دوشنبه ۲۴ مهر ۱۳۹۱ - ۱۱:۱۱
کد خبر: 58423
سلامت نیوز : جدا از الزام قانونی و تكلیفی كه تاكید برنامه پنجم توسعه است، اذعان به مفید بودن «پزشك خانواده» قولی است كه بر آن توافق نظر وجود دارد وتنها ممكن است در مورد نحوه و سرعت اجرای آن بحث و تفاوت نظری وجود داشته باشد كه البته بحق و مورد توجه است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از جام جم ؛ ولی آنچه به عنوان لازمه موفقیت اجرای این طرح به نظر من قابل تاكید است، گفتمان و فضای غالب بر اذهان عمومی جامعه در این ارتباط است.غلبه عالمانه و درست گفتمان كاهش مقاومت‌ها و بسیج امكانات و فرصت‌ها، نیل به اهداف مورد نظر آن موضوع را به همراه خواهد داشت و در این جهت، نقش وسایل ارتباط جمعی، نقشی بی‌بدیل است.بی‌شك اقناع سیاستمداران در همه سطوح، تامین‌كنندگان مالی و منابع مورد نظر از یك سو و رضایت و رغبت جامعه شریف پزشكی به عنوان عرضه‌كنندگان خدمات سلامت از سوی دیگر و در نهایت آحاد مردم عزیز كشورمان از اجزای ضروری اجرای موفق چنین طرح عظیمی خواهد بود.

در این میان به یكی از عناوین مهم در بحث اقتصاد سلامت یعنی تناسب نداشتن اطلاعات بین خدمات‌دهنده و خدمات‌گیرنده اشاره می‌كنم.در حال حاضر با تغییر چهره بیماری‌ها به بیماری‌هایی كه به جای علاج، تنها كنترل می‌شود و همچنین با توسعه روزافزون وسایل متنوع تشخیصی، شیوه‌های درمانی و لزوم استفاده از آنها كه بموقع و باكیفیت به نیازمندان واقعی عرضه شود، جایگاه پزشك خانواده برای پیشگیری از بیماری‌ها پررنگ‌تر می‌شود.به این ترتیب از مراجعات غیرضروری به پزشكان متخصص نیز جلوگیری به عمل می‌آید و علاوه بر كاهش بار مالی بر بیمه‌ها و مردم، اعتماد جامعه به حرفه شریف پزشكی نیز در میان‌مدت و درازمدت مخدوش نخواهد شد. داشتن مشاوری امین در كنار هریك از آحاد جامعه در پركردن این خلأ راهگشاست.

نگاهی گذرا به چند واقعیت تا حدی می‌تواند فضای مورد بحث را عینی‌تر كند:

ـ خوشبختانه با ارتقای شاخص‌های بهداشتی، امید به زندگی در كشور ما و طول عمر زنان به 74 و مردان به حدود 72 سال افزایش یافته است. معنای دیگر این واقعیت مسن‌تر شدن جمعیت كشور و تغییر نوع و بار بیماری‌ها و افزایش هزینه درمان‌های مربوط به آن است.

ـ شیوع بیماری‌های قلبی ـ عروقی، بیماری‌های مزمن تنفسی، دیابت، سرطان‌ها، حوادث ترافیكی و در واقع بیماری‌های غیرواگیر در كشور بر اهمیت وجود پزشك خانواده در راستای پیشگیری و كنترل عوارض حاد این بیماری‌ها می‌افزاید.

ـ بخش عظیمی از موفقیت‌های نظام سلامت در كشور، مرهون استقرار برنامه‌های اولیه بهداشتی بویژه در مناطق روستایی است كه رویكرد اصلی این نظام، برخورد فعالانه و پیگیرانه با بیماری‌هاست.

با تغییر چهره بیماری‌ها، بازتعریف اولویت‌های نظام مراقبت‌های اولیه هم ضروری است. اگر بهورزان عزیز، نقش اصلی خود را در عمق‌بخشی خدمات به اقصی نقاط كشور بر عهده بگیرند، «پزشكان خانواده» نیز با دانش و مهارت‌های بسیار بالاتر، رهبری تیم‌هایی را بر عهده خواهند داشت كه برای مواجهه با چالش‌های امروزی نظام سلامت آمادگی لازم را دارند.

به نظر اینجانب موضوع سلامت، بحثی انسانی، ملی و علمی است، موضوع پزشك خانواده هم سیاست‌محوری نظام سلامت برای مواجهه با مشكلات عدیده این بخش است. فارغ از هر نوع گرایشی، همه عزیزان و دلسوزان در بخش‌های مختلف باید به اجرای این طرح كمك كنند و اگر نقطه‌نظر اصلاحی و كارشناسانه‌ای دارند، بیان كنند تا مورد توجه دست‌اندركاران قرار گیرد. همه به فكر حل مساله باشیم. آنچه بدیهی است، این نكته ساده است كه حل مساله با پاك كردن صورت مساله میسر نیست.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha