سلامت نیوز: ۳ سند ملی ارتقای ایمنی و سلامت فرآورده‌های لبنی، گوشتی و سیلوها در شورای عالی سلامت و امنیت غذایی تصویب شد.

بهروز جنت، معاون امور غذایی سازمان غذا و دارو در گفت و گو با فارس با اعلام این خبر افزود: دو سند ملی ارتقای ایمنی و سلامت شیر و فرآورده‌های لبنی و فرآورده‌های گوشتی و پروتئینی، تقریباً شبیه هم هستند و هدف از تدوین آنها کنترل و نظارت بر تمام مراحل تولید این محصولات از مزرعه و حتی قبل از آن در زمینه خاک و زمین تا مراحل برداشت، فرآوری، بسته بندی، برچسب گذاری، توزیع، نگهداری، عرضه و در نهایت سفره مردم را در بر می‌گیرد.

وی گفت: در این سند مشخص می‌شود که مسئولیت هر یک از این مراحل با کیست و اگر مشکل و مخاطراتی پیش آمد، چه کسی مسئول است و به این ترتیب وزارت بهداشت با نظارت بر هر یک از این مراحل نظارت کاملی را در روند تهیه این محصولات از مزرعه تا سفره اعلام می‌کند.

معاون سازمان غذا و دارو افزود:‌ مشکلی در گذشته وجود داشت این بود که مسئول هر یک از این مراحل به درستی مشخص نبود و ارتباطات بین واحدهای مختلف مسئول در این چرخه مشخص نبودند و از کارهای همدیگر اطلاعی نداشتند و به علت نبود انسجام و مدیریت موثر در این مسیر ممکن بود اتفاقاتی بیفتند که سلامت مردم را به مخاطره بیندازد.

جنت گفت:‌ مسئله اینجاست که اگر در هر یک از این مراحل تولید و توزیع محصولات لبنی و گوشتی مشکلی پیش بیاید نهایتاً خروجی آن به وزارت بهداشت که متولی و مسئول سلامت مردم است وارد می‌شود، به همین علت وزارت بهداشت با تدوین این سندهاکه به زودی از سوی هیئت دولت ابلاغ خواهند شد. مسئول نظارت بر تمام مراحل تولید این محصولات خواهد بود و در صورت لزوم پیگیریهای لازم را از دستگاههای مسئول دیگر مانند وزارت کشاورزی، سازمان دامپزشکی و وزارت صنعت، معدن و تجارت و نیز واحدهای تولیدی و توزیعی انجام می‌دهد.

وی ادامه داد: واحدهای تولیدی و توزیعی نیز موظف هستند در صورت بروز هر مشکل موارد را به وزارت بهداشت گزارش کنند.

معاون سازمان غذا و دارو درباره سند ملی ایمنی سیلوها گفت:‌ در مورد سیلوها چون محل نگهداری گندم هستند و دانه های گندم یک موجود زنده هستند که می‌توانند کاشته شوند، رشد کنند و به خوشه تبدیل شوند باید یکسری اصول و ضوابط بهداشتی رعایت شود و به طور دائم کنترل شود تا سلامت مردم به خطر نیفتد به خصوص اینکه محصول نهایی گندم، نان است که قوت غالب مردم ایران است.

وی افزود: این اصول در زمینه‌های مختلف مانند هوادهی، میزان کنترل رطوبت و دماست که وزارت بهداشت ضوابط بهداشتی آن راتدوین و به زودی ابلاغ می‌کند.

جنت ادامه داد: اگر اصول و ضوابط بهداشتی در سیلوها رعایت نشود، مثلاً هوادهی به درستی انجام نشود یا رطوبت متمرکز به سمت گندم مهاجرت کند، ممکن است در گندمها قارچها رشد کنند و در نهایت این قارچها شروع به ترشح سم مایکوتوکسین کنند که اگر این آلاینده وارد گندم و غذای مردم شود، می‌تواند بیمارهای متعددی را به وجود آورد.

معاون رئیس سازمان غذا و دارو در پاسخ به این پرسش که آیا ممکن است اکنون این نوع سم در آردهای نانوایی ها باشد اضافه کرد: اگر موردی از این نوع قارچها در گندم ها باشد به سرعت کنترل می‌شود و از چرخه توزیع خارج می‌شوند اما به هر حال با توجه به اینکه گندم نعمت خدا و سرمایه ملی است، این هدررفتن از بین رفتن سرمایه ملی است و بهره وری را پایین آورده و تلفاتی برای کشور به حساب می‌آید.

وی ادامه داد:‌ کارخانه‌ها ‌آرد گندمها را در بدو ورود از نظر وجود قارچها کنترل می‌کنند و اجازه ورود گندم‌های آلوده را نمی‌دهند و از آنجا که گندم‌های آلوده به مصرف دام هم نمی‌تواند برسد، باید دور ریخته شود که اسراف است.

جنت در پاسخ به این پرسش فارس که چه حجم از گندمهای تولیدی کشور به این شکل از بین می روند توضیح داد: یکی دو گزارش در این زمینه داشته‌ایم که گر چه مقدارش کم نبود اما در مقایسه با کل گندم تولیدی و مصرفی کشور زیاد نبود، ولی همان مقدار هم از بین رفتن سرمایه ملی است و نباید اتفاق بیفتد.

معاون سازمان غذا و دارو گفت: الان سالانه حدود 12 میلیون تن گندم در کشور تولید می‌شود. ظرفیت سیلوهای کشور اکنون بین 8 تا 10 ‌میلیون تن است که قرار است تا 2 سال آینده به 18 میلیون تن برسد و تلاش ما این است که سیلوهای جدید به صورت استاندارد و بر اساس ضوابط بهداشتی ساخته شوند.

وی ادامه داد:‌ اگر این اتفاق بیفتد و ظرفیت سیلوهای کشور از تولید گندم بیشتر شود،می‌توانیم از این ظرفیت برای نگهداری سایر محصولات کشاورزی نیز استفاده کنیم.

وی افزود: سیلوهایی که اکنون در کشور وجود دارند ممکن است نقص های کوچکی داشته باشند که امیدواریم ظرف مدت کوتاهی بر طرف شوند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha