سلامت نیوز: ترس از دست دادن سینه موضوعی كه باعث تاخیر در مراجعه بیمار به پزشک می شود که امروز تکنیک های ترمیم و بازسازی بافت سینه این معضل را رفع کرده است.

ناهید نفیسی، جراح عمومی و عضو هیات علمی پژوهشکده سرطان سینه در گفتگو با باشگاه خبرنگاران گفت:  استفاده از فلپ لاتیسموسی دورسی در بازسازی سینه پس از ماستکتومی و تزریق چربی در جراحی حفظ پستان برای بیمارانی مفید است که نیاز به استفاده از بافت زنده دارند و کاندید خوبی برای استفاده از عضله جدار شکم نیستند.

وی خاطر نشان کرد: سرطان سینه نه تنها به عنوان بیماری بلکه به عنوان یک معضل در سلامت مورد توجه می باشد و از نظر روانی برای بانوان از دست دادن سینه از اهمیت ویژه ای برخودار است به گونه ای که ترس از دست دادن سینه باعث تاخیر در مراجعه بیماران می شود.

وی گفت: با توجه به افزایش شیوع این بیماری در کشور و علی الخصوص سن کم مبتلایان در ایران لازم است که جراحان با تکنیک های ترمیم و بازسازی آشنا شوند تا توانایی داشته باشند تا اندکی از آلام این بیماری بکاهند هستند.

با تاکید بر این نکته که این روش برای بیمارانی مفید است که نیاز به استفاده از بافت زنده دارند و کاندید خوبی برای استفاده از عضله جدار شکم نیستند خاطر نشان کرد: این افراد شامل گروه هایی مانند افراد سیگاری، چاق و دیابتیک است و همچنین افرادی که مایل به ضعف عضلات جدار شکم نیستند یا چربی جدار شکم آن ها بسیار کم است و یا انسزیون های متعدد جدار شکم دارند است.

وی در خصوص فواید این روش اظهار کرد: این روش روشی ایمن کم تهاجمی و با رسیک کم است و فلپ بسیار راحت چرخانده می شود. از سوی دیگر در این روش جریان خون این فلپ بسیار خوب است ضعف عضله جدار شکم نخواهیم داشت. همچنین نتایج زیبایی این روش بسیار عالی است.

وی در ادامه با اشاره به عوارض آن افزود: عوارض این جراحی بسیار کم است احتمال انقباض عضله در صورت، عدم قطع پارشیال آن پارگی احتمالی پروتز، هماتوم، تشکیل سروما، احتمال نکرو فلپ، ایجاد اسکار هیپرتروفیک در پشت و عفونت.

وی در پایان اذعان داشت: تزریق چربی روشی بسیار خوب و آسان برای شکل دهی پس از جراحی حفظ سینه است که این روش با بی حسی موضعی قابل انجام است و انجام این روش در ماموگرافی بعدی ممکن است در تشخیص مشکل ایجاد کند که نیاز به دقت خاصی دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha