارد عمل شوند شهروندان شهرهای ژاپن می‌دانند در هنگام بروز حادثه باید چه عكس العملی از خود انجام دهند تا با آسیب كمتری روبه‌رو شوند. ما راه زیادی داریم تا به ژاپن برسیم بودجه و آموزش همگانی مهم‌ترین نیازها است.

 شرح وظیفه‌ای كه برای كارگروه‌های تخصصی 14 گانه داده‌ایم همان شرح وظایفی است كه به هلال احمر گفتیم این وظایف شامل 4 مرحله بحران یعنی آمادگی –مقابله-پیشگیری و پیش بینی بازسازی و بازتوانی را در دستور كار خود قرار می‌دهد. گفتیم كه این اقدامات باید توام با آموزش‌ها باشد متاسفانه فرهنگسازی در بخش آموزش بسیار ضعیف است.

 
در كشور كارگروه آموزش و اطلاع رسانی صدا و سیما است كه با عضویت وزارت آموزش و پرورش، وزارت علوم، ارشاد و فرهنگ اسلامی و سایر سازمان‌ها در آموزش ایفای نقش دارند این گروه‌ها در این كارگروه عضوند و همواره از آنها برنامه‌های عملیاتی و اجرایی در قالب مانور و آموزش‌ها می‌خواهیم كه در زمان بحران‌ها چه باید كرد.

 
این روند را در كتب درسی دانش‌آموزان و دروس تخصصی دانشگاه‌ها استارت زده‌ایم كه این موضوعات زمان بر است و مهم‌تر از همه اعتبار می‌خواهد كه متاسفانه موضوع اعتبار هنوز به جایی نرسیده است اكنون دو سالی است كه اعتبار سازمان مدیریت بحران در اختیار معاونت راهبردی قرار دارد و از آن طریق باید ارایه برنامه دهیم تا بودجه در اختیارمان قرار بگیرد كه این موضوع مستلزم صرف زمان و برنامه است. پیش از این اعتبار مستقیم در دست خودمان قرار می‌گرفت.

 از جمله اقداماتی كه به نظر برای پیشگیری زلزله و در هنگام وقوع آن اثر گذار است ساخت سوله‌هایی در برخی مناطق تهران است اما به نظر ظرفیت این سوله‌ها كافی نیست ظرفیت آنها بر اساس چه میزان جمعیت ساخته شده است؟

سوله‌ها بیش‌تر جمعیت محله‌ای كه درآن ساخته شده است را پاسخگو است درصدد هستیم این تعداد را در مناطق مختلف شهرها افزایش دهیم. 120 مورد سوله در تهران وجود دارد و در كشورهم 1000 سوله در حال ساخت است. این موضوع با توزیع استانی همراه است به‌طوری كه این سوله‌ها هم در شهرها هم مراكز پر جمعیت استان‌ها در حال ساخت است هدف از ساخت این سوله‌ها نه تنها حفظ شهروندان است بلكه اقداماتی چند منظوره را دنبال می‌كند به شكلی كه در شرایط عادی كه با حادثه‌ای رو به رو نیستیم بخشی از این سوله‌ها و مراكز به ورزش بانوان اختصاص یافته است.

 
بخشی هم كلاس‌های آموزشی مدیریت بحران است كه آموزش‌هایی در زمینه امداد و نجات و كمك‌های اولیه داده می‌شود یك بخشی از این سوله‌ها هم دپوی اقلام ضروری در زمان وقوع حادثه است كه باید در دسترس امدادگران قرار بگیرد مثل ژنراتوربرق، آذوقه و بیلچه در زمان آواربرداری یا لوازمی كه به عنوان ست امداد و نجات است این ابزار و در دسترس بودن آنها كمك می‌كند تا در حد اقل زمان بتوان امدادرسانی كرد. سعی می‌شود در هر محله‌ای یكی از این سالن‌ها وجود داشته باشد و در حال گسترش هرچه بیش‌تر آنها هستیم.


بعد از وقوع زلزله‌ها و بحران‌های طبیعی كه در چند دهه اخیر با آن روبه‌رو بوده‌ایم همچون زلزله رودبار و بم آیا در بحث امدادرسانی بعد از زلزله تجربیات خوبی به دست آورده‌ایم یا این‌كه كمك رسانی‌ها به همان شكل سابق انجام می‌شوند؟


هرچند این بلایا اثرات نامطلوب روحی و مادی زیادی در این چند سال به بار آورد اما خوشبختانه تجربیات زیادی نصیب تیم‌های امدادرسانی شده است. این تجربیات از وسایل كمك رسانی گرفته تا نحوه برخورد با حادثه دیدگان را شامل می‌شود پیش از این بیمارستان صحرایی را به شكلی كامل از خارج وارد می‌كردیم اما اكنون صنایع داخلی مان این چادرها را تولید می‌كنند به‌طوری كه از جهت ماندگاری و كیفیت بهتر از نمونه‌های قبلی است درزلزله آذربایجان هم از این چادرها استفاده شده است.

وضع زلزله زده‌ها و ساخت و ساز خانه‌های مسكونی آنها به كجا رسیده است؟

از آنجا كه زلزله در 5 شهرستان آذربایجان شرقی اتفاق افتاده است و همچنین بخشی از تبریز را شامل شده با مركزیت، اهر، ورزقان و هریس در نتیجه خدمات رفاهی و مسكونی و شریان‌های حیاتی دچار آسیب شده‌اند و بازسازی آنها مستلزم زمان است. آنچه امروز می‌توان دید آهنگ سریع و شتاب قوی در بازسازی مناطق مسكونی است امكانات خوبی تدارك دیده شده است و گستردگی و پراكندگی روستاها زیاد است و 57 روستا در حال بازسازی و مقاوم‌سازی و ساخت ساز هستند حجم عملیات بیش از 1000 واحد مسكونی است و همكاری ساكنان این مناطق هم ستودنی است.

 
برخی از ساكنین این مناطق به دلیل آن‌كه دو مكان برای سكونت دارند یكی در روستا و دیگری خارج از آن بنابراین تعداد زیادی از آنها در هنگام حادثه روستا را تخلیه كرده و به سرپناه دیگر خود مراجعه كرده‌اند و كار كمك رسانی بسیار با نتیجه ادامه یافته است با این فرآیند ساخت و ساز با كمك عوامل اجرایی همچون بنیاد مسكن و سایر دستگاه‌ها در حال انجام است و ان شاء‌الله بتوان كار را ادامه داد.

 
هر پنجشنبه اعضای شورای هماهنگی بحران كشور درشهرستان اهر برای بررسی اقدامات انجام شده و در دست انجام تشكیل جلسه می‌دهند و پیش از آن بازدیدهایی انجام می‌شود تا كمبودها در شورا در دستور كار قرار بگیرد. این‌كه عنوان شده بود زلزله زده‌ها با كمبود نان مواجه بودند باید گفت كه این موضوع مشكل خاصی نبود و با هلال احمر هماهنگ شده است و خود هلال احمر به شكل سیار نانوایی‌هایی برای كمك رسانی به زلزله زده‌ها در نظر گرفته است حتی اگر مردم تنورهای خود را برپا كننند هلال احمر آرد در اختیار آنها قرار می‌دهد.

 
از جمله طرح‌هایی كه در مدیریت بلایای طبیعی تا امروز خوب ارزیابی شده كدام طرح‌ها است؟


پس از آن‌كه در میان بلایای طبیعی با آتش سوزی جنگل‌ها در كشور مواجه شدیم و آن را بر اساس بلایی كه انسان هم در آن نقش موثری دارد ارزیابی كردیم تصمیم گرفتیم كارگروهی متشكل از 7 استان تشكیل شود كه این استان‌ها به نمایندگی از نقاطی از كشور است كه از نعمت جنگل برخوردارند مانند نوار زاگرس و رشته كوه البرز در مجموع 7 استان انتخاب شدند تا یك دستورالعملی راجع به روش‌های اطفای حریق جنگل‌ها ایجاد شود.
 

این جلسات كه با حضور نمایندگان سازمان محیط زیست و جنگل‌ها برگزار شد با نتایج خوبی همراه بود در سال 88 طرح جامع اطفای حریق جنگل‌ها تهیه شد كه این هم با حضور نمایندگان استان‌های صاحب جنگل برگزار شد با توجه به مراحلی كه تصویب این طرح گذرانده است به نظر كارها صورت گرفته است

 
اما متاسفانه هنوز برای اجرای آن تامین اعتبار لازم وجود ندارد در حالی كه دستورالعمل اجرایی طرح در دست است اما به دلیل نبود اعتبار لازم هنوز به مرحله اجرا نرسیده است. اما در میان طرح‌ها، طرح مه پاشی هم عنوان شد كه بیش‌تر برای كنترل آلودگی هوای تهران بود. این طرح بیش‌تر جنبه پژوهشی دارد و سازمان مدیریت بحران كمتر در جریان آن قرار گرفته است و پس از تایید بخش‌های بالاتر ما آن را در دستور كار و بررسی در اجرا قرار می‌دهیم و به حد اجرایی هنوز نرسیده است.


آمادگی و مقابله كه به عنوان شاخه‌ای فعال در سازمان مدیریت بحران مشغول فعالیت است چه وظایفی به عهده دارد؟


بر اساس آنچه كه در گذشته تجربه شده، برنامه‌های قبلی ستاد حوادث و سوانح غیرمترقبه به مفهوم گذشته در تعیین اهداف سازمان مدیریت بحران كشور كافی نبود. بنابراین به یك مفهوم كاملاً جدید، یعنی رهبری و مدیریت بحران در امر مقابله با حوادث غیرمترقبه نیاز بود كه به كار گرفته شود. چرا كه با وجود اشرافیت و آشنایی واحد‌های عملیاتی محلی، در مقایسه با مدیرانی كه در مركز مستقرند با نوع حوادث محلی خود نیاز بود كه سازمان مدیریت بحران كشور نیز ضمن شناخت و رصد وقوع احتمالی حوادث و سوانح غیرمترقبه دركل كشور ساز و كارهای مناسبی برای واكنش‌های حساب شده جهت مقابله با هرگونه حادثه و بحران اثرگذار بر كل كشور را در اختیار داشته باشد تا در صورت لزوم آنها را به‌كار گیرد.

 
امروزه هیچ عذری برای نداشتن یك مدیریت مستقل و تمام وقت كه مسئولیت بررسی بحران‌های بالقوه كشور و قابلیت بهبود مقابله با آنها را بر عهده داشته باشد قابل قبول نیست كه آن هم یكی از مهم‌ترین اهداف سازمان مدیریت بحران است و می‌بایست با نظارت مستمر بر علائم هشدار‌دهنده اولیه در سراسر كشور، وقوع حوادث بالقوه و غیرقابل تصور را اعلام كند. هر چند نمی‌توان تضمینی برای عملكرد عالی این مدیریت ارایه داد، اما این مسئله نمی‌تواند مانع از مسئولیت ما جهت انجام هر كار ممكنی شود.

 
كه بتواند جلوی حوادث احتمالی در كشور را بگیرد. برای مثال این واقعیت كه ما نمی‌توانیم به‌طور كامل با تمامی عوامل بروز حوادث غیرمترقبه و سایر بحران‌ها برخورد كنیم نمی‌تواند مانع از برخورد پیشگیرانه ما با عوامل این حوادث تا حد امكان باشد، زیرا كه مهیا شدن برای مقابله با حوادث و بحران‌ها می‌تواند موجب كاهش هزینه‌های اقتصادی حوادث شده و پیامدهای روان شناختی بروز این حوادث را نیز در سطح جامعه كاهش دهد.

 
بنابراین به همین منظور در چارت سازمانی سازمان مدیریت بحران كشور برای تحقق این امر و انجام وظایف محوله و پیگیری مراحل اجرایی خط مشی‌ها و سیاست‌های مربوط به آمادگی و مقابله مدیریت بحران و برنامه‌ریزی جهت ایجاد امكان استفاده از كلیه امكانات و توانمندی‌های مورد نیاز اعم از دولتی، غیردولتی و نیروهای مسلح در طول زمان عملیات آمادگی و مقابله در حوادث غیرمترقبه معاونت آمادگی و مقابله در سازمان ایجاد شده است.

 
همچنین ایجاد هماهنگی و انسجام میان دستگاه‌های مختلف كشور برای آمادگی و مقابله با حوادث مختلف كشور برای آمادگی و مقابله با حوادث و سوانح غیرمترقبه كشور و پیشنهاد سیاست‌ها و برنامه‌های جامع فرهنگی، پژوهشی، آموزشی، تبلیغاتی، اطلاع‌رسانی، تمرینی و مانور در مراحل آمادگی و مقابله مدیریت بحران به این معاونت سپرده شده است.
منبع: روزنامه ملت ما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha