یکشنبه ۲۳ مهر ۱۳۹۱ - ۱۲:۲۲
کد خبر: 58356
سلامت نیوز: آیا بیش از حد خسته شده‌اید؟ احساس می‌كنید همیشه خسته‌اید؟ زمان بیدار شدن از خواب احساس خستگی رهایتان نمی‌كند؟
اكثر افراد مواقعی كه به سرماخوردگی یا آنفلوانزا مبتلا هستند و یا این‌كه از وجود برخی عفونت‌های ویروسی رنج می‌برند احساس می‌كنند سطح انرژی بدن‌شان كاهش یافته و با خستگی مداوم درگیر می‌شوند.
این نوع خستگی‌ها با وجود طولانی بودن محدود هستند اما گاهی اوقات احساس خستگی آنقدر به طول می‌انجامد كه مداوم و غیرقابل توضیح می‌شود.
این نوع از خستگی‌ها، برخاستن از خواب، مدیریت كارهای روزانه و عملكرد فرد را با مشكل مواجه می‌سازد كه در اغلب موارد برای چنین خستگی‌هایی، دلایلی وجود دارد. ممكن است رنیت آلرژیك، كم‌خونی، افسردگی، فیبرومیالژیا و بیماری‌های دیگری از این دست سلامت را تحت‌الشعاع قرار دهد. 13 راه مبارزه با خواب‌آلودگی و خستگی را بشناسید.

آلرژی، تب یونجه و خستگی
نشانه‌ها: خستگی، سردرد، احتقان بینی.

رنیت آلرژیك یكی از شایع‌ترین علل خستگی‌های مزمن است. این عارضه اغلب براحتی قابل درمان است.
برای تشخیص دقیق این عارضه، پزشك علائم را به‌طور كامل ارزیابی می‌كند و تست‌های مختلف برای بررسی آلرژی به گروه گیاهان، غبار، حشرات، حیوانات، كپك‌ها، تغییرات آب و هوا و یا سایر موارد انجام می‌شود. علاوه بر این استفاده از برخی داروهای كاهش‌دهنده این علائم تجویز می‌شود.
از این قبیل داروها می‌توان به داروهای خوراكی آنتی‌هیستامین غیرخواب‌آلود، تعدیل‌كننده‌های لوكوترین، تثبیت‌كننده‌های ماست سل‌ها و استروئیدهای موضعی بینی اشاره كرد، البته در موارد شدید رنیت آلرژیك، ممكن است پزشك تا تجویز یك دوره كوتاه‌مدت از كورتیكو استروئیدها، به منظور كاهش التهاب اقدام كند.
همچنین عكسبرداری‌های آلرژی – ایمونوتراپی هم در چنین مواردی كمك‌كننده هستند. معمولاً طی یك دوره سه تا پنج سال تجویز می‌شوند و البته مؤثر نیز خواهند بود.

كم‌خونی و خستگی
نشانه‌ها: خستگی، سرگیجه، احساس سرما، تحریك‌پذیری.

كم‌خونی یكی از شایع‌ترین بیماری‌ها در ایالت متحده امریكا است كه حدود 5/3 میلیون نفر از جمعیت امریكا به آن مبتلا هستند.
همچنین برای زنان در سال‌های باروری، كم‌خونی از شایع‌ترین علل خستگی به‌شمار می‌رود. این مسئله بخصوص در زنانی كه چرخه‌های قاعدگی سخت، تومورهای فیبروئید و یا پولیپ رحم دارند، بیشتر دیده می‌شود.
علاوه بر این ممكن است كم‌خونی در نتیجه بواسیر، مشكلات دستگاه گوارش از قبیل زخم یا سرطان باشد. داروهای غیراستروئیدی نیز منجر به بروز مشكلات دستگاه گوارش و خونریزی می‌شود.
بیماری‌های مزمن مثل دیابت یا بیماری‌های كلیوی، كمبود آهن، اسید فولیك و یا ویتامین B12 نیز از سایر علل كم‌خونی است. خستگی، هنگامی بروز می‌كند كه خونریزی منجر به كمبود هموگلوبین شود.
این پروتئین غنی از آهن در گلبول‌های قرمز خون است كه مسئول انتقال اكسیژن از ریه‌ها به سایر نقاط بدن است. زمانی كه بافت‌ها و ارگان‌های بدن، اكسیژن كافی دریافت نكنند فرد احساس خستگی و ناتوانی در انجام فعالیت و كارهایش دارد.
برای تأیید تشخیص كم‌خونی توسط پزشك، انجام آزمایش خون ضرورت دارد اگر علت خستگی كم‌خونی و كمبود آهن باشد، استفاده از مكمل‌های آهن، بهترین راه درمان است.
علاوه بر این افزودن موادغذایی غنی از آهن مانند اسفناج، كلم بروكلی و گوشت قرمز به رژیم غذایی به همراه مكمل‌های آهن، به جذب بهتر آهن، كمك خواهد كرد. همچنین استفاده از ویتامین ث نیز در این میان به تسكین علائم و بهبودی منجر می‌شود.

افسردگی، اضطراب و خستگی
علائم: غم و احساسات ناامیدكننده و بی‌ارزشی، درماندگی، خستگی.

گاهی اوقات افسردگی و یا اضطراب، ریشه در خستگی‌های مزمن دارد، در واقع بین 60 الی 80 درصد مبتلایان به خستگی‌های مزمن، دچار برخی بیماری‌های روانی هستند. معمولاً افسردگی بین سنین 15 الی 30 سال نمود پیدا می‌كند.
همچنین ممكن است زنان، پس از زایمان نیز به این عارضه دچار شوند. برخی از مردم نیز، اختلال خلقی فصلی در زمستان را تجربه می‌كنند كه با احساس خستگی و غم و اندوه توأم است.
این عارضه تأثیرگذار بخشی از اختلال دوقطبی را نیز سبب می‌شود.
فرد باوجود عارضه افسردگی، خلق و خوی افسرده‌ای را در طول روز خواهد داشت و به این ترتیب نسبت به انجام فعالیت‌های عادی گذشته خود ابراز بی‌علاقگی می‌كند.
تمام این احساسات با خستگی همراه بوده و فرد را به سمت پرخوری و یا كم‌خوری شدید پیش می‌برد، همچنین این افراد یا بیش از حد می‌خوابند و یا این‌كه ساعات خواب‌شان بشدت كاهش پیدا می‌كند و احساس ناامیدی و بی‌ارزش بودن لحظه‌ای از آنها دور نمی‌شود. در زیر به علائم جدی این عارضه اشاره می‌شود.
- تحریك
- اختلال در خواب
- نگرانی بیش از حد
- احساس هشدار مداوم
- احساس دائمی خطر
- عصبانیت
در صورت علائم افسردگی و اضطراب پزشك باید بررسی‌های لازم را انجام دهد.
اگر هیچ علت جسمی برای بیماری اضطراب و افسردگی وجود نداشته باشد، ممكن است پزشك دارو تجویز كند و یا نیاز به مشاوره وجود داشته باشد.
گاهی اوقات دارودرمانی توأم با روان‌درمانی تأثیر بیشتر و بهتری برجای خواهد گذاشت، البته گاهی اوقات نیز درمان با الكترو شوك برای درمان بیمارانی كه از افسردگی شدید رنج می‌برند، مؤثر واقع می‌شود.
منبع: روزنامه ایران

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha