یکشنبه ۲۳ مهر ۱۳۹۱ - ۱۱:۴۳
کد خبر: 58350

به گفته یک متخصص پوست و مو شایع‌ترین بیماری پوستی جوش صورت یا آکنه است که در 90 درصد افراد دیده می‌شود. همچنین ریزش مو، موهای زاید، اگزماها، ملاسما، تومورهای پوستی، بدخیمی‌ها، تومورهای خوش خیم و بیماری‌های التهابی پوست از دیگر بیماریهای شایع پوستی هستند.

سلامت نیوز: به گفته یک متخصص پوست و مو شایع‌ترین بیماری پوستی جوش صورت یا آکنه است که در 90 درصد افراد دیده می‌شود. همچنین ریزش مو، موهای زاید، اگزماها، ملاسما، تومورهای پوستی، بدخیمی‌ها، تومورهای خوش خیم و بیماری‌های التهابی پوست از دیگر بیماریهای شایع پوستی هستند.

دکتر علیرضا خاتمی عضو شورای پژوهشی مرکز تحقیقات پوست در گفت وگو با ایسنا، در این رابطه افزود: به طور کلی 25 تا 33 درصد افراد جامعه دچار بیماری‌های پوستی هستند که با وجود اینکه این بیماری‌ها بار اقتصادی و روانی بسیاری برای افراد و جامعه در پی دارند از طرف سیاستگذاران به عنوان موضوعی غیرخطرناک شمرده می‌شوند.

وی در خصوص نگاه مردم به بیماریهای پوستی اظهار کرد : متاسفانه مردم بیش از آن که به این بیماریها از جنبه سلامتی بنگرند از جنبه زیبایی نگاه می‌کنند مثلا مشاهده شده که بیماری به ملانوم یعنی بدترین نوع سرطان مبتلا است اما توجه خود را به چین و چروک‌های صورتش معطوف کرده و به دنبال درمان زیبایی صورتش است.

عضو شورای مرکز تحقیقاتی پوست با بیان اینکه یکی از مشکلات اساسی در مورد بیماریهای پوستی دخالت پزشکان عمومی در این زمینه است، افزود: چون بیماری‌های کشنده حوزه پوست کم است و از طرفی این رشته درآمد بالایی دارد بسیاری از پزشکان عمومی به درمان بیماری‌های پوست و مو اقدام می‌کنند. اما نکته مهم این است که ممکن است این افراد در بسیاری از موارد بیماران را به آزمایشگاه نفرستاده و با این کار باعث به تعویق افتادن درمان بیماران شوند.

به گفته وی از دیگر مشکلات عدم ارجاع بیماران به آزماشگاه مخدوش شدن آمارها است.

این متخصص پوست و مو با بیان اینکه مشکل موجود در کشور ما و نیز بسیاری از کشورهای در حال توسعه عدم اطلاع از فراوانی بیماری‌های پوستی است، افزود: درمان این بیماریها نیازمند طراحی خاصی است و باید توجه داشت که لازم است بودجه‌های سلامت با کشف موارد شایع بیماری‌ها با شناخت بایدها و نبایدها، برنامه‌ریزی و بر اساس مطالعات علمی تخصیص یابد.

دکتر خاتمی با بیان اینکه در حال حاضر مدل سازی مناسبی از وضعیت بیماریهای پوست و مو نداریم، افزود: به دلیل نبود آمارهای مناسب و این مدل سازی‌ها، نمی توانیم پیش بینی کنیم وضعیت این بیماریها در چند سال آینده چگونه خواهد بود و چه تعداد بیمار پوستی در کشور خواهیم داشت.

وی مهاجرت افغانها و عراقی‌ها را به ایران از دیگر عوامل نبود آمارهای مناسب دانست و گفت: از آنجا که این جمعیت‌ها مدام در حال حرکت هستند به راحتی قابل دسترسی نمی‌باشند. از طرفی این افراد باعث انتشار بیماری‌هایی همچون جذام در کشور خواهند شد.

به گفته عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران یکی از دلایل شیوع بیماریهای پوستی تغییر سبک زندگی افراد است و همان گونه که باعث شیوع بیماری‌های قلبی و دیابت شده باعث افزایش بیماری‌های پوست و مو نیز شده است.

این متخصص پوست و مو با بیان اینکه یکی از مقوله های مهم در سرطان‌ها پیشگیری است، بیان کرد: متاسفانه در حال حاضر استفاده از دستگاههای سولاریوم بسیار افزایش پیدا کرده است که افزایش آمار سرطانهای پوست را در آینده در پی خواهد داشت اما مشاهده می‌شود که مردم هزینه می‌کنند و برای خود سرطان می‌خرند.

دکتر خاتمی در پایان اظهار کرد: به طور کلی بیماری‌های شایع و خطرناک حائز اهمیت هستند زیرا برای نظام سلامت کشورها بار زیادی به جا گذاشته و باید شناسایی و برای پیشگیری و درمان آنها تلاش شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha