یک متخصص روانپزشکی:

سلامت نیوز: یک متخصص روانپزشکی بی‌میلی و بی‌تفاوتی افراد حادثه دیده نسبت به علایق طبیعی زندگی را از نشانه‌های اختلال استرس پس از حادثه مطرح کرد و گفت: ممکن است افراد مبتلا به این اختلال برای کاهش اضطراب خود به مصرف مواد مخدر روی آورند.

دکتر علی فرهودیان در گفت وگو با ایسنا، اظهار کرد: انسان‌ها در طول زندگی با تنش‌ها و استرس‌های مستمر و متفاوتی مواجه هستند همچون تاخیر، نرسیدن به یک قرار مهم یا جلسه امتحان اما گاهی در جریان وقوع بعضی حوادث افراد با استرس‌های شدید و خطرناکی مواجه می‌شوند که هویت یا حیات آنها را تهدید می‌کند.

وی ادامه داد: هنگام بروز سوانح شدید برای فرد یا اصطلاحا تروما هم چون استرس‌های طبیعی مانند سیل، زلزله و استرس‌های انسانی شامل تصادف، مرگ نزدیکان و جنگ و غیره، درصدی از انسان‌ها با حالت شوک، درماندگی یا واکنش‌های بسیار شدید به این حوادث پاسخ می‌دهند که باعث بروز اختلالی به نام اختلال استرس پس از حادثه در افراد می‌شود.

این استادیار دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی تصریح کرد: اختلال استرس پس از حادثه ممکن است پس از گذشت مدت زمانی از وقوع رویداد با علایم شدیدی چون اضطراب، پرخاشگری، بی میلی و بی تفاوتی نسبت به زندگی در فرد حادثه دیده بروز کند.

وی افزود: فرد مبتلا به اختلال استرس پس از حادثه با احساس احتمال تجربه مجدد حادثه، دچار استرسی دائمی می‌شود به طوری که شخص گاهی حس می‌کند اتفاق دوباره درحال رخ دادن است و ناگهان از جای خود می‌پرد و یا کابوس آن را در خواب می بیند.

دکتر فرهودیان با اشاره به افت عملکرد شغلی و اجتماعی فرد مبتلا به اختلال استرس پس از حادثه گفت: شخص مبتلا به این بیماری بتدریج با احساس بی علاقگی نسبت به محرک‌های طبیعی و علایق معمول زندگی، دچار کاهش واکنش نسبت به محیط می‌شود و با افت فعالیت‌های روزمره مواجه خواهد شد.

این متخصص روانپزشکی در خصوص عوارض جانبی اختلال استرس پس از حادثه در شخص مبتلا به این بیماری اظهار کرد: استرس‌های دائمی ناشی از احساس وقوع مجدد حادثه در شخص بیمار احتمال گرایش وی به اعتیاد را افزایش می دهد. ممکن است فرد برای کاهش اضطراب‌های خود به مصرف مواد مخدر روی بیاورد. همانطور که گاهی در بررسی علت اعتیاد افراد به مواد مخدر مشاهده می شود این افراد از پیش دچار نوع بالینی یا تحت بالینی این اختلال استرس پس از حادثه بوده‌اند.

وی یادآور شد: مصرف مواد مخدر در ابتدای امر استرس شخص مبتلا به اختلال استرس پس از حادثه را کاهش می دهد اما پس از طی مدت زمانی فرد با تشدید اضطراب مواجه خواهد شد و حتی امکان دارد وی استرس‌های شدیدتری را تجربه کند.

دکتر فرهودیان با اشاره به اینکه درمان اختلال استرس پس از حادثه همچون سایر بیماری‌های روحی روانی با روش‌های مختلف درمانی از طریق داروهای روانپزشکی انجام می‌شود، تأکید کرد: چون این بیماری معمولا با افسردگی و اختلالات رفتاری دیگری مانند اعتیاد همراه است لذا برای درمان آن ها در کنار درمان دارویی از روان درمانی های رفتاری و شناختی، آرامش بخش‌ها و روش‌های بازتوانی استفاده می‌شود.

این متخصص روانپزشکی در پایان خاطرنشان کرد: مدت درمان این اختلال به میزان پاسخگویی علایم به نوع درمان متفاوت است اما بطور معمول درمان اختلال استرس پس از حادثه بیش از یکسال بطول می انجامد.



برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha