شنبه ۲۲ مهر ۱۳۹۱ - ۱۶:۱۰
کد خبر: 58304
سلامت نیوز: پژوهشگران می‌گویند: زنانی كه زودتر به سن یائسگی می‌رسند تا دو برابر بیشتر از دیگران دچار بیماری‌های قلبی و سكته مغزی می‌شوند.

دكتر وایدیا و همكارانش با بررسی اطلاعات هشت ساله 2509 زن چهل و پنج تا هشتاد و چهار ساله در دانشگاه جان هاپكینز آمریكا متوجه شدند كه 28 درصد آنها دچار یائسگی زودرس شده و در معرض سكته قرار دارند. آنها گفته‌اند زمان یائسگی با عوامل وراثتی، شیوه خورد و خوراك، ورزش و سیگار مرتبط است و از آن‌جا كه برای رفع علائم و نشانه‌های یائسگی زودرس اغلب پزشكان از روش جایگزینی هورمون(HRT) استفاده می‌كنند، این شیوه درمان نه‌تنها علائمی چون ازدیاد عرق‌كردن و گُرگرفتگی را بهبود نمی‌دهد، بلكه باعث افزایش خطرات عروقی و وقوع حملات قلبی و مغزی در زنان مبتلا به یائسگی زودرس می‌شود.

زن‌ها بر حسب شرایطی بین چهل و هفت تا پنجاه و دو سالگی وارد دوره یائسگی می‌شوند. در روند یائسگی غده هیپوفیز نمی‌تواند عملكرد تخمدان‌ها را بدرستی تنظیم كند و تخمدان‌ها توان ساخت هورمون‌های زنانه را ندارند، بنابراین باقیمانده تخمك‌ها به كمتر از هزار عدد می‌رسد و نازایی نیز رخ می‌دهد. وقتی این روند در جوانی رخ دهد از آن با عنوان یائسگی زودرس یاد می‌شود.

یائسگی زودرس واژن و پیشابراه را خشك كرده، افزون بر از بین بردن خاصیت ارتجاعی پوشش آن، با سوزش و خارش و گاهی عفونت مجاری ادراری همراه می‌شود. هورمون استروژن در فرد مبتلا به پایین‌ترین سطح نزول می‌كند و در این حال، رگ‌های خونی بسرعت گشاده شده، احساس گرما و تعریق ناگهانی تحت عنوان گُرگرفتگی بدن را فرا می‌گیرد. طویل شدن فاصله عادت ماهانه، قطع ناگهانی قاعدگی، همراه با اختلال خواب، تغییرات خلق و خو، بی‌قراری، از دست دادن حالت تمركز، كاهش امیال جنسی و لرزهای گهگاه از نشانه‌های آن است.از عواملی كه احتمالا در وقوع یائسگی زودرس دخیل است می‌توان به عوامل وراثتی همچون اختلال در كروموزوم X مادر، نقص سیستم خودایمنی بدن و از كار افتادن تخمدان‌ها به این سبب، استفاده از برخی داروها یا سابقه برخی اعمال جراحی مثل هیستروكتومی (برداشتن رحم و تخمدان)، شیمی‌درمانی و اشعه‌درمانی، ابتلائات ویروسی بخصوص ویروس اوریون، سوابق خانوادگی و... نیز اشاره كرد.

طبق پژوهشی كه دانشمندان دانشگاه اكستر با همكاری مؤسسه پژوهش سرطان لندن انجام داده‌اند، مشخص شده كه زنان می‌توانند با انجام آزمایش‌هایی از احتمال ابتلا به یائسگی زودرس مطلع شوند و از آنجا كه احتمال باروری آنها كمابیش یك دهه قبل از یائسگی كم می‌شود، درباره تولید نسل سریع‌تر به آنها برای برنامه‌ریزی بهتر هشدار داد.
منبع: جام جم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha