سلامت نیوز: دبیر علمی دهمین کنگره بین المللی انجمن ارتودنتیست های ایران گفت: درمان اکثر ناهنجاری های اسکلت فک بالا و پایین کودکان پیش از سن بلوغ به مراتب ساده تر و کم هزینه تر از بزرگسالی است و تاخیر در اصلاح ناهنجاری های مورد اشاره، آنان را به احتمال زیاد در بزرگسالی نیازمند اعمال جراحی فک و صورت خواهد کرد.     

دکتر عبدالرحمان شوکت بخش در آستانه برپایی "دهمین کنگره علمی و بین المللی انجمن ارتودنتیست های ایران" که سوم تا پنجم آبان ماه در تهران برگزار می شود، سخن می گفت با اعلام این مطلب افزود: سن مناسب اصلاح ناهنجاری های فک بالا و پایین در دختران از سن 10 تا 12 سالگی و در پسران از سن 12 تا 14 سالگی است.   

وی با اشاره به اینکه ارتودنتیست ها قادرند در سنین کودکی، رشد ناقص فک بالا و پایین را با دستگاه های ارتودنسی ساده که روی فک های بیمار سوار شده و در بیشتر موارد، عمل های جراحی را منتفی می سازد، اصلاح کنند، خاطر نشان ساخت: پس از پایان سن رشد، دیگر نمی توان با دستگاه های ارتودنسی نسبت به اصلاح ناهنجاری های فکی- صورتی اقدام کرد و در بیشتر موارد، اصلاح فک بالا و پایین، نیازمند اعمال جراحی فک و صورت است.     

به گفته دکتر شوکت بخش، ناهنجاری های دندانی نه تنها در ظاهر، تناسب صورت را دچار مشکل می کند بلکه سبب اختلال در فعالیت حفره دهان، تشدید پوسیدگی های دندانی و ایجاد مشکلات در بافت های نگهدارنده دندان ها شده، گاهی اوقات امکان تلفظ صحیح کلمات را از بین می برد و در بیشتر موارد مفصل گیجگاهی- فکی را با اختلال روبرو می سازد. 
   
وی با اشاره به برخی تبلیغات در مورد ارتودنسی در مدت زمان کوتاه گفت: از آنجا که اساس درمان های ارتودنسی، جا به جایی ریشه های دندان ها و نه تاج آن هاست، برخی افراد با گذاشتن پلاک های موقت سعی دارند، تنها تاج دندان ها را مرتب کنند، این در حالیست که به دلیل مرتب نشدن ریشه دندان ها درمان پایدار نخواهد ماند.     

دبیر علمی دهمین کنگره بین المللی انجمن ارتودنتیست های ایران یاد آور شد: دندانپزشکان عمومی برای اقدام های اولیه پیشگیرانه و جلوگیری از ناهنجاری های دندانی- فکی، نقشی برجسته داشته و این اقدام ها به عنوان یکی از وظایف مهم این گروه به حساب می آید.   
وی با ابراز تاسف از اینکه دندانپزشکان عمومی در کشور نقش خود را در این زمینه ایفا نمی کنند، تصریح کرد: برخی از این دندانپزشکان توجه خود را به جای امر پیشگیری بر درمان های مکمل ارتودنسی مانند استفاده از دستگاه های ثابت ارتودنسی و دستگاه های نامریی معطوف کرده اند.   

دکتر شوکت بخش گفت: در دهمین کنگره بین المللی انجمن ارتودنتیست های ایران، کارگاه های تخصصی دندانپزشکان عمومی برای نخستین بار ارایه خواهد شد که در این کارگاه ها به اصلاح ناهنجاری های دندانی- فکی در کودکان قبل از سنین رشد، پرداخته خواهد شد.     

وی ادامه داد: دهمین کنگره بین المللی انجمن ارتودنتیست های ایران با شعار " تحول در ارتدنسی از ادعا تا واقعیت " با حضور میهمانانی از سه قاره امریکا، اروپا و آسیا، سوم تا پنجم آبان ماه امسال در مرکز همایش های بین المللی صدا و سیما برگزار می شود.     

علاقه مندان به کسب اطلاعات بیشتر می توانند به نشانی www.iaocongress1391.ir مراجعه کنند .

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha