سلامت نیوز: یک فوق تخصص قرنیه با بیان این که درمان آب مروارید با بهره گیری از روش «فیکو» موجب شده است تا هم میزان برش قرنیه محدودتر شود و هم مدت زمان بهبودی کاهش یابد، اظهار کرد: در این روش به ساختار چشم و بینایی آسیبی نمی‌رسد واگر فرد در گذشته دچار عیوب انکساری و مجبور به استفاده از عینک بوده است، باید کماکان به این روند ادامه بدهد. عمل جراحی آب مروارید تأثیری در افزایش دید یا کاهش نمره عینک نخواهد داشت.

دکترمحمدرضا فرتوک‌ زاده در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه با گسترش ابزارهای جراحی و تکنیک‌های مربوط به آن روند درمان و بهبود بیماران چشم پزشکی پیشرفت قابل توجهی یافته است، اظهار کرد: به عنوان مثال درمان آب مروارید با بهره گیری از روش «فیکو» موجب شده است تا هم میزان برش قرنیه محدودتر شود و هم مدت زمان بهبودی کاهش یابد.

وی افزود: با توجه به اینکه تیغ جراحی در این تکنیک بسیار ظریف‌تر شده و عدسی نیز توسط دستگاهی مجهز به امواج مافوق صوت (اولتراسوند) شکسته و تخلیه می‌شود، این امکان برای جراح وجود دارد تا با دقت و صحت بیشتری روند درمان را پی بگیرد.

استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران با اشاره به اینکه تا چندی پیش بایستی قرنیه را با وسعت بالایی شکافته و عدسی کدر به طور کامل خارج می‌شد، گفت: در این صورت بیمار با درد و مشکلات طولانی مدت و چندین بخیه بر روی قرنیه‌اش مجبور به طی دوره نقاهت بود. اما امروز با دستگاه‌هایی جدید و با یک برش 1.5 میلی متری که دیگر نیازی به بخیه ندارد شرایط برای ارسال امواج اولتراسوند به قرنیه فراهم شده تا از این طریق عدسی کدر و فاقد عملکرد بیمار، شکسته و از فضای خود تخلیه شود.

این فوق تخصص جراحی قرنیه با بیان اینکه کاتاراکت یا آب مروارید در اثر کدورت عدسی چشم و به علل مختلفی نظیر کهولت سن، کارایی خود را از دست داده و دید بیمار را مختل می‌کند، عنوان کرد: از این رو با تعویض عدسی با یک لنز (عدسی) مصنوعی، می توان دید دوباره‌ای به بیمار داد.

عمل جراحی آب مروارید تأثیری در افزایش دید یا کاهش نمره عینک ندارد


وی افزود: در این روش به ساختار چشم و بینایی آسیبی نمی‌رسد واگر فرد در گذشته دچار عیوب انکساری و مجبور به استفاده از عینک بوده است، باید کماکان به این روند ادامه بدهد. عمل جراحی آب مروارید تأثیری در افزایش دید یا کاهش نمره عینک نخواهد داشت.

فرتوک زاده با تاکید بر اینکه این روش جراحی بدون نیاز به بخیه بوده و بیمار بدون درد بلافاصله مرخص می‌شود، گفت: در خصوص عدسی جدید نیز باید گفت لنزهای امروزی موسوم به لنزهای تاشو یا «فولدبل» هستند که قابلیت تا شدن و قرار گرفتن در داخل یک سوزن پلاستیکی حدوداً دو میلی متری را دارند به همین خاطرجراح لنز مورد نظر را به آهستگی از برش ظریف کنار قرنیه به محل استقرار خود نزدیک کرده و در همان جا آزاد می‌کند تا در محل خود جای بگیرد.

وی ادامه داد: به این ترتیب یک عدسی با قطر 6 میلی‌متر داخل چشم فرد بیمار کار گذاشته می‌شود. امروز با وجود این روش بیماران ناچار نیستند در اصطلاح برای «رسیدن عدسی قدیمی» جهت تعویض صبر کنند، زیرا هر چه زمان بگذرد عدسی سخت‌تر شده و شکستن آن توسط امواج اولتراسوند دشوارتر می‌شود.

این فوق تخصص جراحی قرنیه با بیان اینکه جراح با مشاهده آب مروارید در بیمار، بلافاصله وی را تحت مداوا قرار می‌دهد، عنوان کرد: در صورتی که فرد به 0.4 یا 0.5 از دید کامل (از مجموع ده دهم دید) رسیده باشد، زمان مناسبی برای عمل جراحی فیکو بوده و بعد از عمل هم دید وی به حالت عادی خود خواهد رسید.

وی ادامه داد: در سالهای نه چندان دور به بیمار گفته می‌شد زمانی که قادر به دیدن واضح انگشت دست خود نبودی برای عمل جراحی آب مروارید مراجعه کن. علت این بود که در روش‌های قدیمی جراح مجبور بود عدسی را به طور کامل و با یک عمل جراحی باز به طور سالم خارج کند. همچنین مدت زمان انتظار برای رسیدن زمان عمل جراحی آب مروارید حداقل حدود چهارسال بسته به نوع فرد متفاوت بود به همین علت روند طبیعی زندگی و دید وی دستخوش مشکلات شده و فرد مجبور بود رانندگی نکند یا برای دیدن تلویزیون در نزدیکترین فاصله تا تلویزیون قرار گیرد یا از عینکهای بسیار قوی استفاده کند تا وقت عمل برسد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha