سلامت نیوز: طرح مه پاشی فقط برای ساختمانهایی است که کار نوسازی می‌خواهد در آن‌ها انجام شود و آلودگی هوای تهران را حل نمی‌کند زیرا در هوای تهران، آلودگی به قطر تا حدود چهار کیلومتر حبس است و مه پاشی در این قطر و در وسعت ۷۰۰ کیلومتر مربع یقیناً تاثیر جدی نخواهد داشت ولی در مورد کارگاه‌ها تاثیر دارد و اثرات آن در مجموع حدود ۱۰ تا ۱۵ درصد است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایلنا، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در پاسخ به انتقادات مطرح شده درباره طرح مه پاشی اظهار داشت: متاسفانه این طرح بد مطرح شده است زیرا اگر تصور کنیم که موضوع مه پاشی مسئله آلایندگی شهر تهران را حل می‌کند، یک اشتباه محض است و اگر هم تصور کنیم که مه پاشی تاثیری در بهبودی وضع هوای تهران ندارد آن هم تصور اشتباهی است.

وی افزود: مه پاشی یکی از روشهای مبارزه با آلایندگی است اما ممکن است بین ۱۰ تا ۱۵ درصد مشکل را حل کند لذا تکذیب و یا تایید صددرصد آن هر دو اشتباه است.

محمدی‌زاده در ادامه گفت: طرح مه پاشی عمدتاً در مورد کارگاه‌های ساختمانی که پس از آوار شدن، قصد نوسازی دارند، انجام شده و موجب می‌شود تا با ایجاد رطوبت بروی خاک در اثر وزش باد این خاک در هوا متساعد نشود، که این امر پدیده مطلوب و خوبی است.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست تصریح کرد: اما این طرح فقط برای ساختمانهایی است که کار نوسازی می‌خواهد در آن‌ها انجام شود و آلودگی هوای تهران را حل نمی‌کند زیرا در هوای تهران، آلودگی به قطر تا حدود چهار کیلومتر حبس است و مه پاشی در این قطر و در وسعت ۷۰۰ کیلومتر مربع یقیناً تاثیر جدی نخواهد داشت ولی در مورد کارگاه‌ها تاثیر دارد و اثرات آن در مجموع حدود ۱۰ تا ۱۵ درصد است.

وی در پایان، طرح مه پاشی را وظیفه شهرداری برای کارگاه‌های در حال نوسازی عنوان کرد و افزود: این طرح برای این مورد موثر است و باید انجام شود.

لزوم پیشرفت توامان ۹ پروژه اصلی طرح جامع برای کاهش آلودگی هوا

محمدی‌زاده، همچنین با اشاره به طرح جامع کاهش آلودگی هوا اظهار داشت: کاهش آلایندگی هوای تهران و ۸ کلانشهر در قالب مجموعه و بسته‌ای است که اگر با هم پیش برود، قطعا تاثیر می‌گذارد، کما اینکه در سال ۱۳۹۱ در مقایسه با سال ۱۳۹۰، شاهد ۳۰ درصد بهبودی وضعیت هوا در تهران، ۷۰ درصد در اراک، حدود ۲۷ درصد در اصفهان، ۳۳ درصد در اهواز بودیم که در شهرهای مختلف به تناسب اجرای طرح، شاهد بهبودی هستیم و این بهبودی شامل مجموع فعالیتهاست.

وی خاطر نشان کرد: در این طرح جامع، سرانه فضای سبز و به ازای حریم هر نفر باید سالی یک متر افزایش یابد، کیفیت فرآورده‌های سوخت و صنعت تولید خودرو بهبود پیدا کند. باید خودروهای اسقاطی از مدار خارج، مدیریت ترافیک اصلاح و معاینه فنی جدی گرفته شود.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست تاکید کرد: اگر ۹ پروژه اصلی در قالب طرح جامع کاهش آلودگی هوا با هم پیش برود تاثیر خود را می‌گذارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha