شنبه ۲۲ مهر ۱۳۹۱ - ۱۲:۲۴
کد خبر: 58272
سلامت نیوز: یك زن افغان با راه اندازی رستورانی در كابل، زنان و مردان نجات یافته از اعتیاد را به كار گرفته است.

مشرق، به نقل از رویترز، نوشت: «لیلی حیدری» در حالی كه سیگار دود می كند در رستورانی جدید در كابل نشسته است. لیلی برای رستوران تازه راه اندازی شده خود در كابل به نام «تاج بیگوم» (تاج زن) از میان افرادی كه اعتیاد به مواد مخدر را ترك كرده اند استفاده می كند تا آنها زندگی خود را دوباره بسازند و از طریق كمك به مدیریت رستوران، مهارت های جدیدی بیاموزند.رویترز می نویسد: طرح لیلی حیدری، ایده ای انقلابی در كشوری فقیر است كه سال ها جنگ، آسیب زیادی به آن وارد كرده است. درمان معتادان به مواد مخدر در افغانستان معدود و محدود است.دفتر مبارزه با مواد مخدر سازمان ملل متحد اعلام كرده است با وجود اینكه افغانستان بیش از یك میلیون معتاد به مواد مخدر دارد اما در این كشور تنها یك پروژه برای درمان معتادان مواد مخدر از طریق تبدیل ماده مخدر وجود دارد.در جامعه سنتی افغانستان، معتادان، طرد می شوند و همه از وضعیت یك معتاد، شرم دارند. این وضعیت تا اندازه ای است كه درباره اعتیاد به مواد مخدر در میان زنان، سخنی به میان نمی آید اما لیلی حیدری در رستوران خود به دو زنی كه قبلا معتاد بوده اند كمك می كند تا از وضعیت قبلی و اعتیاد به مواد مخدر، خارج شوند.در این رستوران غذاهای افغانی، ایرانی و تركی سرو می شود. این رستوران همزمان به پناهگاهی برای افرادی تبدیل شده كه در حال درمان از اعتیاد به مواد مخدر هستند.طرح لیلی حیدری، یك طرح پرجرأت است زیرا او خود به عنوان یك زن پروژه ای را مدیریت می كند اما بسیاری از افغان ها مخالف كار زنان هستند به ویژه اگر این زنان با مردانی خارج از چارچوب خانواده به فعالیت بپردارند.

این رستوران كه در ماه جاری میلادی افتتاح شد باعث طلاق لیلی از همسرش شد.لیلی وقتی گفت كه قصد دارد رستوران راه اندازی كند، همسرش او را بدون هیچ رایزنی و گفتگویی، طلاق داد حتی با وجود اینكه لیلی پیشنهاد كرده بود برای همسرش، زن دیگری اختیار كند.لیلی با این حال احساس كرد باید این طرح خود را ادامه بدهد. او برای سال ها از برادر معتادش نگهداری می كرد. پس از آن او وضعیت نامناسب معتادان را مشاهده می كرد كه در زیر یكی از پل های كابل جمع می شوند. او عزم خود را جمع كرد تا به زنان معتاد كمك كنند.
او یك سال پیش پناهگاهی را برای مردان و پناهگاه دیگری را برای زنان و كودكان ایجاد كرد. صدها نفر از معتادان به این دو مكان مراجعه كرده اند و هم اكنون 35 مرد، 4 زن و 4 كودك در این دو مركز نگهداری می شوند.در رستوران این زن هم 17 فرد رها شده از اعتیاد فعالیت می كنند.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha