سلامت نیوز: حسین آذین، نماینده شهرستان «انار و رفسنجان» در مجلس می‌گوید خبر از طریق پیامك به او هم رسیده، اما در حالی كه بیش از 11 روز از این اتفاق گذشته، هنوز صحت و سقم و اعتبار خبر برایش تایید نشده. اصغر رضا پور رییس آموزش و پرورش شهرستان انار وقوع این اتفاق در مدرسه شهیدص انار را تایید می‌كند و می‌گوید پرونده در حال طی كردن مراحل قانونی شكایت است

ابوالفضل، دانش‌آموز اول ابتدایی شهرستان انار استان كرمان، قربانی دیگری از تنبیه بدنی در مدارس است كه حداقل شانس این را داشت در میان تنبیه هر روزه كودكان در شهرستان‌های دور و نزدیك در مدارس كشور، اخبار مربوط به او رسانه‌یی شود. سه‌شنبه 11 مهرماه و در حالی كه كمتر از دو هفته از آغاز سال تحصیلی جدید گذشته بود؛ صورت ابوالفضل 8 ساله تنها به دلیل چند دقیقه دیر رسیدن به مدرسه، توسط ضربات دست مدیر دبستان شهید ص شهرستان انار كرمان كبود و سیاه شد تا او برای دومین بار از مدرسه و درس خواندن دل‌زده شود.

حسین آذین، نماینده شهرستان «انار و رفسنجان» در مجلس در پاسخ به پیگیری «اعتماد» تنها می‌گوید خبر از طریق پیامك به او هم رسیده؛ اما در حالی كه بیش از 11 روز از این اتفاق گذشته، هنوز صحت و سقم و اعتبار خبر برایش تایید نشده تا او به عنوان نماینده شهرستان پیگیر موضوع شود. اصغر رضا پور رییس آموزش و پرورش شهرستان انار اما در پاسخ به «اعتماد» وقوع این اتفاق در مدرسه شهید صابری انار را تایید می‌كند و می‌گوید پرونده در حال طی كردن مراحل قانونی شكایت است. به گفته او «این اتفاق در مدارس دیگر هم می‌افتد اما نه به این شدت». ظاهرا پرونده مدیر خاطی مدرسه بعد از شكایت و پیگیری خانواده دانش‌آموز اناری به حراست آموزش و پرورش شهرستان و نهایتا به هیات رسیدگی تخلفات اداری كاركنان دولت معرفی شده است. اما در حالی كه سایت «انار پرس» به نقل از جعفری، رییس حراست آموزش و پروش شهرستان انار، خبر داده مدیر مدرسه شهید صابری از سمت مدیریت این مدرسه كنار گذاشته شده و فردی دیگر به عنوان مدیر جدید این مدرسه منصوب شد، رییس آموزش و پرورش انار بركناری مدیر را تایید نمی‌كند.

ابوالفضل برای دومین بار از مدرسه رانده شد

ابوالفضل، دانش‌آموز اناری سال گذشته نیز و زمانی كه دانش‌آموز كلاس اول ابتدایی بود، از سوی معلم كلاس اول خود مورد ضرب و شتم قرار گرفت تا به دلیل تاثیر این اتفاق بر او و مشكلات پیش آمده بعد از آن و ممانعت مدیر مدرسه از ثبت‌نام او، یك سال از مدرسه دور و از همكلاسی‌های خود عقب بماند. امسال نیز شروع تحصیل در كلاس اول همان مدرسه برای او همراه با ضرب و شتم و تنبیه بدنی دوباره بود تا او به گفته مادرش با گریه و اكراه و بدخلقی به مدرسه برود.

خانم «استاد حسینی» مادر ابوالفضل كه این روزها درگیر پرونده شكایت از مدیر مدرسه است، در گفت‌وگوی تلفنی با «اعتماد» به شرح آنچه بر پسرش گذشت، پرداخت. به گفته او ابوالفضل كه در نوبت دوم دبستان شهید ص درس می‌خوانده، باید ساعت 12:30 در مدرسه حاضر می‌شده اما با چند دقیقه تاخیر و در حالی كه هنوز كلاس درس شروع نشده بوده به مدرسه می‌رسد و از شانش بد در راهرو به مدیر عصبانی مدرسه برخورد می‌كند. به شهادت برادر بزرگ‌تر ابوالفضل و سایر همكلاسی‌‌هایش كه در همان مدرسه مشغول به تحصیل هستند، مدیر مدرسه با یك دست، دو دست پسربچه كلاس اولی را می‌گیرد و با دست دیگر به صورت ابوالفضل ضریه می‌زند تا پایان همان روز صورت پسر بچه هشت ساله كبود و سیاه شود. خانواده ابوالفضل عصر همان روز با دیدن صورت كبود او به حراست آموزش و پرورش، بیمارستان و پزشكی قانونی مراجعه می‌كنند اما موفق نمی‌شوند مدیر خاطی مدرسه را ملاقات كنند. فردای آن روز مدیر مدرسه در پاسخ به مادر ابوالفضل می‌گوید «زدم ولی نه به‌شدتی كه تا این حد كبود شود». او گفته «یك مشت بیشتر نزده و چون پوست ابوالفضل نازك بوده صورتش كبود و سیاه شده است.»

توجیه مدیر این بوده كه چون كلاس اول هنوز معلم ثابت نداشته، سیستم عصبی‌اش به دلیل تماس‌های مكرر مادران دانش‌آموزان كلاس اولی به هم ریخته و عصبانی بوده است.

بر اساس گزارش بچه‌های مدرسه ظاهرا مدیر خشمگین همان روز و چند دقیقه قبل از تنبیه بدنی ابوالفضل، 16 دانش‌آموز كلاس اولی مدرسه را كه معلم نداشتند؛ تنبیه بدنی كرده است. به گفته مادر ابوالفضل شنبه بعد از این اتفاق یعنی 15 مهر، برادر بزرگ‌تر ابوالفضل در كلاس ششم ابتدایی همان مدرسه نیز به دلیل دیر رسیدن به مراسم صبحگاهی مورد تنبیه بدنی و لفظی همان مدیر قرار می‌گیرد.

ابوالفضل اما سال گذشته و در حالی كه دانش‌آموز كلاس اول ابتدایی بوده از سوی معلم كلاس اول ابتدایی در همان مدرسه مورد تنبیه بدنی و ضرب و شتم قرار می‌‎گیرد كه این تنبیه منجر به پارگی لب او می‌شود. تاثیر این برخورد در نخستین روزهای آغاز سال تحصیلی در روحیه ابوالفضل هفت ساله تا حدی بوده كه او حاضر به رفتن به آن مدرسه تا چند روز نمی‌شود و مدیر مدرسه هم حاضر به تحویل پرونده ابوالفضل به خانواده‌اش برای ثبت نام او در مدرسه دیگر نمی‌شود تا بدین ترتیب او یك سال را دور از مدرسه و در خانه سپری كند.

تنبیه در مدارس موضوعی است كه هر سال در حال تكرار شدن است، چندی پیش نیز خبرها حاكی از خودكشی دانش‌آموز 17 ساله كبودرآهنگی از ترس والدین و به علت تهدید مدیر مدرسه به اخراج بود. اما واقعیت این است كه اخبار منعكس شده در رسانه‌ها درباره تنبیه بدنی دانش‌آموزان تنها بخشی از اتفاقاتی است كه در مدارس دور و نزدیك كشور می‌افتد. این اتفاقات در حالی است كه بر اساس آیین نامه انضباطی مدارس تنبیه بدنی به هر شكلی در مدارس ممنوع است و تخلف محسوب می‌شود. با این وجود ظاهرا بخشنامه‌های آموزش و پرورش مبنی بر تخلف محسوب شدن تنبیه بدنی در مدارس هنوز نتوانسته است جلوی تنبیه بدنی دانش‌آموزان توسط معلمان و مسوولان مدارس را بگیرد تا هرازچندگاهی انتشار فیلم‌ها و اخباری در فضای مجازی درباره تنبیه بدنی دانش‌آموزان پرده از واقعیت برخورد با دانش‌آموزان در مدارس بر‌دارد. در این میان مشكلات شخصی معلمان و مدیران، كمبود امكانات مدارس و... همه و همه توجیهی برای تنبیه بدنی دانش‌آموزان است.

قاسم جعفری، عضو كمیسیون آموزش مجلس در گفت‌وگو با «اعتماد» با بیان اینكه كمبود و خلا قانونی در زمینه منع تنبیه دانش‌آموزان نداریم، می‌گوید: «لازم است با چنین مدیرانی برخورد منطقی و قانونی شود و تنبیهات انضباطی برای آنها درنظر گرفته شود. به اعتقاد این نماینده مجلس اگر كسی در زمان فعلی و با توجه به بخشنامه‌ها و قوانین دست به تنبیه بدنی دانش‌آموزان در مدارس بزند، باید به لحاظ روانی مورد بررسی قرار بگیرد. چرا كه تنبیه بدنی دانش‌آموزان علاوه بر اینكه در شأن شغل معلم نیست، در شأن انسانیت هم نیست.

توجیه مدیر شهرستان انار برای تنبیه ابوالفضل و دیگر دانش‌آموزان این بوده است كه هنوز در 11 مهرماه معلم ثابت برای كلاس اول نداشتند و او تحت فشار بوده است. این در حالی است كه امسال وزیر آموزش و پرورش با وجود همه انتقادات و مخالفت‌ها، با اجرای نظام آموزشی جدید 3-3-6 در آموزش و پرورش اصرار داشت و مدعی بود با آغاز مهرماه هیچ مدرسه و كلاسی بی‌معلم نمی‌ماند و نمانده است. نهایتا مدیران مدارس بر اساس دستور حاجی‌بابایی مجبور شدند در كمتر از چند ماه مدارس خود را هم از لحاظ امكانات فیزیكی و هم از لحاظ معلم برای همه پایه‌های آموزشی و تغییر بنیادین آموزش و پرورش آماده كنند. همه این مشكلات خصوصا در مدارس دولتی كه بر اساس بخشنامه‌های آموزش و پرورش حق در یافت هیچ‌وجهی از والدین دانش‌آموزان را ندارند، در كنار مشكلات معیشتی و اقتصادی این روزهای زندگی، فشار و استرس معلمان و مدیران مدارس را بیش از هر زمان دیگری كرده است. در این میان در برابر همه مشكلات و كمبودها دیوار كوتاه‌تری از دانش‌آموزانی كه به اقتضای سن شیطنت‌هایی هم دارند، ظاهرا وجود ندارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • علی اسدی ۲۰:۰۵ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۷
    15 4
    سلام.مسؤلین محترم سلامت نیوز من همان مدیرپست وخشن آن مدرسه هستم به خداقسم به قرآن قسم به پنج تن آل عبا قسم این موضوع دروغ محض است.چرادررابطه بااین موضوع بامن تماس نگرفتید؟این جریان که به ناحق برسرمن آوردندبسیارجالب شنیدنی وتعجب آوراست.خواهش می کنم به خدا قسمتان می دهم بامن تماس بگیریدتاواقعیت رابشنویدوبیشترازاین آبروی من نرود
  • امير ۲۲:۵۱ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۹
    0 5
    برو داداش تا نباشد چيزكي مردم نگويند چيز ها