یکشنبه ۲۳ مهر ۱۳۹۱ - ۱۷:۰۷
کد خبر: 58409
سلامت نیوز: بعد از تشکیل نهاد خانواده زوجین از همسرانشان انتظار دارند در طول زندگی وفادار باشند. در یک مطالعه میدانی از جامعه آماری سوال شد؛ به نظر شما ازدواج چیست؟

بیشتر آن ها پاسخ دادند: ازدواج یعنی متعهد بودن و وفادار بودن به شریک زندگی. روابط فرازناشویی یا خیانت به همسر طی چند سال اخیر به یکی از معضلات اجتماعی تبدیل شده است. وقتی صحبت از این نوع ارتباط می شود منظور رابطه پنهانی است که یک فرد متاهل با فرد دیگری که همسرش نیست، برقرار می کند. معضلی که در اغلب موارد مخفی مانده و گاهی افشای ناخواسته  آن سبب فروپاشی نظام خانواده و یا وقوع یک جنایت می شود. روابط فرازناشویی معمولاً با دو شاخص که می تواند همزمان یا به تنهایی وجود داشته باشند، شناسایی می گردد؛ اول شاخص عاطفی که شامل ابراز علاقه به فردی غیر از همسر است و دوم شاخص جسمانی.

یکی از مسائل مهم در روابط فرازناشویی، وقت و زمان است که با دیگری سپری می شود که به تناسب در تضعیف صمیمیت رابطه با همسر سهم بازی می کند. این نوع خیانت ها در جوامع مختلف وجود داشته و دارای آثار اجتماعی بسیاری است. ایجاد روابط فرازناشویی دارای دلایل متعددی است که به سبب تفاوت های فردی این عوامل می تواند در افراد و جوامع گوناگون متفاوت باشد.

از جمله این عوامل می توان به موارد ذیل اشاره کرد: نارضایتی از روابط زناشویی، ماجراجویی و تمایل به تنوع یا هیجان، انتقام یا خشم، سوءظن و انتقام گیری از همسر، احساس عدم امنیت، بلوغ نایافتگی، نیاز اقتصادی و مالی، تاثیرپذیری از رسانه ها، مصرف دارو و الکل و ویژگی های شخصیتی از دیگر عوامل موثر در شکل گیری روابط فرازناشویی است.

متاسفانه طی سال های اخیر با توسعه فناوری استفاده از اینترنت و مشاهده شبکه های ماهواره ای در کشور رواج یافته و گسترش این گونه ارتباطات غیراخلاقی باعث شده بنیان بسیاری از خانواده ها تحت اثرات تخریبی این نوع ارتباط متزلزل شود. بدون شک خیانت به همسر و داشتن این نوع ارتباطات پنهانی عوارض بسیاری را به دنبال خواهد داشت که هم بر فرد و هم بر خانواده و هم بر جامعه اثر خواهد گذاشت که اهم آن عبارت است از: اضطراب، ترس و استرس مداوم از برملا شدن این خیانت، داشتن برخی از انواع اختلال های روانی، گرایش به مصرف موادمخدر و روان گردان، طلاق، خشونت در خانواده، قتل های خانوادگی، از بین رفتن قبح گناه و ارتباط با نامحرم، افزایش بی اعتمادی در جامعه، ترس برای ازدواج در سایر افراد جامعه یا افرادی که خیانت دیده اند و غیره. سخن آخر این که نهایت و نتیجه این نوع ارتباطات پنهانی چیزی جز پشیمانی و فروپاشی کانون گرم خانواده نخواهد بود، گرچه گاهی اوقات ممکن است خیلی دیر به این نتیجه برسیم.
منبع: روزنامه خراسان

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha