یکشنبه ۲۳ مهر ۱۳۹۱ - ۱۲:۱۲
کد خبر: 58355

عوارض جبران ناپذیر نبود ید از یک سو، همچنین وجود فلزات سنگین همچون سرب، کادمیوم، جیوه و ...و وجود گچ، شن و ماسه به عنوان یک ناخالصی غیر محلول در نمکهای معرفی شده به عنوان نمک های طبیعی (سنگ نمک، نمک دریا و دریاچه)تهدید جدی برای سلامت مردم است.

سلامت نیوز: وزارت بهداشت اعلام کرد: کمبود ید مهمترین عامل عقب‌ماندگی رشد ذهنی بشر است که البته قابل پیشگیری است و عوارض خطرناک نمک‌های دریا که به وسیله افراد سودجو تبلیغ می‌شوند، جبران‌ناپذیر است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت بهداشت، حسن نخودکار، کارشناس تغذیه دانشگاه علوم پزشکی کاشان با اشاره به اینکه ید یکی از ریز مغذی های اساسی است، گفت: تولید هورمون تیروئید و تاثیر این هورمون در سلامت و اعمال حیاتی انسان از دوران جنینی، کودکی و بلوغ دلیل عمده اهمیت ید است.

نخودکار افزود: کمبود ید سبب بروز اختلال های وسیعی بر توانایی‌های ذهنی و جسمی افراد جامعه به خصوص در کودکان و نوجوانان می شود.

وی شایعترین تجلی بالینی این کمبود را به صورت گواتر عنوان و تصریح کرد: بسیاری از اثرات کمبود ید در کاهش فعالیت مغزی است که ممکن است به طور ظاهری نمایان نباشد.

وی با اشاره به اینکه علی رغم آنکه از سال 2000 میلادی تاکنون جمهوری اسلامی ایران به عنوان کشور عاری از کمبود ید در منطقه شناخته شده است، اظهار داشت: لیکن متاسفانه تبلیغات ناآگاهانه و وسیع انواع نمک های سنگ، دریا و دریاچه با عنوان نمک های طبیعی و داشتن خواص درمانی و عدم تاثیر مصرف در بیماران دارای فشارخون بالا، بیماران قلبی، دیابتی و زنان باردار و هزار و یک خاصیت غیر واقع، غیر منطقی و غیر علمی به عنوان یک تهدید جدی برای هم میهنانمان تبدیل شده است.

کارشناس تغذیه دانشگاه علوم پزشکی کاشان اذعان داشت: عوارض جبران ناپذیر نبود ید از یک سو، همچنین وجود فلزات سنگین همچون سرب، کادمیوم، جیوه و ...( که باعث بروز انواع سرطان و بیماری های کلیوی می شود) و وجود گچ، شن و ماسه به عنوان یک ناخالصی غیر محلول در نمکهای معرفی شده به عنوان نمک های طبیعی (سنگ نمک، نمک دریا و دریاچه) باعث گمراهی آحاد مردم و مصرف آن تهدید جدی برای سلامت مردم است.

نخودکار تاکید کرد: باید با مصرف صحیح نمک یددار تصفیه شده و استاندارد به میزان کافی از بروز اختلالات ناشی از کمبود ید پیشگیری کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha