سلامت نیوز: گرچه در برابر هر صد زنی كه هیولای سرطان به نواحی سینه و پستان آنها حمله می‌كند، فقط یك مرد مبتلا به سرطان سینه می‌شود، دانشمندان بتازگی ژنی را شناسایی كرده‌اند كه از همین یك درصد مردان مبتلا به درد زنان، چند صد نفر را هر سال به كام مرگ می‌كشد.

دكتر اور و همكارانش در مؤسسه تحقیقات سرطان لندن با مطالعه تغییرات ژنتیك در این زمینه گفته‌اند: پیدا‌كردن ژن مرتبط با این سرطان سبب درك بهتر زیست‌شناسی آن و رسیدن به آگاهی‌ها و راه‌هایی می‌شود كه درمان بهتر این سرطان را هم در زنان و هم در مردان به ارمغان می‌آورد.

ژن مذكور RAD51B نامگذاری شده كه در مطالعه «DNA​»​823 مرد مبتلا به سرطان سینه و 2795 مرد سالم از این نظر، مورد بررسی و مقایسه قرار گرفته است. به گفته سرپرست این تحقیق، در 20 درصد مردان مبتلا به سرطان سینه تغییرات ژن یاد شده فقط در 15 درصد مردان سالم دیده شده است.سرطان پستان در زنان معمولا بافت لوبول‌های پستانی یا غدد شیری را همراه با مجاری یا لوله‌های انتقال‌دهنده شیر به نوك پستان از بین می‌برد و در صورت گسترش، نواحی سینه را نیز دربرمی‌گیرد، اما در مردان بافت سینه و سلول‌هایی را از بین می‌برد كه آستر مجاری منتهی به نوك پستان را شكل می‌دهند.

اضافه وزن، جهش‌های ژنتیك، سابقه قبلی خانوادگی، نارسایی‌های كبدی، حتی شغل و تماس با بخاراتی مثل گازوئیل و... در ابتلا به سرطان سینه بین مردان دخیل است.

طبق نتایج پژوهشی متفاوت درباره رژیم غذایی و عادات خوراكی مبتلایان به سرطان سینه و پستان مشخص شده بود كه خوردن مداوم آلو، سیب، هلو، توت‌فرنگی، تمشك، و مصرف روزانه شیر و كلم خطر ابتلا به این سرطان را كاهش می‌دهد. در برخی تحقیقات دیگر خوردن هر روز سبزیجاتی چون كلم بروكلی چه برای جلوگیری از مرگ و میر (62 درصد) و چه برای كاهش خطر ابتلا به آن (35 درصد) مفید دانسته شده.

لازم است مردان برای كاهش عوامل خطر در این زمینه، اختلالات پدید آمده در شكل سینه و كاركرد بیضه‌ها یا هورمون‌ها را زیر نظر بگیرند و در صورت تغییر برای تشخیص دقیق‌تر به پزشك و آزمایش روی آورند.
منبع: جام جم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha