سلامت نیوز: در اولین روز جهانی دختران کودک، یونیسف و شرکایش بر تلاش های مشترک برای  پایان بخشیدن به ازدواج کودکان  به عنوان یکی از اصلی ترین موارد نقض حقوق بشر که همه ابعاد زندگی یک دختر را تحت تاثیر قرار می دهد تاکید کردند.

آنجو مالهوترا، مسوول بخش جنسیت و حقوق در یونیسف گفت:" روز جهانی دختران کودک  بیانگر نیاز برای قرار دادن دختران در مرکز توسعه  و تحول است. سازمان ملل و شرکایش گرد هم آمده اند تا پیشرفت قابل توجه و چالشهای پیش رو را در این زمینه نشان دهند."

این مناسبت با شعار" زندگی من، حقوق من، پایان ازدواج کودکان" طی برنامه ها و اقدامات مختلفی در جهان  برگزار خواهد شد تا توجه جهانیان به این موضوع مهم جلب شود.
یونیسف با همکاری دولتها جامعه مدنی و آژانسهای سازمان ملل، زمینه را برای پایان بخشیدن به ازدواج کودکان در جهان فراهم می کند. در سال 2011 نزدیک به 34  دفتر یونیسف تلاشهایشان را در جهت رسیدگی به این موضوع از طریق تغییرات اجتماعی، اقتصادی و اصلاحات قانونی گزارش کردند.

در هند یکی از کشورهایی که بیشترین امار ازدواج دختران زیر 18 سال را دارد، این آمار  در همه ایالتها از 54% در سال -1992 1993 به 43% در سالهای 2007 و 2008 میلادی رسید اما روند این تغییر همچنان کند است.

یونیسف از تصویب قانون منع ازدواج کودکان مصوب سال 2006 میلادی حمایت کرد و همچنان از تهیه و اجرای راهکارهای ملی برای هماهنگی برنامه ها و سیاستهایی برای رسیدگی به دلائل و پیامدهای ازدواج کودکان حمایت می کند.

تخمین ها نشان می دهد حدود 70 میلیون زن به عبارتی یک از هر سه زن جوان بین 20 تا 24 ساله قبل از رسیدن به سن 18 سالگی ازدواج کرده اند که 23 میلیون آنها قبل از 15 سالگی ازدواج کرده اند. در جهان حدود 400 میلیون زن 20 تا 49 ساله یعنی بیش از 40% در کودکی ازدواج کرده اند.
ازدواج کودکان آنها را در معرض خطر بارداریهای ناخواسته و تبعات تهدید آمیز آن قرار می دهد. مرگ و میر مادران به دلیل بارداری یا زایمان یکی از اصلی ترین دلائل مرگ و میر دختران در سن 15 تا 19 سالگی است که 500 هزار مرگ در سال را در بر می گیرد. به علاوه دختران 10 تا 14 ساله 5 برابر بیش از زنان 20 تا 24 ساله در معرض مرگ به دلیل زایمان و بارداری قرار دارند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha