رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس از وضعیت سلامت، قوانین مربوط به آن، وضعیت دارو، عدم تحقق قانون برنامه چهارم و پنجم در حوزه سلامت و... انتقاد کرد.

سلامت نیوز: رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس از وضعیت سلامت، قوانین مربوط به آن، وضعیت دارو، عدم تحقق قانون برنامه چهارم و پنجم در حوزه سلامت و... انتقاد کرد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر، حسینعلی شهریاری روز شنبه در جمع خبرنگاران گفت: یکی از دغدغه های جدی، تامین عدالت و سلامت بوده اما طی این سالها علی رغم اقدامات انجام شده موفق نبوده ایم.

وی افزود: طرح جامع بیمه همگانی در سال 73 به تصویب رسید اما اجرایی نشد. بسیاری از مصوبات مجلس و قوانین نوشته شده، قوانین خوبی است اما تاکنون اجرایی نشده و در صورت اجرا می توان اقدامات مناسبی برای افراد جامعه انجام داد.

به گفته شهریاری، قوانینی که در کشور نوشته می شود در بسیاری از موارد به مرحله اجرا نمی‌رسد و حتی آئین نامه های آن نیز جنبه اجرایی پیدا نمی کند. به طوریکه در قانون پنجم توسعه لایحه ای از سوی دولت ارائه شد در حالیکه این قانون بسیار ایده آل نوشته شد و با واقعیات کشور فاصله زیادی دارد و به همین دلیل است با گذشت دو سال از قانون برنامه پنجم بسیاری از مسائل در قانون اجرایی نشده و شاید علتش این باشد که عزم و اراده جدی در این خصوص وجود ندارد.

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با اشاره به اینکه در کشور ما شعار خوب داده می‌شود، اما کمتر به مرحله اجرا می رسد، تصریح کرد: قوانین خوبی می نویسیم اما اینکه قابلیت اجرا دارد موضوع دیگری است که باید به آن پرداخته شود.

به گفته شهریاری، پیش‌بینی شده که در ماده(38) قانون برنامه پنجم مواردی مانند بیمه سلامت، شورای عالی بیمه، تعرفه های درمانی و... در نظر گرفته شود اما اینکه چقدر تاکنون موفق بوده ایم، جای سئوال دارد.

شهریاری با اشاره به اینکه افراد تحت پوشش تامین اجتماعی 9 درصد حق بیمه پرداخت می‌کنند، افزود: در حالیکه کارمندان دولت لشکری و کشوری 5 درصد حق بیمه پرداخت می کنند و این اختلاف حق بیمه بسیار زیاد است و با تجمیع بیمه ها و تشکیل سازمان بیمه سلامت ظلمی برای 32 میلیون نفر افراد تحت پوشش تامین اجتماعی خواهد بود.

وی تاکید کرد: برای ادغام سازمانهای بیمه ای باید راهکاری برای یکسان سازی نرخ حق بیمه پرداختی و همچنین نوع خدمات ارائه شده در نظر گرفته شود و اگر نیاز به تدوین لایحه است این کار انجام شود در غیر این صورت به نظر نمی رسد بتوان بیمه ها را با وضعیت فعلی تجمیع کرد.

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با اشاره به اینکه عدم نظارت جدی بیمه ها بر نحوه عملکرد پزشکان کاملا چشمگیر است، تصریح کرد: در حال حاضر بر عملکرد پزشکان نظارت جدی صورت نمی گیرد و همچنین از سوی دیگر برای واگذاری خدمات سلامت به بخش خصوصی مشکلاتی وجود دارد که این امر نیز به دلیل عدم سود ده بودن بیمارستانهای خصوصی است.

شهریاری گفت: هدف قانون گذار در برنامه چهارم توسعه کاهش سهم پرداختی مردم به 30 درصد بود در حالیکه این اتفاق نیفتاد و پس از آن نیز در قانون برنامه پنجم توسعه و با تاکید مقام معظم رهبری مبنی بر کاهش سهم پرداختی مردم در حوزه سلامت این امر در نظر گرفته شده اما متاسفانه طی دو سال قانون پنجم نیز این اتفاق رخ نداد به طوریکه هم اکنون سهم پرداختی مردم 70 درصد است.

وی با اشاره به انجام عملهای غیرضرور در حوزه پزشکی گفت: هم اکنون 40 تا 50 درصد عملهای جراحی آب مروارید بی مورد است و این موضوع نیز به دلیل عدم اعتماد در مجموعه پزشکی و نبود پزشک معتمد رخ داده است.

شهریاری تاکید کرد: دفترچه های درمانی خاصیتی برای مردم ندارند و از طرفی نیز تخلفات پزشکان بسیار زیاد است و بر این امر نیز نظارتی صورت نمی گیرد به گونه ای که دریافت زیرمیزی از شهرهای بزرگ به شهرستانهای کوچک نیز رسیده است.

شهریاری با تاسف از اینکه روزبه روز از اهداف جامعه پزشکی فاصله گرفته ایم گفت: این باعث شده است که مردم به جامعه پزشکی اعتماد نداشته باشند.

به گفته رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، وادار کردن مردم برای استفاده از خدمات بخش خصوصی و فرستادن آنها برای انجام اعمال جراحی به بخش خصوصی باعث شده تا مردم هم هزینه بیشتری دهند و هم به بخش دولتی اعتماد نداشته باشند و در مجموع این روند باید تغییر کند.

شهریاری گفت: این مواردی است که در بیمه سلامت باید پیگیری شود و از سوی دیگر وزارت بهداشت نیز باید نظارتش را بیشتر کند.

وی در مورد اجرای طرح پزشک خانواده نیز گفت: در طول یک سال و نیم گذشته اعتبار قابل توجهی برای اجرای پزشک خانواده اختصاص داده نشده است به همین دلیل در اجرا مشکلات بسیاری وجود دارد به طوریکه طرحی که در حال حاضر اجرا می شود با طرح پزشک خانواده اصلی تفاوت بسیاری دارد و اجرا کردن آن باعث می شود با شکست روبرو شود.

شهریاری با اشاره به اینکه هیچ روستایی از طرح پزشک خانواده راضی نیست، گفت: امیدواریم با اجرای طرح پزشک خانواده و اجرای درست آن بتوانیم روند روبه رشدی را طی کنیم.

شهریاری گفت: در طی ماههای باقیمانده از عمر دولت دهم نیز اتفاق خاصی رخ نخواهد داد و از این پس نیز هم مجلس و هم دولت در فضای انتخابات کار خواهند کرد.

به گفته وی دانشگاهها هم اکنون یک ریال هم تملک دارایی ندارند و 6 هزار میلیارد تومان دولت که قرار بود به حوزه سلامت بدهد نیز تاکنون محقق نشده است.

شهریاری با اشاره به اینکه قیمت تجهیزات پزشکی چندین برابر افزایش پیدا کرده است، افزود: با توجه به اینکه پیش بینی می شود تا پایان سال 40 درصد افزایش تورم خواهیم داشت، در این صورت وضعیت سلامت و درمان بسیار اسف بار خواهد بود.

به گفته رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، وضعیت داروهای وارداتی، تجهیزات پزشکی و تامین مواد اولیه بسیار اسف بار است بطوریکه مشکلات بسیاری در سیستم درمان و سلامت کشور مشاهده می شود.

وی با اشاره به اینکه سال گذشته 80 میلیون دلار برای چوب بستنی و 70 میلیون دلار برای اسباب بازی اختصاص داده شد در حالیکه تاکنون فقط 40 میلیون یورو برای واردات دارو هزینه کرده اند، ادامه داد: تنها حوزه ای که مردم را عاصی می کند، حوزه سلامت است به طوریکه در این خصوص نیز اگر همین گونه پیش رود، بزودی این اتفاق رخ خواهد داد.

شهریاری در مورد سازمان بیمه سلامت نیز گفت: باید بیمه پایه سلامت بازتعریف و اعتبارات ویژه ای نیز برای آن درنظر گرفته شود.

وی از متوقف شدن فاز دوم اجرای هدفمندی یارانه ها خبر داد و گفت: نگرانی ما این است که مردم توان پرداخت بیشتری برای حاملهای انرژی ندارند و قدرت خرید نیز بسیار کاهش پیدا کرده است.

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با اشاره به اینکه به دنبال تحقق 6 هزار میلیارد دلار سهم 10 درصد اجرای هدفمندی یارانه ها هستیم، گفت: چنانچه این روند ادامه پیدا کند بیمه ها دیگر پاسخگو نخواهند بود و هم اکنون نیز حداقل پرداختی بیمه ها 5 تا 6 ماه به تاخیر افتاده است.

وی تاکید کرد: امیدواریم سازمان بیمه سلامت با هماهنگی بخشها و دستگاههای دیگر بتواند اقدامات مناسبی انجام دهد و در کلان نیز نیاز به حمایت رئیس جمهور و معاونت راهبردی دارد در غیر این صورت هیچ یک از این آرزوها تحقق پیدا نخواهد کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha