شنبه ۲۲ مهر ۱۳۹۱ - ۱۳:۱۰
کد خبر: 58288
سلامت نیوز: صرف نظر از سن شما و سلامتی عمومی بدن‌تان انجام آزمایش‌‌های چشم بسیار مبهم است. در طول بررسی چشم‌ها، چشم‌پزشك كاری بیش از یك تجویز نسخه برای عینك و یا لنز انجام می‌دهد. او چشم‌ها را از نظر تمامی بیماری‌های چشمی بررسی می‌كند. چشم‌ها  نشانگر سلامت كلی بدن هستند. معمولا متخصصان چشم اولین افرادی هستند كه می‌توانند بیماریهای سیستمیك مزمن همچون فشارخون بالا و دیابت را تشخیص دهند.

چه كسانی باید چشم‌های خود را بررسی كنند؟
معاینات چشم، بخشی از حفظ سلامتی برای تمامی افراد است بزرگسالان باید تحت معاینات چشم قرار بگیرند. نشانه‌های اولیه ابتلا به بیماری‌های چشمی را بررسی كنند و كودكان به منظور تضمین توسعه دید و اطمینان از وضعیت طبیعی چشم‌ها باید به چشم‌پزشكی مراجعه كنند. چشم و سلامت آنها با فرایند یادگیری كودكان ارتباط مستقیم دارد. اغلب اوقات افرادی كه دچار مشكلات بینایی هستند در مقایسه با سایر همكلاسان خود با مشكلات درسی بیشتری مواجه می‌شوند. در اكثر موارد كودكان متوجه مشكل بینایی خود نیستند، چرا كه تعریف صحیحی  از دید خوب و كامل ندارند. اگر فرزند شما در مدرسه و درس‌هایش ضعیف است، حتما با یك چشم پزشك و متخصص بینایی كودكان مشورت كنید تا در ابتدای امر متوجه شوید كه مشكل او مربوط به قدرت بینایی‌اش نمی‌شود.

در چه فواصلی باید معاینه چشمی انجام داد
به‌طور كلی پزشكان معتقدند كه هر یك تا سه سال یكبار باید به چشم‌پزشك مراجعه كرد، ولی افرادی كه دارای عوامل خطر ابتلا به بیماری‌های چشمی هستند بیش از سایرین باید مراقب چشمان‌شان باشند و به پزشك مراجعه كنند؛ مثل كودكی كه تولد زودرس داشته و یا در تكامل و رشد با مشكل مواجه بوده است و یا افرادی كه دچار سابقه خانوادگی ابتلا به بیماری‌های چشمی هستند و یا چشم‌های آنها آسیب دیده است. افرادی كه از عینك و یا لنز استفاده می‌كنند نیز سالانه باید به چشم پزشك مراجعه كنند تا در صورت تغییر در شماره چشم، عینك آنان اصلاح شود.

پزشك چه مواردی را بررسی می‌كند

علاوه بر ارزیابی چشم برای تجویز عینك و یا لنز، پزشك چشم را به لحاظ ابتلا به بیماری‌های چشمی و مشكلات دیگری كه منجر به از دست دادن بینایی می‌شود، بررسی می‌كند در اینجا به برخی از شرایطی كه پزشك به جست‌وجوی آنها می‌پردازد، اشاره‌ای كوتاه خواهیم كرد:
 عیب انكساری: شامل نزدیك بینی، دوربینی و آستیگماتیسم می‌شود، عیوب انكساری با عینك، لنز و یا عمل جراحی بهبود می‌یابند.  تنبلی چشم: این مشكل زمانی اتفاق می‌افتد كه كارایی و دید یك چشم كمتر از دیگری باشد كه اگر درمان نشود، به اختلال دید دائمی تبدیل می ‌گردد. تنبلی چشم معمولاً با بستن چشم قوی‌تر در طول دوره درمان بهبود می‌یابد.  استرابیسم: از این عارضه معمولاً به عنوان لوچی چشم یاد می‌شود. پزشك در طی معاینات آن را بررسی می‌كند تا از وضعیت طبیعی چشم‌ها مطمئن شود؛ چرا كه در آن یك چشم تار می‌بیند و در صورت عدم درمان مناسب به تنبلی چشم منجر می‌گردد.  مشكلات همراهی چشم‌ها: حتی در صورتی كه به نظر برسد چشم‌ها به‌طور همزمان كار می‌كنند، گاهی آنها همراهی لازم با یكدیگر را ندارند و این‌گونه مشكلات می‌تواند موجب سردرد، فشار به چشم و مشكلات خواندن و نوشتن شود.
 مشكلات تمركزی چشم: این مشكلات می‌‌تواند از مهارت‌های ناقص تمركز در كودكان تا كاهش توانایی تحرك و سالمندان را شامل شود كه در سالمندان زمانی كه توانایی تمركز كم می‌شود، آن را پیرچشمی می‌نامند. پس از معاینات جامع، چشم‌پزشك در مورد یافته‌های خود با شما بحث خواهد كرد و بهترین گزینه‌های درمان را ارائه می‌كند.

بیماری‌های چشم

بسیاری از بیماری‌های چشمی مانند آب سیاه و ریتنوپاتی دیابتی در مراحل اولیه هیچ نشانه‌ای ندارند و چشم پزشك به دنبال یافتن كوچك‌ترین علائم، داخل و خارج چشم را بررسی می‌كند. در اكثر موارد تشخیص زودهنگام می‌تواند كاهش بینایی دائم را كاهش دهد. علاوه بر بیماری‌های چشمی، متخصصان چشم، می‌توانند با بررسی عروق خونی چشم، شبكیه و  . . . بیماری‌هایی همچون فشارخون بالا و كلسترول را تشخیص دهند. به عنوان مثال دیابت و یا تورم ماكولا با نشت عروق خونی كوچك و خونریزی از چشم همراه است و همان‌گونه كه می‌دانید تورم ماكولا از جمله بیماری‌هایی است كه منجر به از دست دادن كامل بینایی می‌شود. در حالی كه در مراحل اولیه با یك معاینه كامل چشم می‌توان این بیماری را درمان كرد. برآورد می‌شود كه تقریباً یك سوم از آمریكایی‌های مبتلا به دیابت حتی از ابتلا به آن خبر ندارند. ترشحات گوشه داخلی چشم قی نام دارد كه معمولا ناشی از بیماری‌های چشمی است و بعد از خوابیدن ایجاد می‌شود و مانع از باز شدن چشم‌ها می‌گردد. این ترشحات علل متفاوتی دارند؛ همچون عفونت پلك و التهاب مژه‌ها، عفونت‌های ویروسی و باكتریایی، مواد آرایشی، سرماخوردگی و وجود اجسام خارجی در چشم همچون گردوغبار پزشك با بررسی چشم‌ها می‌‌تواند به راحتی آن را تشخیص دهد و مانع از ایجاد مشكلات شدیدتر شود. شب‌كوری، ورم ملتحمه، كوررنگی، گل‌مژه، پیرچشمی و . . . از جمله بیماری‌هایی هستند كه با معاینات روتین می‌توان تا حدودی از ایجاد آنها پیشگیری كرد. علاوه بر معاینات مداوم، مصرف ویتامین A كه در منابع گیاهی به صورت كاروتن و بتاكاروتن در منابع حیوانی به شكل رتینول وجود دارد نیز در محافظت از چشم‌ها موثر است. منابع حیوانی از ویتامین A عبارتند از: زرده تخم‌مرغ، كره، روغن كبد ماهی و شیر پرچربی و منابع گیاهی عبارتند از كاهو، اسفناج، كدو حلوایی، هویج، نارنگی، طالبی، خربزه، موز و انواع مركبات.

 معاینات چشم‌پزشكی بعد از 40 سالگی


 ریسك ابتلا به بیماری‌های چشمی با افزایش سن بیشتر می‌شود؛ مثلا پیرچشمی از بیمارهایی است كه بین 40 تا 50 سال بیشتر دیده می‌شود. به‌طور كلی انجمن چشم پزشكی امریكا توصیه می‌كند در سنین زیر چهل سال هر سه سال یكبار و بین افراد 40 تا 65 سال هر دو سال یكبار و بالای 65 سال این معاینات باید سالیانه انجام شوند و اگر مبتلا به بیماری خاصی همچون دیابت هستید، حتماً سالانه به چشم پزشك مراجعه كنید. در این معاینات پس از گرفتن شرح حال از بیمار، میدان بینایی فرد اندازه‌گیری و حركات چشم بیمار بررسی می‌شود و مردمك چشم و مقدار واكنش مردمك به نور مورد سنجش قرار می‌گیرد. برای ارزیابی عملكرد چشم‌ها، یك چشم بسته و دید چشم دیگر بررسی می‌شود. برای سنجش توانایی چشم‌ها در تطابق اشیاء از وسیله‌ای به نام بیومیكروسكوپ استفاده و قسمت قدامی و خلفی چشم معاینه می‌شود. با این دستگاه تمام قسمت‌های چشم را به وضوح می‌توان دید. پزشكان می‌توانند با انجام آزمایش‌های ساده از شبكیه و آسیب تارهای عصبی نوری و اختلال در بینایی حتی  بیماری ام‌اس و آلزایمر را تشخیص دهند. در آزمایش چشم باتونومتری، فشار داخل چشم اندازه‌گیر می‌شود. در این آزمایش ابتدا یك قطره داخل چشم می‌ریزند و سپس فشار چشم را اندازه‌گیری می‌كنند. در مواردی كه فشار چشم زیاد باشد، احتمال ابتلا به گلوكوم بیشتر می‌شود. گلوكوم از علل عمده ابتلا به نابینایی است.
منبع: دنیای سلامت

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha