سلامت نیوز: یک عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با بیان این که مهم‌ترین علت ایجاد گودی کمر، نداشتن تحرک و ضعف عضلات ناحیه شکم است، گفت: پوشیدن کفش‌های پاشنه بلند و غیراستاندارد موجب ایجاد گودی کمر در زنان می‌شود.

نوید طاهری در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: کوتاهی عضلات، ضعف عضلات شکمی، استفاده از کفش‌های پاشنه بلند و غیراستاندارد، زایمان‌های مکرر و چاقی به ویژه بزرگی شکم و ضعف عضلات موجب افزایش گودی کمر می‌شود.

وی با بیان اینکه گودی کمر به صورت طبیعی در ناحیه پایین کمر وجود دارد، افزود: مهم‌ترین علت ایجاد گودی کمر نداشتن تحرک و ضعف عضلات ناحیه شکم است و این مشکل تنها در صورتی به عنوان بیماری شناخته می‌شود که گودی در ناحیه کمر بیش از اندازه باشد.

این متخصص فیزیوتراپی اضافه کرد: در موارد بروز اکتسابی، گودی بیش از حد کمر مانند چاقی شکم و نشستن نادرست در صورتی که علت اولیه مشخص شود می‌توان با اصلاح وضعیت و انجام تمرینات ورزشی این بیماری را درمان کرد.

طاهری ادامه داد: گودی کمر در جوانان به علت عدم تحرک و نحوه نادرست نشستن پشت میز کار و در افراد بالاتر از 50 سال به علت تضعیف عضلات شکمی و یا بزرگ شدن آن ایجاد می‌شود.

وی با بیان اینکه گودی کمر بیشتر در زنان مشاهده می‌شود، اذعان کرد: پوشیدن کفش‌های پاشنه بلند مهره‌های کمر که مرکز ثقل بدن است را نسبت به راستای اصلی خود تغییر داده و موجب ایجاد گودی کمر می‌شود.

این عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان بیان کرد: در زمان بارداری نیز بزرگ شدن شکم عامل ایجاد گودی کمر دردناک است.

طاهری گفت: نحوه صحیح نشستن و دراز کشیدن، جلوگیری از چاقی شکم، عدم استفاده از کفش‌های پاشنه بلند و تقویت عضلات ناحیه کمر روش‌های پیشگیری از ایجاد گودی بیش از حد کمر است.

این متخصص فیزیوتراپی تصریح کرد: انجام تمرینات ورزشی که موجب تقویت عضلات شکم شده و عضلات ناحیه کمر را درگیر کند کمک موثری به درمان بیماری می‌کند.

طاهری با اشاره به اینکه گودی نیاز به درمان دارویی ندارد، افزود: در بیشتر موارد انجام نرمش‌های مناسب به بهبودی این بیماری کمک می‌کند اما در مواردی که گودی کمر مادرزادی باشد درمان به کمک فیزیوتراپی انجام می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha